Eigen stroom, een volledig elektrische auto en extra service voor de inwoners: de gemeente Lochem heeft het voor elkaar. Inwoners uit omliggende plaatsen die moeite hebben het gemeentehuis in Lochem te bereiken, kunnen een elektrische auto met chauffeur oproepen.

i-MiEV
De Mitsubishi i-MiEV van LochemEnergie brengt de inwoners gratis heen en weer. De stroom wordt door deze plaatselijke energiecoöperatie geleverd. LochemEnergie is een burgerinitiatief gericht op duurzaamheid.

Model S
Prachtig allemaal, zo’n chauffeursdienst met de compacte Mitsubishi, maar als de Nederlander voor een elektrische auto moet kiezen wordt het toch echt een Model S van Tesla. Bij de verkiezing Internet Auto Award eindigde hij op de eerste plek in de categorie Beste Elektrische Auto’s. Een mooi compliment aan het adres van de Amerikaanse fabrikant.

Eurovisie Songfestival
Overigens ging de Europese titel naar de BMW i8. Op zich bijzonder: van de 190.000 online stemmers zullen er weinig zijn die een gefundeerd oordeel kunnen vellen over de nieuwe creatie van BMW. Maar goed, de score in een online populariteitspoll zegt natuurlijk net zo veel over de kwaliteiten van een auto als televoting over de kwaliteit van een liedje op het Eurovisie Songfestival.

Prijs, laadpunten en bereik
Nog een onderzoek: deze keer het Nationale Automobilisten Onderzoek. Een kwart van de deelnemers geeft aan te willen overstappen op hybride of elektrische aandrijving. Dit vanwege het milieu en de lagere gebruikskosten. Er zijn volgens de deelnemers aan het onderzoek nog wel barrières, zoals de hoge aanschafprijs, de beperkte beschikbaarheid van laadpunten en de geringe actieradius.

Robuust ontwikkelpad richting 2050
In de pas gepresenteerde Duurzame Brandstofvisie zet Nederland in op elektrisch rijden. Er is een ‘roboust ontwikkelpad geformuleerd’. Op weg naar 2050 staat elektrische aandrijving centraal voor het wegvervoer (accu en waterstof).  De focus ligt op elektrische aandrijving omdat andere energievormen onvoldoende bijdragen aan de CO2-doelen. Elektrisch rijden is ook efficiënt. Biobrandstoffen staan beduidend minder hoog op de agenda, omdat de beschikbaarheid ervan voor het wegverkeer beperkt is.

Aan de toekomstvisie hebben 40 partijen bijgedragen die zich ook aan de inhoud conformeren. Het doel, zoals ook in het Energieakkoord voor duurzame groei is vastgelegd: vanaf 2035 zijn alle auto’s in staat emissievrij te rijden.

Bron: ZERauto