Zo denkt 32% dat er minder dan honderd laadpalen in Nederland zijn. In werkelijkheid zijn het veertienduizend laadpalen en bijna vierhonderd snellaadstations. Van de ondervraagden vindt 84% een netwerk van snellaadpunten een voorwaarde voor een doorbraak van elektrisch rijden in Nederland.

Aanleiding voor het onderzoek is de opening van het eerste snellaadstation langs de A15 in Alblasserwaard van organisatie Fastned. Dit laadpunt is de eerste in een reeks van negen snellaadstations langs de snelweg A15 tot 2017.

64% heeft geen idee waar de laadpalen in hun woonplaats en omgeving te vinden zijn. 42% vreest geen laadpaal te kunnen vinden, mocht hij elektrisch gaan rijden. De actieradius van een EV is het grootste obstakel om over te stappen. Het kilometerbereik zou volgens een meerderheid (65%) minstens vierhonderd kilometer moeten zijn, hoewel zo’n range niet nodig is voor de meeste ritten. Het merendeel van de Nederlanders rijdt per autorit maximaal vijftig kilometer, blijkt uit het onderzoek. Het betreft zowel ritten naar het werk als naar privéaangelegenheden. De gemiddelde actieradius van de meeste volledig elektrische auto’s is 120 kilometer.

Project A15 is een initiatief van Natuur & Milieu en Milieudefensie. Doel is om in 2015 veertigduizend mensen in elektrische auto’s te laten rijden, op stroom afkomstig van windmolens en zonnepanelen. Snellaadstations langs de A15 moeten elektrisch rijden ook daar aantrekkelijk maken.

 150701_rapport_laadpalen.