Bosch, BMW en Vattenfall starten centrale in Hamburg

Elektromobiliteit en elektriciteitsopslag zijn twee essentiële elementen voor de overgang naar alternatieve aandrijvingen. In Hamburg starten de ondernemingen Bosch, BMW en Vattenfall een project om deze technologieën verder te verbeteren door de gebruikte accu’s van elektrische auto’s met elkaar te verbinden en zo een energieopslagsysteem te creëren.

De drie partners hebben in Hamburg een project opgestart om oude accu’s uit ev’s te verbinden tot een elektriciteitsopslagsysteem om het stroomnet stabieler te houden. "De opgeslagen energie is binnen enkele seconden beschikbaar. Bosch, BMW en Vattenfall richten daarom de alliantie ‘Second Life Batteries’ op waarbij BMW Group de (gebruikte) accu’s van de ActiveE en de i3 levert. Vattenfall zal voor een periode van tien jaar het opslagsysteem bedienen. Bosch is verantwoordelijk voor het verbinden van de accu’s en het beheer van het systeem. Het opslagsysteem gaat  deel uitmaken van een al bestaande virtuele energiecentrale van Vattenfall. Hiermee kan men meerdere kleine, gedecentraliseerde energieopwekkende systemen combineren tot een gezamenlijke centrale.

Toekomstige massamarkt

Op het einde van hun levenscyclus voor toepassing in ev’s hebben accu’s nog steeds een hoge opslagcapaciteit. Ze kunnen nog jaren als stationaire buffer worden gebruikt. Het project laat de drie partners nieuwe inzichten verwerven in potentiële toepassingsgebieden voor dergelijke accu’s in hun verouderingsgedrag en opslagcapaciteit. Bosch deed al ervaring op dit vlak op. In Braderup, dichtbij het Duitse eiland Sylt, heeft Bosch één van de grootste energieopslagsystemen van Europa gebouwd om zonodig tijdelijk de energie die is opgewekt door een windmolenpark  te kunnen opslaan. Hiervoor heeft Bosch duizenden kleine lithium-ion accu’s met elkaar verbonden. In Kelsterbach bij Frankfurt heeft Bosch een gelijkaardig lithium-ion opslagsysteem geïnstalleerd bij een woningcomplex.  "Het project is belangrijk omdat het twee strategisch belangrijke doelen combineert", zegt ceo Volkmar Denner van Bosch. Hij gelooft in de toekomst van de elektrische aandrijving: "Voor elektromobiliteit zien we een toekomstige massamarkt die vergezeld gaat van tal van nieuwe business-modellen en oplossingen. Stationaire opslagsystemen om gebruikte accu’s te blijven benutten maken hiervan deel uit."

Virtuele centrale

Energieopslagsystemen worden beschouwd als een kernelementen in de overgang naar alternatieve vormen van energie. Ze kunnen overdag zonne-energie opslaan om deze ’s nachts vrij te geven of ze kunnen windenergie opslaan voor windstille periodes. Op die manier wordt de vaak wisselende aanlevering van hernieuwbare energie beter geïntegreerd in het elektriciteitsnetwerk. Ook elektromobiliteit kan voordeel halen uit deze ontwikkeling, door bijvoorbeeld de voertuigen ‘s nachts op te laden met zonne-energie van de dag ervoor. Bovendien kan een opslagsysteem als onderdeel van een virtuele energiecentrale ook snel de nodige additionele energie leveren om het elektriciteitsnet stabiel te houden.

 

Capaciteit 2 megawatt

De huidige plannen maken het nodig dat in Hamburg een opslageenheid van twee megawatt (MW) en een geïnstalleerde capaciteit van twee megawattuur (MWh) wordt gebouwd. De opgeladen elektriciteit zal in het energienetwerk worden gebruikt om kort durende fluctuaties in het elektriciteitsnetwerk op te vangen. Om dit te realiseren zullen meer dan honderd accu’s uit auto’s met elkaar verbonden worden. Het complete systeem is compact genoeg om in een klein gebouw te passen. Het levert theoretisch genoeg output om dertig gezinnen van vier personen zeven dagen lang van elektriciteit te voorzien. De drie partners verwachten dat het opslagsysteem eind 2015 operationeel zal zijn.

