Jaagt de Belastingdienst de oldtimer de grens over?

De export van oldtimers is afgelopen jaar verdubbeld. In 2013 gingen bijna 12.000 auto’s van 25 jaar of ouder de grens over. Vooral de export van oldtimers op diesel (+522 procent) en LPG (+159 procent) is sterk gestegen.

Dat meldt het Financieele Dagblad. De exporthausse is een gevolg van verhoogde belastingen: per 1 januari zijn auto’s tussen de 25 en 40 jaar oud niet langer uitgezonderd van motorrijtuigenbelasting. Vooral modellen die rijden op diesel of LPG worden zwaar belast. De belasting op benzineauto’s gaat, mits voldaan wordt aan bepaalde voorwaarden, minder omhoog.

Garagisten, tussenhandelaren, importeurs en restauratiebedrijven waarschuwden afgelopen jaar dat veel Nederlanders hun oldtimer van de hand zouden doen en dat daarmee de branche de nek om zou worden gedraaid. Een stichting van branchevertegenwoordigers werkt aan een claim om de geleden schade op de overheid te verhalen.

Uit recente cijfers blijkt echter dat de soep niet zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend. Het aantal faillissementen nam in de periode tot en met november weliswaar met 14 procent toe, maar het aantal oldtimers dat door eigenaren van de weg is gehaald, is echter slechts met 1,1 procent gestegen.

Vooralsnog profiteren de garages juist van de belastingmaatregel. In de 4 dagen voor kerst werden er 424 oldtimers aangeboden voor een herkeuring bij de RDW. De LPG installatie was vervangen door benzine als standaard brandstof. Er ontstonden aan het einde van het jaar zelfs lange wachtrijen bij de keuringsstations. Normaal gesproken komen er bij de RDW slechts enkele aanvragen voor een ombouwkeuring per week binnen.

Overigens is de vraag of de belastingverhoging de door het kabinet beoogde inkomsten (123 miljoen euro) oplevert: Veel auto’s die rijden op diesel of LPG verdwijnen naar het buitenland of worden omgebouwd. Als alle benzine-auto’s van tussen de 25 en 40 jaar oud aangeslagen worden voor het maximale tarief van 120 euro per maand, dan levert dat de schatkist straks maximaal 21 miljoen euro op.

Vertegenwoordigers van de oldtimerbranche stellen dat Weekers de regeling onvoldoende heeft doordacht. De rekensom van € 123 mln zou simplistisch in elkaar steken, gebaseerd zijn op foutieve informatie en geen rekening houden met de gevolgen voor ondernemers. Volgens Wouter van Emden van Stichting Autobelangen is er sprake van 200% meer aanbod en 42% minder vraag in de oldtimermarkt. 92% van zijn leden zou niet van plan zijn de volledige mrb te gaan betalen. Stichting Oldtimerbranche Nederland zegt garages te kennen die tonnen schade leiden door de belastingmaatregel. Er zou sprake zijn van faillissementen en een ontslaggolf.

Tegenstanders hebben de statistiek niet aan hun zijde. De grootste particuliere verkoopplaats van klassieke auto’s, Marktplaats.nl, zag in december 18% meer aanbod van oldtimers (zo’n 900 auto’s) dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat is fors, maar staat ver af van de cijfers van Stichting Oldtimerbelangen. De verkoop tussen consumenten daalde in 2013 met bijna 6.000, maar bedraagt nog altijd bijna 43.000 auto’s. ‘Krokodillentranen’, zo omschrijft Peter Staal van de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) de klachten van garagisten, handelaren en restaurateurs. ‘Er wordt veel onzin naar buiten gebracht’, zegt hij, doelend op de cijfers van belangenbehartigers.

Experts uit de branche zijn eenduidig over waar de klappen vallen. Importeurs en bezitters van jonge klassiekers, met name die op diesel en lpg, zijn het grootste slachtoffer van de nieuwe regeling. Denk aan jonge Mercedessen, grote Amerikanen en SUV’s. ‘Bedrijven die ingespeeld hebben op de belastingvrijstelling krijgen de deksel op de neus’, zegt de woordvoerder van de Bovag. ‘Maar een echte liefhebber laat zijn hobby niet stuklopen op die € 120.’

Bronnen: FD, VWE Trendweb en Autointernationaal

Reacties

Luisteren of kijken die nitwits van een struisvogels dan naar enige nuchterheid?

Geplaatst door: JP op

schorsen die handel,wij niks, Den haag ook niks

Geplaatst door: martin sas op

‘Maar een echte liefhebber laat zijn hobby niet stuklopen op die €?120.’

