Een dealergroep van drie merken, inmiddels tientallen volgers en jawel, een link naar de website. Maar waar is het logo, waar is de foto van medewerker X of Y? Zorg voor een kloppende omschrijving, dat de URL van uw website vermeld staat, logo en/of bedrijfspandfoto en stel uzelf altijd de vraag: zou ik mezelf volgen?

Visitekaartje

Ik zie een enorme toename van verkopers, vestigingsmanagers etc. op LinkedIn. Op zich niets mis mee – tenslotte is het een zakelijk netwerk waar commerciële mensen op aanwezig moeten zijn. Ook hier geldt het visitekaartjeprincipe. Neem nu bovenstaand kaartje. Geen website, geen foto en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Stel, u krijgt een uitnodiging. Gaat u connecten op basis van deze informatie? Kijk eens naar het percentage dat aangegeven staat wanneer u uw profiel bekijkt via de Editfunctie. Staat het al op minimaal 85 procent?

Bij de vraag ‘zou je jezelf gaan volgen’ gaat het niet alleen om het profiel. Uiteindelijk gaat het om content. Wat heeft u te vertellen dat uw volgers of connecties interessant vinden om weer te delen met hun volgers of connecties? Is dit de content waar uw volgers op zitten te wachten? Heeft u het wel eens gevraagd aan uw volgers? Uiteindelijk gaat het om de juiste content voor uw volgers en weten wat hen bezig houdt.

Vraagtekens 

Ga uzelf volgen of zet vraagtekens bij berichten die u de wereld instuurt. Ga eens in gedachten een paar jaar terug in de tijd. Zette u toen in de krant dat u een kippie ging halen? Ik denk het niet. Uiteraard wel de gebruikte auto. Social media zijn echter geen advertentiekanaal. Het gaat hier om de communicatie met uw volgers.

Onze tip is daarom: vraag uw klanten wat hen bezig houdt; welke informatie ze willen ontvangen; controleer hoe vaak uw berichten worden doorgestuurd. Neem Social media serieus – en neem uw volgers serieus.