EV-Nieuws: Meer elektrische auto’s van Volvo

Volvo onthulde deze week twee studiemodellen in Zweden. De 40.1 Concept is een voorproefje van de XC40 en de 40.2 Concept van de S40. Toch was de onthulling van de twee prototypes niet het belangrijkste nieuws. Volvo werkt namelijk aan een complete familie van elektrische voertuigen in plaats van slechts één model, zoals de autobouwer eerder wereldkundig maakte.

EV-Nieuws: Meer elektrische auto’s van Volvo

Volvo werkt aan EV-familie

Volvo ontwikkelt voor de elektrische auto’s geen compleet nieuwe platforms. Het Scalable Product Architecture-platform (SPA) en de Compact Modular Architecture (CMA) zijn beide modulair ontwikkeld, waardoor Volvo een elektrische aandrijflijn kan installeren. Op SPA bouwt Volvo de huidige 90-serie en volgende generatie 60-reeks. CMA vormt de basis voor de nieuwe 40-familie. Volgens Håkan Samuelsson, Volvo’s president en chief executive, volgen er van de 40-serie modellen met een elektrische aandrijflijn, maar wanneer is nog niet duidelijk. De auto’s krijgen een actieradius van ongeveer 350 kilometer. In 2019 hoopt Volvo nog een elektrische auto te lanceren, alleen vormt voor dit model het grotere SPA-platform de basis en bedraagt de actieradius ongeveer 500 kilometer.
 

De stekker eruit

Volvo werkt ook aan plug-inhybridetechniek, net als de Amerikaanse autobouwer Cadillac. Plug-intechniek levert een belangrijke bijdrage aan het verlagen van het brandstofverbruik, mits de gebruiker vóór vertrek netjes de batterij laadt en geregeld op elektrische energie rijdt. Garantie voor succes is plug-inhybridetechniek niet. De ELR van Cadillac is het bewijs. Cadillac heeft de productie van de coupé stilzwijgend beëindigd, omdat verkoopcijfers zwaar tegenvielen. Cadillac lanceerde de ELR in 2014. De auto had techniek van de vorige generatie Chevrolet Volt aan boord. Een te hoge prijs, merkwaardig uiterlijk en beperkte elektrische actieradius waren volgens Cadillac redenen waarom de ELR nooit aansloeg. Een tegenvaller voor Cadillac, want de ontwikkeling van een nieuwe auto kan tot 1 miljard dollar kosten.
 

Tegenvaller voor Tesla

Ook een tegenvaller voor Tesla. Het aantal voorinschrijvingen voor de nieuwe Model 3 die begin 2018 naar Nederland komt, loopt langzaamaan terug. Inmiddels hebben al 8.000 mensen hun order ingetrokken. Bovendien heeft Tesla zelf nog eens 4.200 orders geannuleerd. Je mag immers niet meer dan twee Model 3’en bestellen. Mogelijk loopt het aantal in de toekomst nog verder terug, omdat mensen realiseren dat er een behoorlijke wachttijd is voor de Model 3. Bovendien duiken er vanuit diverse hoeken in de auto-industrie nieuwe en eveneens betaalbare elektrische auto’s op die tegelijkertijd of zelfs eerder op de markt komen.
 

Productieteller Nissan Leaf loopt op

De elektrische Nissan Leaf was er vroeg bij in EV-land en wordt momenteel in drie fabrieken gebouwd. Niet alleen in Japan, maar ook in Smyrna (Tennessee) en natuurlijk in het Britse Sunderland. In die laatste fabriek verliet de 50.000ste Leaf de productieband sinds de productiestart in 2013. De totale verkoopteller wereldwijd staat inmiddels op 220.000 exemplaren, waarmee de Leaf tot nu toe de bestverkochte elektrische auto ter wereld is.
 

Bron: ZERauto
 

EV-Nieuws: Meer elektrische auto’s van Volvo - Automobielmanagement.nl

EV-Nieuws: Meer elektrische auto’s van Volvo

Volvo onthulde deze week twee studiemodellen in Zweden. De 40.1 Concept is een voorproefje van de XC40 en de 40.2 Concept van de S40. Toch was de onthulling van de twee prototypes niet het belangrijkste nieuws. Volvo werkt namelijk aan een complete familie van elektrische voertuigen in plaats van slechts één model, zoals de autobouwer eerder wereldkundig maakte.

EV-Nieuws: Meer elektrische auto’s van Volvo

Volvo werkt aan EV-familie

Volvo ontwikkelt voor de elektrische auto’s geen compleet nieuwe platforms. Het Scalable Product Architecture-platform (SPA) en de Compact Modular Architecture (CMA) zijn beide modulair ontwikkeld, waardoor Volvo een elektrische aandrijflijn kan installeren. Op SPA bouwt Volvo de huidige 90-serie en volgende generatie 60-reeks. CMA vormt de basis voor de nieuwe 40-familie. Volgens Håkan Samuelsson, Volvo’s president en chief executive, volgen er van de 40-serie modellen met een elektrische aandrijflijn, maar wanneer is nog niet duidelijk. De auto’s krijgen een actieradius van ongeveer 350 kilometer. In 2019 hoopt Volvo nog een elektrische auto te lanceren, alleen vormt voor dit model het grotere SPA-platform de basis en bedraagt de actieradius ongeveer 500 kilometer.
 

De stekker eruit

Volvo werkt ook aan plug-inhybridetechniek, net als de Amerikaanse autobouwer Cadillac. Plug-intechniek levert een belangrijke bijdrage aan het verlagen van het brandstofverbruik, mits de gebruiker vóór vertrek netjes de batterij laadt en geregeld op elektrische energie rijdt. Garantie voor succes is plug-inhybridetechniek niet. De ELR van Cadillac is het bewijs. Cadillac heeft de productie van de coupé stilzwijgend beëindigd, omdat verkoopcijfers zwaar tegenvielen. Cadillac lanceerde de ELR in 2014. De auto had techniek van de vorige generatie Chevrolet Volt aan boord. Een te hoge prijs, merkwaardig uiterlijk en beperkte elektrische actieradius waren volgens Cadillac redenen waarom de ELR nooit aansloeg. Een tegenvaller voor Cadillac, want de ontwikkeling van een nieuwe auto kan tot 1 miljard dollar kosten.
 

Tegenvaller voor Tesla

Ook een tegenvaller voor Tesla. Het aantal voorinschrijvingen voor de nieuwe Model 3 die begin 2018 naar Nederland komt, loopt langzaamaan terug. Inmiddels hebben al 8.000 mensen hun order ingetrokken. Bovendien heeft Tesla zelf nog eens 4.200 orders geannuleerd. Je mag immers niet meer dan twee Model 3’en bestellen. Mogelijk loopt het aantal in de toekomst nog verder terug, omdat mensen realiseren dat er een behoorlijke wachttijd is voor de Model 3. Bovendien duiken er vanuit diverse hoeken in de auto-industrie nieuwe en eveneens betaalbare elektrische auto’s op die tegelijkertijd of zelfs eerder op de markt komen.
 

Productieteller Nissan Leaf loopt op

De elektrische Nissan Leaf was er vroeg bij in EV-land en wordt momenteel in drie fabrieken gebouwd. Niet alleen in Japan, maar ook in Smyrna (Tennessee) en natuurlijk in het Britse Sunderland. In die laatste fabriek verliet de 50.000ste Leaf de productieband sinds de productiestart in 2013. De totale verkoopteller wereldwijd staat inmiddels op 220.000 exemplaren, waarmee de Leaf tot nu toe de bestverkochte elektrische auto ter wereld is.
 

Bron: ZERauto