Dus de eigenaar van een origineel in NL geleverde Pontiac Firebird uit 1979 die de auto al bijna 18 jaar heeft, waar al 25 jaar belasting voor betaald is en die een jaar of 5 geleden besloten heeft om LPG in z’n auto te bouwen gaat nu dus ineens van 0,00 ruim 2.000,= per jaar betalen. Is hij geen liefhebber??
Zeker wel !! Hij gaat alleen die ruim 2.000,= echt niet betalen. Die auto blijft zijn hobby, alleen blijft die nu 9 mnd per jaar binnenstaan.

Geplaatst door: Rob op

Weekers verziekt de boel , niet de belastingdienst

Geplaatst door: Applaus op

Weekers, AKA , DE LIEGENDE LIMBURGER!!

Geplaatst door: uncle Benz op

ik hen 150 mercedessen tussen de 26 en de 40 jaar oud. mijn hele leven en geld in deze auto’s geduwd. Nu heb ik niets meer. Overheid bedankt. De knac klets. Laat ze maar eens langs komen, dan kunnen ze eeeeecht zien hoe het zit. (doen en durven ze toch niet). Toon

Geplaatst door: abauto,s op

@Rob..
Waarom besluit de eigenaar om na 25 jaar LPG in te bouwen?. Juist, omdat het financieel kan, want destijds geen hoog mrb. tarief.
Tja, jammer dat nu de regels worden aangepast.
Als de eigenaar eerst 18 jaar benzine brandstof kan betalen, dan kan dat de komende jaren toch ook?

Uiteindelijk zijn dergelijke beslissingen financieel gedreven. Het zou toch om de ‘hobby’ an sich moeten gaan..

Geplaatst door: Sander F. op

@Abauto,s:

Lekker kortzichtig alsof dit nieuws is? De handel in Oldtimers is heel glorieus geweest, wat de prijzen ook letterlijk verkracht heeft, n 25jaar oud dieselkrot was minimaal €2000, heel Europa is leeggezogen door bedrijfjes zoals jij hebt. Wees blij dat je ervan hebt kunnen profiteren en jammer dat je de afgelopen 2 jaar hebt zitten slapen ipv je handel uit te dunnen.

Helaas, risico van het vak…

Geplaatst door: Steven op

Ik vind het voor abauto’s wel heel erg. De regering neemt een wet aan in 2011 die duurt tot 2015. In het jaar 2015 zouden ze de wet evallueren. Als ze dan in 2012 de wet alweer willen wijzigen, is een autobedrijf niet te runnen. Wij kunnen dit nog niet eens met een auto. De rgering is gewoon zeeeeeeeeer onbetrouwbaar. Harry

Geplaatst door: harry cadillac op

@Harry, ok daar is inderdaad wel een punt, aan de andere kant ik heb 2,5 jaar terug ook gekeken voor een BMW 7 serie van het nieuwe model uit ’86 en die op LPG laten rijden.
Eerst om zelf te importeren, maar door heel Europa viste ik elke keer achter het net vanwege handelaars uit…. Nederland.

Prima, dus ik bij dat soort handelaars geweest maar keer op keer kreeg je troep aangeboden en dan voor skyrocketing prijzen die richting de €10.000 gingen, terwijl een 87’er voor 1/10 van de prijs stonden.

Op dat moment werd er al over gesproken door diverse instanties dat dit uit de hand was gelopen.

Dus mijns inziens neem je dan ook een risico als je je handel doorzet.

En even kijkend op de website van abautos, zie ik nou niet veel ECHTE klassieke autos staan, dus ja dit is wel part of the deal bij onze inhalige regering helaas.

Geplaatst door: Steven op

De auto van de openbare weg afhalen gedurende 3 maanden is een heel hroot struikelblok. Als je de oldtimer dus lief hebt doe je je dagelijkse auto weg en ga je MRB betalen (na uitbouw LPG).

Geplaatst door: Eric op

6 jaar geleden kocht ik een Lincoln die ik vanwege de belastingvrijstelling makkelijk kon onderhouden; LPG erin en genieten maar. Doordat de toegezegde vrijstelling nu is ingetrokken sta ik nu voor het blok. De benzineaccijns de ik nu voor een Japans benzineblikje betaal is veel minder dan de LPG-accijns die ik t/m 2013 betaalde voor de Lincoln. Echt niet dat ik 3164, Euro p.j. ga dokken aan Weekers. Ik betaal nu slechts 134 p.j.voor MRB Japans benzineblikje. Een verliepost voor Weekers; een winstpostje voor mij. Ik mis alleen het genieten van mijn hobby en comfort. Weekers heeft zich letterlijk misrekend. Ik houd het zo wel uit tot mijn Lincoln opnieuw weer belastingvrij wordt.

