Productie auto 4.000 euro duurder door CO2-normen

In opdracht van het Duitse ministerie van Economische zaken en Energie heeft het Instituut voor Motorvoertuigen van de Universiteit van Aken (IKA) een analyse gemaakt van wat technisch en economisch haalbaar is op het gebied van verlaging van CO2-uitstoot bij personenauto’s.

De resultaten van de studie naar mogelijkheden voor CO2-reductie na 2020 zijn dinsdag (27 februari) in Brussel bekendgemaakt. De gemiddelde uitstoot van 95 gram CO2 per kilometer voor personenauto’s  is natuurlijk niet het einde. Tot aan 2025 wil Europa de CO2-uitstootgrenzen van de gemiddelde auto verder laten dalen tot ergens tussen de 68 en 78 gram per kilometer. Dat kan met traditionele motorentechniek niet worden gerealiseerd.
Het blijkt dat een verlaging naar 68 gram per kilometer de productiekosten van een auto verhoogt met een bedrag tussen ruim drie duizend en vier duizend euro. Deze extra kosten verhogen de catalogusprijzen van de auto’s natuurlijk substantieel en kunnen niet meer door de kopers gecompenseerd worden door de lagere brandstofkosten door het afgenomen verbruik. De schrijvers van het rapport vrezen dat deze auto’s daarom onvoldoende marktaandeel zullen kunnen realiseren om het gewenste vlootgemiddelde over de breedte van de industrie te kunnen realiseren.  Zij adviseren dan ook ‘verdere maatregelen’ om de situatie te verbeteren. Men doelt op maatregelen van de overheid om de zuinige auto’s te stimuleren. 

Ontwikkeling hybride

In het kader van de studie hebben de onderzoekers de mogelijkheden op het gebied van CO2-reductie van de huidige voertuigtechniek  onderzocht. Hierbij speelt een hoger rendement net zo’n grote rol als een lagere lucht- en rolweerstand.  Men ziet de sleutel tot het succes in technieken die nu al worden toegepast, zoals downsizing van verbrandingsmotoren, elektrificatie van de aandrijflijn,  lichtgewichtconstructies en verlaging van de lucht- en rolweerstand.  Bovendien is een verdergaande ontwikkeling te verwachten van hybride aandrijvingen. Maar werkelijk nieuwe concepten zullen vooralsnog niet op de volumemarkten verschijnen.
Strenge milieumaatregelen zouden ertoe leiden dat een volledige elektrificatie van de vloten moet worden doorgevoerd wat zeer hoge kosten voor de autofabrikanten veroorzaakt.  Het doel van de studie was daarom ook te onderzoeken welke technologieën het in potentie in zich hebben voor de autokoper betaalbare oplossingen te creëren. Bovendien moet bij de grootschalige inzet van ev’s ook de CO2-belasting van de elektriciteitsproductie worden meegenomen. Bij de huidige energiemix in Duitsland bijvoorbeeld zou de grootschalige inzet van ev’s qua CO2-uitstoot geen grote verbetering opleveren ten opzichte van de inzet van de moderne diesel.

In december 2012 deed hetzelfde instituut ook hetzelfde onderzoek naar de mogelijkheden voor CO2-uitstootverlaging tot 2020.

Productie auto 4.000 euro duurder door CO2-normen - Automobielmanagement.nl

Productie auto 4.000 euro duurder door CO2-normen

In opdracht van het Duitse ministerie van Economische zaken en Energie heeft het Instituut voor Motorvoertuigen van de Universiteit van Aken (IKA) een analyse gemaakt van wat technisch en economisch haalbaar is op het gebied van verlaging van CO2-uitstoot bij personenauto’s.

De resultaten van de studie naar mogelijkheden voor CO2-reductie na 2020 zijn dinsdag (27 februari) in Brussel bekendgemaakt. De gemiddelde uitstoot van 95 gram CO2 per kilometer voor personenauto’s  is natuurlijk niet het einde. Tot aan 2025 wil Europa de CO2-uitstootgrenzen van de gemiddelde auto verder laten dalen tot ergens tussen de 68 en 78 gram per kilometer. Dat kan met traditionele motorentechniek niet worden gerealiseerd.
Het blijkt dat een verlaging naar 68 gram per kilometer de productiekosten van een auto verhoogt met een bedrag tussen ruim drie duizend en vier duizend euro. Deze extra kosten verhogen de catalogusprijzen van de auto’s natuurlijk substantieel en kunnen niet meer door de kopers gecompenseerd worden door de lagere brandstofkosten door het afgenomen verbruik. De schrijvers van het rapport vrezen dat deze auto’s daarom onvoldoende marktaandeel zullen kunnen realiseren om het gewenste vlootgemiddelde over de breedte van de industrie te kunnen realiseren.  Zij adviseren dan ook ‘verdere maatregelen’ om de situatie te verbeteren. Men doelt op maatregelen van de overheid om de zuinige auto’s te stimuleren. 

Ontwikkeling hybride

In het kader van de studie hebben de onderzoekers de mogelijkheden op het gebied van CO2-reductie van de huidige voertuigtechniek  onderzocht. Hierbij speelt een hoger rendement net zo’n grote rol als een lagere lucht- en rolweerstand.  Men ziet de sleutel tot het succes in technieken die nu al worden toegepast, zoals downsizing van verbrandingsmotoren, elektrificatie van de aandrijflijn,  lichtgewichtconstructies en verlaging van de lucht- en rolweerstand.  Bovendien is een verdergaande ontwikkeling te verwachten van hybride aandrijvingen. Maar werkelijk nieuwe concepten zullen vooralsnog niet op de volumemarkten verschijnen.
Strenge milieumaatregelen zouden ertoe leiden dat een volledige elektrificatie van de vloten moet worden doorgevoerd wat zeer hoge kosten voor de autofabrikanten veroorzaakt.  Het doel van de studie was daarom ook te onderzoeken welke technologieën het in potentie in zich hebben voor de autokoper betaalbare oplossingen te creëren. Bovendien moet bij de grootschalige inzet van ev’s ook de CO2-belasting van de elektriciteitsproductie worden meegenomen. Bij de huidige energiemix in Duitsland bijvoorbeeld zou de grootschalige inzet van ev’s qua CO2-uitstoot geen grote verbetering opleveren ten opzichte van de inzet van de moderne diesel.

In december 2012 deed hetzelfde instituut ook hetzelfde onderzoek naar de mogelijkheden voor CO2-uitstootverlaging tot 2020.