Toyota komt achteraan bij EV’s en klimaatacties

Van de tien grootste autofabrikanten ter wereld komt de grootste, Toyota, pas op de tiende plaats als het gaat om de omschakeling naar zero-emissie auto’s en andere aspecten van de ‘klimaatactie’. Het beste scoort opvallend genoeg General Motors met op de tweede plaats Mercedes-Benz.

Toyota ziet nu geen aanwijzingen dat het in de toekomst de productie weer kan hervattenToyota (2022)

Greenpeace Oost-Azië heeft een ranglijst opgesteld van de stand van zaken rond het klimaat bij de tien autobedrijven. Die is gebaseerd op de nieuwste uitgave van haar rapport Auto Environmental Guide 2022. Toyota komt niet verder dan een score van 10 op de 100. Zero-emissie auto’s waren vorig jaar maar goed voor 0,18 procent van de wereldwijde verkopen, het bedrijf scoort een drie wat betreft het CO2-neutraal maken van de leveringsketen en is ook actief in ‘negatief klimaatlobbyen’. “Toyota is erg afhankelijk van hybride verkopen, die maar een 30 procent CO2-reductie opleveren vergeleken met traditionele benzine-auto’s, en riskeert de race naar net-zero CO2 emissies te verliezen. Wat erger is, het probeert ook anderen mee omlaag te slepen door tegen striktere emissie regels en all-out transitie naar EV’s te ageren,” schrijft Greenpeace. Ook de plaatsen negen en acht zijn voor Japanse merken, resp. Honda en Nissan met scores van 12,8 en 13,4.

Top 5

Kijkend naar het topeinde van de schaal, komt General Motors op plaats 1 met een overall score van 38,5 op 100. Bij GM is al 8,18 procent van de verkopen elektrisch, staat de score op 14 punten bij het ‘schoon’ maken van de productie en de keten terwijl het bedrijf ook aan positieve klimaatlobby doet, met name in de VS zelf. Mercedes Benz haalt met 37 punten de tweede plaats hoewel pas 3,82 procent van de verkochte auto’s zero-emissie was. Verder komt Volkswagen op een derde plaats met 5,21 procent EV’s en een hoge score, 12, voor de omslag naar een schone productie en leveringsketen, gevolgd door Ford op plaats vier en Hyundai/Kia op een vijfde plek.

Lees ook:

Productie Toyota blijft onder de ramingen 

Toyota komt achteraan bij EV’s en klimaatacties - Automobielmanagement.nl

Toyota komt achteraan bij EV’s en klimaatacties

Van de tien grootste autofabrikanten ter wereld komt de grootste, Toyota, pas op de tiende plaats als het gaat om de omschakeling naar zero-emissie auto’s en andere aspecten van de ‘klimaatactie’. Het beste scoort opvallend genoeg General Motors met op de tweede plaats Mercedes-Benz.

Toyota ziet nu geen aanwijzingen dat het in de toekomst de productie weer kan hervattenToyota (2022)

Greenpeace Oost-Azië heeft een ranglijst opgesteld van de stand van zaken rond het klimaat bij de tien autobedrijven. Die is gebaseerd op de nieuwste uitgave van haar rapport Auto Environmental Guide 2022. Toyota komt niet verder dan een score van 10 op de 100. Zero-emissie auto’s waren vorig jaar maar goed voor 0,18 procent van de wereldwijde verkopen, het bedrijf scoort een drie wat betreft het CO2-neutraal maken van de leveringsketen en is ook actief in ‘negatief klimaatlobbyen’. “Toyota is erg afhankelijk van hybride verkopen, die maar een 30 procent CO2-reductie opleveren vergeleken met traditionele benzine-auto’s, en riskeert de race naar net-zero CO2 emissies te verliezen. Wat erger is, het probeert ook anderen mee omlaag te slepen door tegen striktere emissie regels en all-out transitie naar EV’s te ageren,” schrijft Greenpeace. Ook de plaatsen negen en acht zijn voor Japanse merken, resp. Honda en Nissan met scores van 12,8 en 13,4.

Top 5

Kijkend naar het topeinde van de schaal, komt General Motors op plaats 1 met een overall score van 38,5 op 100. Bij GM is al 8,18 procent van de verkopen elektrisch, staat de score op 14 punten bij het ‘schoon’ maken van de productie en de keten terwijl het bedrijf ook aan positieve klimaatlobby doet, met name in de VS zelf. Mercedes Benz haalt met 37 punten de tweede plaats hoewel pas 3,82 procent van de verkochte auto’s zero-emissie was. Verder komt Volkswagen op een derde plaats met 5,21 procent EV’s en een hoge score, 12, voor de omslag naar een schone productie en leveringsketen, gevolgd door Ford op plaats vier en Hyundai/Kia op een vijfde plek.

Lees ook:

Productie Toyota blijft onder de ramingen