Lagere afzet Renault Groep na vertrek Rusland

Renault Groep heeft in het eerste halfjaar 844.810 personenauto’s verkocht. Dat waren er ruim 336.000 ofwel 28,5 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar, wat grotendeels wordt verklaard door het wegvallen van de verkopen van Avtovaz/Lada na het stopzetten van de activiteiten in Rusland.

Het merk Renault zelf verkocht echter met 538.924 exemplaren ook ruim 15 procent minder auto’s. Dacia blijft de trekker binnen de groep met in het eerste halfjaar een groei van 15 procent naar 275.007 nieuwe auto’s. Dacia blijft daarmee volgens de Franse eigenaar het derde merk op de Europese markt voor particulieren. Bestelwagens meegeteld komt de hele groep uit op net iets meer dan één miljoen eenheden wat een kleine 30 procent minder is dan in H1 van 2021.

Elektrische modellen

In het kwartaalbericht onderstreept Renault Groep dat het doorgaat met het commerciële beleid om ‘waarde te creëren door zoveel mogelijk te verkopen via de meest winstgevende kanalen.’ In dat kader zijn de verkopen aan particulieren op de grootste Europese markten nu goed voor 66 procent van de omzet terwijl dat vorig jaar nog 53 procent was. Daarbij legt ook dit automerk grote nadruk op elektrische modellen die in Europa afgelopen halfjaar goed waren voor een-derde van de verkopen terwijl dat een jaar geleden nog 26 procent was. Uit het overzicht blijkt verder nog dat Nederland niet tot de 15 belangrijkste markten voor Renault/Dacia behoort. België/Luxemburg wel want dat staat op een 11e plaats.

Lees ook:
Renault-fabriek moet jaarlijks miljoen EV-motoren bouwen

Lagere afzet Renault Groep na vertrek Rusland - Automobielmanagement.nl

Lagere afzet Renault Groep na vertrek Rusland

Renault Groep heeft in het eerste halfjaar 844.810 personenauto’s verkocht. Dat waren er ruim 336.000 ofwel 28,5 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar, wat grotendeels wordt verklaard door het wegvallen van de verkopen van Avtovaz/Lada na het stopzetten van de activiteiten in Rusland.

Het merk Renault zelf verkocht echter met 538.924 exemplaren ook ruim 15 procent minder auto’s. Dacia blijft de trekker binnen de groep met in het eerste halfjaar een groei van 15 procent naar 275.007 nieuwe auto’s. Dacia blijft daarmee volgens de Franse eigenaar het derde merk op de Europese markt voor particulieren. Bestelwagens meegeteld komt de hele groep uit op net iets meer dan één miljoen eenheden wat een kleine 30 procent minder is dan in H1 van 2021.

Elektrische modellen

In het kwartaalbericht onderstreept Renault Groep dat het doorgaat met het commerciële beleid om ‘waarde te creëren door zoveel mogelijk te verkopen via de meest winstgevende kanalen.’ In dat kader zijn de verkopen aan particulieren op de grootste Europese markten nu goed voor 66 procent van de omzet terwijl dat vorig jaar nog 53 procent was. Daarbij legt ook dit automerk grote nadruk op elektrische modellen die in Europa afgelopen halfjaar goed waren voor een-derde van de verkopen terwijl dat een jaar geleden nog 26 procent was. Uit het overzicht blijkt verder nog dat Nederland niet tot de 15 belangrijkste markten voor Renault/Dacia behoort. België/Luxemburg wel want dat staat op een 11e plaats.

Lees ook:
Renault-fabriek moet jaarlijks miljoen EV-motoren bouwen