"De belangrijkste motivatie voor velen om elektrisch te rijden is het prijsverschil tussen een kilowattuur en een liter benzine", zegt Koen Bender van Mercurius Vermogensbeheer.
Maarten Steinbuch, hoogleraar automotive aan de TU Eindhoven, ziet een duidelijke relatie tussen de lage benzineprijs en teruglopende interesse in elektrisch rijden. "Thuis laden is nog steeds zeer voordelig. Maar het probleem van de elektrische auto is dat de actieradius nog altijd beperkt is. En onderweg laden wordt steeds maar duurder. Als je dat nu vergelijkt met de lage benzineprijzen, dan wordt het moeilijker om je aanschaf terug te verdienen in een beperkt aantal jaren. Dus wordt het break-even point uitgesteld."

Behalve de olieprijs staan ook subsidies voor elektrisch rijden onder druk. "Tesla is heel gevoelig voor overheidsmaatregelen. Het zal nu best zo kunnen zijn dat mensen afhaken omdat ze het financieel niet meer interessant vinden", aldus Bender.

Vergelijkbare signalen komen overigens uit een telefonische peiling die het Duitse marktonderzoekbureau Puls heeft gehouden onder meer dan duizend automobilisten. Zeventien procent zegt dat de dalende brandstofprijzen een dempende werking hebben op de interesse in elektrische en hybride auto’s. Verder zegt bijna dertig procent van de ondervraagde oosterburen de auto weer wat vaker te gaan gebruiken nu de literprijzen ook komend jaar lijken te gaan dalen. Circa twintig procent legt wat minder op een brandstofbesparende rijstijl.