KNAC stapt naar de rechter vanwege de milieuzones

De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) stapt met een groot aantal aangesloten (klassieke) autoclubs naar de rechter. Inzet is het tegengaan van milieuzones die in steeds meer grote steden worden ingesteld.

"Milieuzones kosten de belastingbetaler miljoenen en leveren het milieu niets op. Bovendien mag elke stad zijn eigen voorwaarden aan zo’n zone verbinden zodat het voor de automobilist totaal onduidelijk is wat hij wel of niet mag", aldus KNAC-directeur Peter Staal.  In eerste instantie richten de automobilistenclub en z’n bevriende clubs hun pijlen op de stad Utrecht. "Daar is de gemeenteraad onnodig en onbegrijpelijk als eerste van start gegaan met een milieuzone voor een handvol oude personenauto’s met dieselmotor. Weggegooid geld want de kosten voor het instellen en bewaken van een milieuzone zijn enorm. Terwijl vervuilers zoals het openbaar vervoer met zijn rokende dieselgestookte stads- en streekbussen gewoon de milieuzone in mogen. Je gaat in Utrecht dus hetzelfde zien als in diverse Duitse steden die ooit een milieuzone voor personenauto’s instelden: kosten gigantisch en effect nul", voorspelt de KNAC-directeur.  

Onnodig

De club stelt dat ‘zowel de lucht in Nederland als de nieuwe auto’s met de dag schoner worden’.  Sterker nog, de KNAC voorspelt dat ‘feitelijk de uitstoot van het personenautoverkeer binnenkort geen issue meer is’.  Directeur Staal: "Wij zijn als KNAC net zo goed voor schone lucht en daar kunnen milieuzones in een enkel geval bij helpen. Maar zoals de overheden er nu mee omgaan zijn ze alleen maar peperduur, scheppen ze onduidelijkheid en zijn ze niet eens nodig."

KNAC stapt naar de rechter vanwege de milieuzones - Automobielmanagement.nl

KNAC stapt naar de rechter vanwege de milieuzones

De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) stapt met een groot aantal aangesloten (klassieke) autoclubs naar de rechter. Inzet is het tegengaan van milieuzones die in steeds meer grote steden worden ingesteld.

"Milieuzones kosten de belastingbetaler miljoenen en leveren het milieu niets op. Bovendien mag elke stad zijn eigen voorwaarden aan zo’n zone verbinden zodat het voor de automobilist totaal onduidelijk is wat hij wel of niet mag", aldus KNAC-directeur Peter Staal.  In eerste instantie richten de automobilistenclub en z’n bevriende clubs hun pijlen op de stad Utrecht. "Daar is de gemeenteraad onnodig en onbegrijpelijk als eerste van start gegaan met een milieuzone voor een handvol oude personenauto’s met dieselmotor. Weggegooid geld want de kosten voor het instellen en bewaken van een milieuzone zijn enorm. Terwijl vervuilers zoals het openbaar vervoer met zijn rokende dieselgestookte stads- en streekbussen gewoon de milieuzone in mogen. Je gaat in Utrecht dus hetzelfde zien als in diverse Duitse steden die ooit een milieuzone voor personenauto’s instelden: kosten gigantisch en effect nul", voorspelt de KNAC-directeur.  

Onnodig

De club stelt dat ‘zowel de lucht in Nederland als de nieuwe auto’s met de dag schoner worden’.  Sterker nog, de KNAC voorspelt dat ‘feitelijk de uitstoot van het personenautoverkeer binnenkort geen issue meer is’.  Directeur Staal: "Wij zijn als KNAC net zo goed voor schone lucht en daar kunnen milieuzones in een enkel geval bij helpen. Maar zoals de overheden er nu mee omgaan zijn ze alleen maar peperduur, scheppen ze onduidelijkheid en zijn ze niet eens nodig."