Gesubsidieerde EV vaak naar buitenland

Door de Nederlandse overheid gesubsidieerde elektrische auto’s zijn vaak al snel, soms binnen een jaar, in handen van een buitenlandse eigenaar.

De financiële ondersteuning, bedoeld om de aanschaf van milieuvriendelijke auto’s te stimuleren, heeft daardoor veel minder effect dan beoogd. Dat meldt het FD (Het Financieele Dagblad), zich baseren op recente exportcijfers van dataprovider VWE die de zakenkrant heeft opgevraagd.

Blijkens die gegevens is in 2014 twaalf procent van alle elektrische auto’s de grens overgegaan. In ruim de helft van de gevallen was het voertuig jonger dan een jaar. Tegenover de aanwas van ruim tweeduizend EV’s stond een export van 922 stuks – vooral Nissans Leaf en de Tesla S. Veelal is Noorwegen de nieuwe bestemming, gezien de grote privileges op de weg en de daaruit volgende hoge prijzen van EV-occasions. Populaire afzetmarkten zijn ook Duitsland en Rusland. Bovag stelt dat juist 2014 een piek te zien gaf, omdat de fiscale regelingen toen (nog) gunstiger waren dan vanaf dit jaar.

 

Gesubsidieerde EV vaak naar buitenland - Automobielmanagement.nl

Gesubsidieerde EV vaak naar buitenland

Door de Nederlandse overheid gesubsidieerde elektrische auto’s zijn vaak al snel, soms binnen een jaar, in handen van een buitenlandse eigenaar.

De financiële ondersteuning, bedoeld om de aanschaf van milieuvriendelijke auto’s te stimuleren, heeft daardoor veel minder effect dan beoogd. Dat meldt het FD (Het Financieele Dagblad), zich baseren op recente exportcijfers van dataprovider VWE die de zakenkrant heeft opgevraagd.

Blijkens die gegevens is in 2014 twaalf procent van alle elektrische auto’s de grens overgegaan. In ruim de helft van de gevallen was het voertuig jonger dan een jaar. Tegenover de aanwas van ruim tweeduizend EV’s stond een export van 922 stuks – vooral Nissans Leaf en de Tesla S. Veelal is Noorwegen de nieuwe bestemming, gezien de grote privileges op de weg en de daaruit volgende hoge prijzen van EV-occasions. Populaire afzetmarkten zijn ook Duitsland en Rusland. Bovag stelt dat juist 2014 een piek te zien gaf, omdat de fiscale regelingen toen (nog) gunstiger waren dan vanaf dit jaar.