Emissie-gegevens UK blijken een lachertje

Van de meer dan 500 verschillende automodellen die in Groot-Brittannië rondrijden, blijken er niet meer dan acht precies het emissie-niveau te halen dat er bij was opgegeven.

Dat ligt echter niet aan de autofabrikanten maar aan de manier waarop de EU de emissies laat meten, aldus Emissions Analytics dat de controle’s uitvoerde.

‘’Hier in Europa worden de testen op een erg lichte manier uitgevoerd. Ze laten de auto’s niet snel optrekken of koud starten, zoals wel in de Verenigde Staten is vereist. Dat leidt tot een verschil in de werkelijke uitstoot en die welke bij de testen in de laboratoria naar voren komt,” aldus Nick Molden, directeur van Emissions Analytics tegenover de Financial Times. Aanleiding voor zijn verhaal is dat de zustermerken Hyundai en Kia in de VS miljoenenboetes hebben gekregen voor hetzelfde ‘verzuim’. Prof. Garel Rhys, bekende autokenner van de faculteit auto-economie aan de Universiteit van Cardiff, stelt dan ook: ‘’De consument heeft dus niets aan die gegevens. De werkelijkheid en de officiële cijfertjes liggen zo ver uit elkaar dat je je moet afvragen waar ze die cijfers in hemelsnaam dan voor opgeven.”

Reacties

Dhr. Nick Molden loopt slecht een dikke 25 jaar achter wat betreft zijn kennis van de europese emissie wetgeving.
In Richtlijn 98/69/EG worden al de eisen voor euro 3 weer gegeven, d.i: koude start, stad- en buitenweg cyclus, incl. een traject waarbij , weliswaar kortstondig, een snelheid van 130 km/h wordt bereikt.
130 kmh is een snelheid waarvan de gemiddelde amerikaan slecht kan dromen.
En dat de EG cyclus uitgaat van een beheerste rijstijl, ja dat klopt, wat hebben wij aan een U.S. stoplicht race, en hoe representatief is dat voor de gemiddelde weldenkende europese automobilist ??

Geplaatst door: Laszlo Mogyorossy op
Emissie-gegevens UK blijken een lachertje - Automobielmanagement.nl

Emissie-gegevens UK blijken een lachertje

Van de meer dan 500 verschillende automodellen die in Groot-Brittannië rondrijden, blijken er niet meer dan acht precies het emissie-niveau te halen dat er bij was opgegeven.

Dat ligt echter niet aan de autofabrikanten maar aan de manier waarop de EU de emissies laat meten, aldus Emissions Analytics dat de controle’s uitvoerde.

‘’Hier in Europa worden de testen op een erg lichte manier uitgevoerd. Ze laten de auto’s niet snel optrekken of koud starten, zoals wel in de Verenigde Staten is vereist. Dat leidt tot een verschil in de werkelijke uitstoot en die welke bij de testen in de laboratoria naar voren komt,” aldus Nick Molden, directeur van Emissions Analytics tegenover de Financial Times. Aanleiding voor zijn verhaal is dat de zustermerken Hyundai en Kia in de VS miljoenenboetes hebben gekregen voor hetzelfde ‘verzuim’. Prof. Garel Rhys, bekende autokenner van de faculteit auto-economie aan de Universiteit van Cardiff, stelt dan ook: ‘’De consument heeft dus niets aan die gegevens. De werkelijkheid en de officiële cijfertjes liggen zo ver uit elkaar dat je je moet afvragen waar ze die cijfers in hemelsnaam dan voor opgeven.”

Reacties

Dhr. Nick Molden loopt slecht een dikke 25 jaar achter wat betreft zijn kennis van de europese emissie wetgeving.
In Richtlijn 98/69/EG worden al de eisen voor euro 3 weer gegeven, d.i: koude start, stad- en buitenweg cyclus, incl. een traject waarbij , weliswaar kortstondig, een snelheid van 130 km/h wordt bereikt.
130 kmh is een snelheid waarvan de gemiddelde amerikaan slecht kan dromen.
En dat de EG cyclus uitgaat van een beheerste rijstijl, ja dat klopt, wat hebben wij aan een U.S. stoplicht race, en hoe representatief is dat voor de gemiddelde weldenkende europese automobilist ??

Geplaatst door: Laszlo Mogyorossy op