Hiermee zet ARN een volgende stap in de transitie, waarbij autodemontagebedrijven een vergoeding ontvangen op basis van de kwaliteit van aangeleverde autowrakken. Ook loopt de erkenning vooruit op wetswijzigingen die half 2015 duidelijkheid geven over de juridische positie van tussenhandelaren.

Op dit moment belandt ongeveer zestien procent van alle autowrakken via de tussenhandel bij ARN erkende shredderbedrijven. Omdat bij de tussenhandelaren onvoldoende zicht is op de verwerking van autowrakken, is deze werkwijze op dit moment nog bij wet verboden. Volgens ARN is dat vreemd omdat er tussenhandelaren zijn die een vergunning hebben om op hun terrein autowrakken op te slaan. "Bovendien kunnen we vanwege hun marktaandeel niet om de tussenhandel heen."

Er wordt daarom gesproken over een nieuwe wetgeving die de rol van de tussenhandel voor autowrakken vanaf medio 2015 formaliseert. Vooruitlopend daarop werkt ARN aan een ARN-erkenning voor tussenhandelaren.

Bij ARN zijn dertig tussenhandelaren bekend waarmee de bij ARN aangesloten autodemontagebedrijven regelmatig samenwerken. Het is de bedoeling dat deze allemaal voor 1 juli ARN-erkend zijn. De erkenning wordt afgegeven onder voorbehoud van aangepaste wetgeving. Komt deze er niet, dan vervalt de erkenning.