Ruiten vervangen met minieme inspanning

Ruitschade is zowat de enige sector waar de schadeherstelbranche nog in de lift zit. Door de toegenomen verkeersintensiteit is de kans op ruitschade groter geworden, en moderne autoruiten zijn door allerlei veiligheidssystemen steeds complexer en daarmee duurder. De producten van Glasstech helpen monteurs om autoruiten snel en zonder beschadigingen te (de)monteren.

Ruiten vervangen met minieme inspanning

Duobond introduceerde in 1980 als eerste duurzame ruitreparatie in Nederland. Rensa van Buijten van Glasstech Autoruittechniek in Veenendaal is de Nederlandse distributeur. Het nieuwste systeem van Duobond, RL-eez, maakt het mogelijk om op een gecontroleerde manier voertuigruiten los te snijden. "We maken hiermee een einde aan de fysieke overbelasting van monteurs. Bovendien verkleint het kans op lakschade aanzienlijk, net als beschadigingen aan hemels, bekleding en dashboards."

Minieme fysieke inspanning

Het werken met RL-eez is volgens Van Buijten eenvoudig en vergt een minieme fysieke inspanning. "Het geeft monteurs de rust, tijd en gelegenheid om te zorgen dat het lossnijden van de kit zorgvuldig gebeurt." RL-eez snijdt de kit zelf los met een nylondraad. Het systeem kan met een accu of via een 12 volts-aansluiting aangedreven worden en wordt via een beveiligd signaal draadloos bediend met een afstandsbediening. Standaard levert Duobond RL-eez met een geleider die de draad op de ruit begeleidt. De motor die de nylondraad opdraait, bevestigt de monteur op de ruit met een draaibare zuignap. De hoek tussen de nylondraad en de ruit is hierdoor altijd correct. Ook zorgt deze bevestiging ervoor dat de persoon die het systeem bedient comfortabel in de auto kan zitten om de draad te begeleiden. "Na het verwijderen van de ruit hebben zij voldoende energie om een nieuwe ruit te plaatsen en, indien nodig, de sensoren op nauwgezette wijze te kalibreren."

Kalibreren sensoren

Van Buijten legt uit waarom dit laatste van belang is. "Steeds meer nieuwe voertuigen zijn uitgerust met sensoren. Na het plaatsen van een nieuwe ruit moeten deze opnieuw gekalibreerd worden. Dit vergt een grote mate van nauwkeurigheid en aandacht. In de praktijk blijkt het lastig om na het leveren van een zware fysieke belasting de kalibratie nauwkeurig uit te voeren. Monteurs die werken met RL-eez van Duobond kunnen dit wel. Met dit systeem kan één persoon de ruit verwijderen, een nieuwe plaatsen en het voertuig optimaal gekalibreerd opleveren."

Ruiten vervangen met minieme inspanning - Automobielmanagement.nl

Ruiten vervangen met minieme inspanning

Ruitschade is zowat de enige sector waar de schadeherstelbranche nog in de lift zit. Door de toegenomen verkeersintensiteit is de kans op ruitschade groter geworden, en moderne autoruiten zijn door allerlei veiligheidssystemen steeds complexer en daarmee duurder. De producten van Glasstech helpen monteurs om autoruiten snel en zonder beschadigingen te (de)monteren.

Ruiten vervangen met minieme inspanning

Duobond introduceerde in 1980 als eerste duurzame ruitreparatie in Nederland. Rensa van Buijten van Glasstech Autoruittechniek in Veenendaal is de Nederlandse distributeur. Het nieuwste systeem van Duobond, RL-eez, maakt het mogelijk om op een gecontroleerde manier voertuigruiten los te snijden. "We maken hiermee een einde aan de fysieke overbelasting van monteurs. Bovendien verkleint het kans op lakschade aanzienlijk, net als beschadigingen aan hemels, bekleding en dashboards."

Minieme fysieke inspanning

Het werken met RL-eez is volgens Van Buijten eenvoudig en vergt een minieme fysieke inspanning. "Het geeft monteurs de rust, tijd en gelegenheid om te zorgen dat het lossnijden van de kit zorgvuldig gebeurt." RL-eez snijdt de kit zelf los met een nylondraad. Het systeem kan met een accu of via een 12 volts-aansluiting aangedreven worden en wordt via een beveiligd signaal draadloos bediend met een afstandsbediening. Standaard levert Duobond RL-eez met een geleider die de draad op de ruit begeleidt. De motor die de nylondraad opdraait, bevestigt de monteur op de ruit met een draaibare zuignap. De hoek tussen de nylondraad en de ruit is hierdoor altijd correct. Ook zorgt deze bevestiging ervoor dat de persoon die het systeem bedient comfortabel in de auto kan zitten om de draad te begeleiden. "Na het verwijderen van de ruit hebben zij voldoende energie om een nieuwe ruit te plaatsen en, indien nodig, de sensoren op nauwgezette wijze te kalibreren."

Kalibreren sensoren

Van Buijten legt uit waarom dit laatste van belang is. "Steeds meer nieuwe voertuigen zijn uitgerust met sensoren. Na het plaatsen van een nieuwe ruit moeten deze opnieuw gekalibreerd worden. Dit vergt een grote mate van nauwkeurigheid en aandacht. In de praktijk blijkt het lastig om na het leveren van een zware fysieke belasting de kalibratie nauwkeurig uit te voeren. Monteurs die werken met RL-eez van Duobond kunnen dit wel. Met dit systeem kan één persoon de ruit verwijderen, een nieuwe plaatsen en het voertuig optimaal gekalibreerd opleveren."