Diesel raakt steeds verder uit de gratie

Dit jaar is voor het eerst in meer dan tien jaar minder dan 50 procent van alle nieuwe personenauto’s die in Europa worden verkocht een diesel. Het aandeel diesels zal naar verwachting dalen met 2,6 procent naar 49,3 procent, voorspelt onderzoeksbureau LMC Automotive.

VW moet deal sluiten met Amerikaanse beurswaakhond

LMC Automotive baseert haar voorspelling op de autoverkopen in 17 Europese landen over de eerste drie kwartalen van dit jaar. Sinds 2005 maken diesels meer dan de helft van de nieuwe auto’s uit maar aan die overmacht lijkt nu een eind te komen.

Diesel raakt steeds verder uit de gratie in de nasleep van het dieselschandaal bij Volkswagen maar ook omdat overheden los van dieselgate het gebruik ervan verder aan banden leggen. Sinds enkele maanden mogen oude diesels bijvoorbeeld niet meer het centrum van Parijs in terwijl andere steden in heel Europa soortgelijke maatregelen hebben ingevoerd of overwegen. Ook wordt in verschillende landen het belastingvoordeel voor diesel ongedaan gemaakt. Directeur ‘powertrain’ Al Bedwell van LMC Automotive: "We weten nog niet of dit het kantelpunt is. Maar het zou naïef zijn om te zeggen dat dieselgate geen invloed heeft gehad. Er zijn mensen die nu van een diesel afzien omdat ze denken dat die te vervuilend is. Voor anderen telt echter meer mee wat ze in hun portemonnee voelen."

Diesel raakt steeds verder uit de gratie - Automobielmanagement.nl

Diesel raakt steeds verder uit de gratie

Dit jaar is voor het eerst in meer dan tien jaar minder dan 50 procent van alle nieuwe personenauto’s die in Europa worden verkocht een diesel. Het aandeel diesels zal naar verwachting dalen met 2,6 procent naar 49,3 procent, voorspelt onderzoeksbureau LMC Automotive.

VW moet deal sluiten met Amerikaanse beurswaakhond

LMC Automotive baseert haar voorspelling op de autoverkopen in 17 Europese landen over de eerste drie kwartalen van dit jaar. Sinds 2005 maken diesels meer dan de helft van de nieuwe auto’s uit maar aan die overmacht lijkt nu een eind te komen.

Diesel raakt steeds verder uit de gratie in de nasleep van het dieselschandaal bij Volkswagen maar ook omdat overheden los van dieselgate het gebruik ervan verder aan banden leggen. Sinds enkele maanden mogen oude diesels bijvoorbeeld niet meer het centrum van Parijs in terwijl andere steden in heel Europa soortgelijke maatregelen hebben ingevoerd of overwegen. Ook wordt in verschillende landen het belastingvoordeel voor diesel ongedaan gemaakt. Directeur ‘powertrain’ Al Bedwell van LMC Automotive: "We weten nog niet of dit het kantelpunt is. Maar het zou naïef zijn om te zeggen dat dieselgate geen invloed heeft gehad. Er zijn mensen die nu van een diesel afzien omdat ze denken dat die te vervuilend is. Voor anderen telt echter meer mee wat ze in hun portemonnee voelen."