Onderzoek TNS NIPO: potentie autodelen groot

Autodelen wordt nog door weinig mensen gedaan, maar de groep die het overweegt is groot. Dat en meer blijkt uit het TNS NIPO-onderzoek “Autodelen: wordt de markt volwassen?”.

In het brede, vandaag gepubliceerde rapport staat dat Nederland in maart jl. 11.210 deelauto’s telde, 113 procent meer dan een jaar eerder. SnappCar is het snelst groeiende concept voor (online) huren of verhuren van particuliere auto’s: van alle huidige deelauto’s heeft 64 procent een directe link met Snappcar.

Autodelen doet het vooral goed in de grote steden. Los van de diverse concepten worden echter ook steeds vaker particulieren actief die hun vierwieler verhuren. Daardoor is autodelen ook aanwezig in kleinere plaatsen, die te dunbevolkt zijn om Snappcar-achtige formules toe te passen. Volgens  het TNS NIPO-onderzoek laten momenteel meer dan 110 duizend Nederlanders zich in met autodelen. Verder beschikken autodelers vaak ook nog over een eigen auto in het huishouden.

Het rapport geeft volgens TNS NIPO antwoord op vragen als ‘hoeveel en welke mensen doen aan autodelen’, ‘hoe oriënteren zij zich’, ‘hoe ziet de markt eruit’, ‘hoeveel Nederlanders overwegen autodelen ‘en ‘welke factoren zijn beslissend in die overweging’? Verder laat het rapport de drijfveren zien van autodelers, mensen die autodelen overwegen en het algemeen publiek, de push- en pullfactoren, imagoaspecten en impact op het milieu. Volgend jaar wordt het monitoronderzoek herhaald om actuele trends zichtbaar te maken.

Onderzoek TNS NIPO: potentie autodelen groot - Automobielmanagement.nl

Onderzoek TNS NIPO: potentie autodelen groot

Autodelen wordt nog door weinig mensen gedaan, maar de groep die het overweegt is groot. Dat en meer blijkt uit het TNS NIPO-onderzoek “Autodelen: wordt de markt volwassen?”.

In het brede, vandaag gepubliceerde rapport staat dat Nederland in maart jl. 11.210 deelauto’s telde, 113 procent meer dan een jaar eerder. SnappCar is het snelst groeiende concept voor (online) huren of verhuren van particuliere auto’s: van alle huidige deelauto’s heeft 64 procent een directe link met Snappcar.

Autodelen doet het vooral goed in de grote steden. Los van de diverse concepten worden echter ook steeds vaker particulieren actief die hun vierwieler verhuren. Daardoor is autodelen ook aanwezig in kleinere plaatsen, die te dunbevolkt zijn om Snappcar-achtige formules toe te passen. Volgens  het TNS NIPO-onderzoek laten momenteel meer dan 110 duizend Nederlanders zich in met autodelen. Verder beschikken autodelers vaak ook nog over een eigen auto in het huishouden.

Het rapport geeft volgens TNS NIPO antwoord op vragen als ‘hoeveel en welke mensen doen aan autodelen’, ‘hoe oriënteren zij zich’, ‘hoe ziet de markt eruit’, ‘hoeveel Nederlanders overwegen autodelen ‘en ‘welke factoren zijn beslissend in die overweging’? Verder laat het rapport de drijfveren zien van autodelers, mensen die autodelen overwegen en het algemeen publiek, de push- en pullfactoren, imagoaspecten en impact op het milieu. Volgend jaar wordt het monitoronderzoek herhaald om actuele trends zichtbaar te maken.