Duitse invallen bij Hyundai en Kia om dieselgate

De Duitse autoriteiten hebben invallen gedaan bij een aantal vestigingen van Hyundai en Kia wegens de verdenking dat er met meer dan 210.000 dieselauto’s gesjoemeld zou zijn. Ook zijn kantoren in Luxemburg bezocht.

Hyundai NL heeft geen leverprobleem door coronavirus

Dat heeft de officier van justitie in Frankfurt meegedeeld. Bij de acties, die werden gecoördineerd door de EU justitiedienst Eurojust, waren meer dan 180 politiemensen en onderzoekers betrokken.

Medewerking

De gebruikte sjoemelsoftware zou zijn geleverd door het Duitse Bosch en door het Amerikaanse Delphi dat ooit eigendom was van General Motors maar nu onderdeel is van de onderdelenleverancier BorgWarner. Ook één of meerdere vestigingen van Bosch hebben bezoek gehad van de Duitse onderzoekers. Een woordvoerder van Hyundai in Duitsland heeft de invallen tegenover de vakpers bevestigd en daar, zoals gebruikelijk, aan toegevoegd ‘dat we alle medewerking verlenen aan de autoriteiten.’

Verkeerde been

Het onderzoek richt zich op dieselautos’s van beide Zuid-Koreaanse zustermerken die tot 2020 zijn toegelaten. Onduidelijk is in welk land die voertuigen daadwerkelijk zijn gebouwd. Net als bij andere dieselgate zaken zou de software de uitlaatgasreiniging hebben gemanipuleerd zodra de auto op een testbank werd gezet. Dat betekent dat de auto’s onder normale rij-omstandigheden niet voldeden aan de emissienormen en dat de kopers op het verkeerde been werden gezet.

Lees ook:
Volkswagen betaalt Britse dieselrijder 2.500 euro

Duitse invallen bij Hyundai en Kia om dieselgate - Automobielmanagement.nl

Duitse invallen bij Hyundai en Kia om dieselgate

De Duitse autoriteiten hebben invallen gedaan bij een aantal vestigingen van Hyundai en Kia wegens de verdenking dat er met meer dan 210.000 dieselauto’s gesjoemeld zou zijn. Ook zijn kantoren in Luxemburg bezocht.

Hyundai NL heeft geen leverprobleem door coronavirus

Dat heeft de officier van justitie in Frankfurt meegedeeld. Bij de acties, die werden gecoördineerd door de EU justitiedienst Eurojust, waren meer dan 180 politiemensen en onderzoekers betrokken.

Medewerking

De gebruikte sjoemelsoftware zou zijn geleverd door het Duitse Bosch en door het Amerikaanse Delphi dat ooit eigendom was van General Motors maar nu onderdeel is van de onderdelenleverancier BorgWarner. Ook één of meerdere vestigingen van Bosch hebben bezoek gehad van de Duitse onderzoekers. Een woordvoerder van Hyundai in Duitsland heeft de invallen tegenover de vakpers bevestigd en daar, zoals gebruikelijk, aan toegevoegd ‘dat we alle medewerking verlenen aan de autoriteiten.’

Verkeerde been

Het onderzoek richt zich op dieselautos’s van beide Zuid-Koreaanse zustermerken die tot 2020 zijn toegelaten. Onduidelijk is in welk land die voertuigen daadwerkelijk zijn gebouwd. Net als bij andere dieselgate zaken zou de software de uitlaatgasreiniging hebben gemanipuleerd zodra de auto op een testbank werd gezet. Dat betekent dat de auto’s onder normale rij-omstandigheden niet voldeden aan de emissienormen en dat de kopers op het verkeerde been werden gezet.

Lees ook:
Volkswagen betaalt Britse dieselrijder 2.500 euro