Geplaatst door: wghboelhouwer op
Jaagt de Belastingdienst de oldtimer de grens over? - Automobielmanagement.nl

Jaagt de Belastingdienst de oldtimer de grens over?

De export van oldtimers is afgelopen jaar verdubbeld. In 2013 gingen bijna 12.000 auto’s van 25 jaar of ouder de grens over. Vooral de export van oldtimers op diesel (+522 procent) en LPG (+159 procent) is sterk gestegen.

Dat meldt het Financieele Dagblad. De exporthausse is een gevolg van verhoogde belastingen: per 1 januari zijn auto’s tussen de 25 en 40 jaar oud niet langer uitgezonderd van motorrijtuigenbelasting. Vooral modellen die rijden op diesel of LPG worden zwaar belast. De belasting op benzineauto’s gaat, mits voldaan wordt aan bepaalde voorwaarden, minder omhoog.

Garagisten, tussenhandelaren, importeurs en restauratiebedrijven waarschuwden afgelopen jaar dat veel Nederlanders hun oldtimer van de hand zouden doen en dat daarmee de branche de nek om zou worden gedraaid. Een stichting van branchevertegenwoordigers werkt aan een claim om de geleden schade op de overheid te verhalen.

Uit recente cijfers blijkt echter dat de soep niet zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend. Het aantal faillissementen nam in de periode tot en met november weliswaar met 14 procent toe, maar het aantal oldtimers dat door eigenaren van de weg is gehaald, is echter slechts met 1,1 procent gestegen.

Vooralsnog profiteren de garages juist van de belastingmaatregel. In de 4 dagen voor kerst werden er 424 oldtimers aangeboden voor een herkeuring bij de RDW. De LPG installatie was vervangen door benzine als standaard brandstof. Er ontstonden aan het einde van het jaar zelfs lange wachtrijen bij de keuringsstations. Normaal gesproken komen er bij de RDW slechts enkele aanvragen voor een ombouwkeuring per week binnen.

Overigens is de vraag of de belastingverhoging de door het kabinet beoogde inkomsten (123 miljoen euro) oplevert: Veel auto’s die rijden op diesel of LPG verdwijnen naar het buitenland of worden omgebouwd. Als alle benzine-auto’s van tussen de 25 en 40 jaar oud aangeslagen worden voor het maximale tarief van 120 euro per maand, dan levert dat de schatkist straks maximaal 21 miljoen euro op.

Vertegenwoordigers van de oldtimerbranche stellen dat Weekers de regeling onvoldoende heeft doordacht. De rekensom van € 123 mln zou simplistisch in elkaar steken, gebaseerd zijn op foutieve informatie en geen rekening houden met de gevolgen voor ondernemers. Volgens Wouter van Emden van Stichting Autobelangen is er sprake van 200% meer aanbod en 42% minder vraag in de oldtimermarkt. 92% van zijn leden zou niet van plan zijn de volledige mrb te gaan betalen. Stichting Oldtimerbranche Nederland zegt garages te kennen die tonnen schade leiden door de belastingmaatregel. Er zou sprake zijn van faillissementen en een ontslaggolf.

Tegenstanders hebben de statistiek niet aan hun zijde. De grootste particuliere verkoopplaats van klassieke auto’s, Marktplaats.nl, zag in december 18% meer aanbod van oldtimers (zo’n 900 auto’s) dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat is fors, maar staat ver af van de cijfers van Stichting Oldtimerbelangen. De verkoop tussen consumenten daalde in 2013 met bijna 6.000, maar bedraagt nog altijd bijna 43.000 auto’s. ‘Krokodillentranen’, zo omschrijft Peter Staal van de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) de klachten van garagisten, handelaren en restaurateurs. ‘Er wordt veel onzin naar buiten gebracht’, zegt hij, doelend op de cijfers van belangenbehartigers.

Experts uit de branche zijn eenduidig over waar de klappen vallen. Importeurs en bezitters van jonge klassiekers, met name die op diesel en lpg, zijn het grootste slachtoffer van de nieuwe regeling. Denk aan jonge Mercedessen, grote Amerikanen en SUV’s. ‘Bedrijven die ingespeeld hebben op de belastingvrijstelling krijgen de deksel op de neus’, zegt de woordvoerder van de Bovag. ‘Maar een echte liefhebber laat zijn hobby niet stuklopen op die € 120.’

Bronnen: FD, VWE Trendweb en Autointernationaal

Reacties

Luisteren of kijken die nitwits van een struisvogels dan naar enige nuchterheid?

Geplaatst door: JP op

schorsen die handel,wij niks, Den haag ook niks

Geplaatst door: martin sas op

‘Maar een echte liefhebber laat zijn hobby niet stuklopen op die €?120.’

