De beschikbare subsidie bedraagt 500 tot 2.200 euro. Hoeveel iemand die een nieuwe bestelauto aanschaft daadwerkelijk krijgt, is afhankelijk van de milieubelasting van het betreffende voertuig. Mansveld ziet de subsidie als tegemoetkoming voor bedrijven die thans met een of meer bestelauto’s rijden die als te zeer vervuilend worden beschouwd. De subsidie werd niet voor niets aangekondigd in Rotterdam, waar reeds maatregelen van toepassing zijn om de uitstoot van het stedelijke wagenpak omlaag te brengen. Behalve een sloopregeling voor personen- en bestelauto’s op diesel ouder dan 1 januari 2005 (lager dan Euro IV) en lager dan Euro I voor benzine (ouder dan 1 juli 1992) is vanaf 1 april dit jaar ook een stop op het verstrekken van parkeervergunningen voor deze voertuigen van toepassing. De sloopregeling levert 1.000 tot 2.500 euro per auto op.

Amsterdam 2017 dicht

In Amsterdam leeft het plan om verouderde bestelwagens vanaf 1 januari 2017 niet meer toe te staan binnen de ringweg A10. Wie de stad willen binnenrijden, moet dat doen met een voertuig gebouwd na 1 januari 2000. Een besluit hierover is nog niet genomen.  In Utrecht geldt sinds 1 januari dit jaar een milieuzone voor personen- en bestelauto’s op diesel gebouwd voor 1 januari 2001. Ook hier geldt een sloopregeling, net als in meer gemeenten.