Bosch, BMW en Vattenfall starten centrale in Hamburg - Automobielmanagement.nl

Bosch, BMW en Vattenfall starten centrale in Hamburg

Elektromobiliteit en elektriciteitsopslag zijn twee essentiële elementen voor de overgang naar alternatieve aandrijvingen. In Hamburg starten de ondernemingen Bosch, BMW en Vattenfall een project om deze technologieën verder te verbeteren door de gebruikte accu’s van elektrische auto’s met elkaar te verbinden en zo een energieopslagsysteem te creëren.

De drie partners hebben in Hamburg een project opgestart om oude accu’s uit ev’s te verbinden tot een elektriciteitsopslagsysteem om het stroomnet stabieler te houden. "De opgeslagen energie is binnen enkele seconden beschikbaar. Bosch, BMW en Vattenfall richten daarom de alliantie ‘Second Life Batteries’ op waarbij BMW Group de (gebruikte) accu’s van de ActiveE en de i3 levert. Vattenfall zal voor een periode van tien jaar het opslagsysteem bedienen. Bosch is verantwoordelijk voor het verbinden van de accu’s en het beheer van het systeem. Het opslagsysteem gaat  deel uitmaken van een al bestaande virtuele energiecentrale van Vattenfall. Hiermee kan men meerdere kleine, gedecentraliseerde energieopwekkende systemen combineren tot een gezamenlijke centrale.

Toekomstige massamarkt

Op het einde van hun levenscyclus voor toepassing in ev’s hebben accu’s nog steeds een hoge opslagcapaciteit. Ze kunnen nog jaren als stationaire buffer worden gebruikt. Het project laat de drie partners nieuwe inzichten verwerven in potentiële toepassingsgebieden voor dergelijke accu’s in hun verouderingsgedrag en opslagcapaciteit. Bosch deed al ervaring op dit vlak op. In Braderup, dichtbij het Duitse eiland Sylt, heeft Bosch één van de grootste energieopslagsystemen van Europa gebouwd om zonodig tijdelijk de energie die is opgewekt door een windmolenpark  te kunnen opslaan. Hiervoor heeft Bosch duizenden kleine lithium-ion accu’s met elkaar verbonden. In Kelsterbach bij Frankfurt heeft Bosch een gelijkaardig lithium-ion opslagsysteem geïnstalleerd bij een woningcomplex.  "Het project is belangrijk omdat het twee strategisch belangrijke doelen combineert", zegt ceo Volkmar Denner van Bosch. Hij gelooft in de toekomst van de elektrische aandrijving: "Voor elektromobiliteit zien we een toekomstige massamarkt die vergezeld gaat van tal van nieuwe business-modellen en oplossingen. Stationaire opslagsystemen om gebruikte accu’s te blijven benutten maken hiervan deel uit."

Virtuele centrale

Energieopslagsystemen worden beschouwd als een kernelementen in de overgang naar alternatieve vormen van energie. Ze kunnen overdag zonne-energie opslaan om deze ’s nachts vrij te geven of ze kunnen windenergie opslaan voor windstille periodes. Op die manier wordt de vaak wisselende aanlevering van hernieuwbare energie beter geïntegreerd in het elektriciteitsnetwerk. Ook elektromobiliteit kan voordeel halen uit deze ontwikkeling, door bijvoorbeeld de voertuigen ‘s nachts op te laden met zonne-energie van de dag ervoor. Bovendien kan een opslagsysteem als onderdeel van een virtuele energiecentrale ook snel de nodige additionele energie leveren om het elektriciteitsnet stabiel te houden.

 

Capaciteit 2 megawatt

De huidige plannen maken het nodig dat in Hamburg een opslageenheid van twee megawatt (MW) en een geïnstalleerde capaciteit van twee megawattuur (MWh) wordt gebouwd. De opgeladen elektriciteit zal in het energienetwerk worden gebruikt om kort durende fluctuaties in het elektriciteitsnetwerk op te vangen. Om dit te realiseren zullen meer dan honderd accu’s uit auto’s met elkaar verbonden worden. Het complete systeem is compact genoeg om in een klein gebouw te passen. Het levert theoretisch genoeg output om dertig gezinnen van vier personen zeven dagen lang van elektriciteit te voorzien. De drie partners verwachten dat het opslagsysteem eind 2015 operationeel zal zijn.