Dus de eigenaar van een origineel in NL geleverde Pontiac Firebird uit 1979 die de auto al bijna 18 jaar heeft, waar al 25 jaar belasting voor betaald is en die een jaar of 5 geleden besloten heeft om LPG in z’n auto te bouwen gaat nu dus ineens van 0,00 ruim 2.000,= per jaar betalen. Is hij geen liefhebber??
Zeker wel !! Hij gaat alleen die ruim 2.000,= echt niet betalen. Die auto blijft zijn hobby, alleen blijft die nu 9 mnd per jaar binnenstaan.

Geplaatst door: Rob op

Weekers verziekt de boel , niet de belastingdienst

Geplaatst door: Applaus op

Weekers, AKA , DE LIEGENDE LIMBURGER!!

Geplaatst door: uncle Benz op

ik hen 150 mercedessen tussen de 26 en de 40 jaar oud. mijn hele leven en geld in deze auto’s geduwd. Nu heb ik niets meer. Overheid bedankt. De knac klets. Laat ze maar eens langs komen, dan kunnen ze eeeeecht zien hoe het zit. (doen en durven ze toch niet). Toon

Geplaatst door: abauto,s op

@Rob..
Waarom besluit de eigenaar om na 25 jaar LPG in te bouwen?. Juist, omdat het financieel kan, want destijds geen hoog mrb. tarief.
Tja, jammer dat nu de regels worden aangepast.
Als de eigenaar eerst 18 jaar benzine brandstof kan betalen, dan kan dat de komende jaren toch ook?

Uiteindelijk zijn dergelijke beslissingen financieel gedreven. Het zou toch om de ‘hobby’ an sich moeten gaan..

Geplaatst door: Sander F. op

@Abauto,s:

Lekker kortzichtig alsof dit nieuws is? De handel in Oldtimers is heel glorieus geweest, wat de prijzen ook letterlijk verkracht heeft, n 25jaar oud dieselkrot was minimaal €2000, heel Europa is leeggezogen door bedrijfjes zoals jij hebt. Wees blij dat je ervan hebt kunnen profiteren en jammer dat je de afgelopen 2 jaar hebt zitten slapen ipv je handel uit te dunnen.

Helaas, risico van het vak…

Geplaatst door: Steven op

Ik vind het voor abauto’s wel heel erg. De regering neemt een wet aan in 2011 die duurt tot 2015. In het jaar 2015 zouden ze de wet evallueren. Als ze dan in 2012 de wet alweer willen wijzigen, is een autobedrijf niet te runnen. Wij kunnen dit nog niet eens met een auto. De rgering is gewoon zeeeeeeeeer onbetrouwbaar. Harry

Geplaatst door: harry cadillac op

@Harry, ok daar is inderdaad wel een punt, aan de andere kant ik heb 2,5 jaar terug ook gekeken voor een BMW 7 serie van het nieuwe model uit ’86 en die op LPG laten rijden.
Eerst om zelf te importeren, maar door heel Europa viste ik elke keer achter het net vanwege handelaars uit…. Nederland.

Prima, dus ik bij dat soort handelaars geweest maar keer op keer kreeg je troep aangeboden en dan voor skyrocketing prijzen die richting de €10.000 gingen, terwijl een 87’er voor 1/10 van de prijs stonden.

Op dat moment werd er al over gesproken door diverse instanties dat dit uit de hand was gelopen.

Dus mijns inziens neem je dan ook een risico als je je handel doorzet.

En even kijkend op de website van abautos, zie ik nou niet veel ECHTE klassieke autos staan, dus ja dit is wel part of the deal bij onze inhalige regering helaas.

Geplaatst door: Steven op

De auto van de openbare weg afhalen gedurende 3 maanden is een heel hroot struikelblok. Als je de oldtimer dus lief hebt doe je je dagelijkse auto weg en ga je MRB betalen (na uitbouw LPG).

Geplaatst door: Eric op

6 jaar geleden kocht ik een Lincoln die ik vanwege de belastingvrijstelling makkelijk kon onderhouden; LPG erin en genieten maar. Doordat de toegezegde vrijstelling nu is ingetrokken sta ik nu voor het blok. De benzineaccijns de ik nu voor een Japans benzineblikje betaal is veel minder dan de LPG-accijns die ik t/m 2013 betaalde voor de Lincoln. Echt niet dat ik 3164, Euro p.j. ga dokken aan Weekers. Ik betaal nu slechts 134 p.j.voor MRB Japans benzineblikje. Een verliepost voor Weekers; een winstpostje voor mij. Ik mis alleen het genieten van mijn hobby en comfort. Weekers heeft zich letterlijk misrekend. Ik houd het zo wel uit tot mijn Lincoln opnieuw weer belastingvrij wordt.

Geplaatst door: wghboelhouwer op