Sinds 1 januari 2014 moet iedereen met een LPG of dieselauto jonger dan 40 jaar volledige wegenbelasting betalen. De overheid had gerekend op structureel 137 miljoen euro extra inkomsten per jaar, maar volgens de stichting is de teller blijken steken op 40 miljoen euro. Klassiekerliefhebbers blijken hun auto vaak te hebben geschorst of verkocht en geëxporteerd, in plaats van er belasting voor te betalen.

Kamerleden van CDA en PVV hebben nu schriftelijke vragen gesteld over de inkomsten. Beide partijen vermoeden dat de overheid met cijfers speelt om de regeling achteraf alsnog beter te laten uitkomen. Zo zouden ook belastinginkomsten van andere auto’s bij de totale opbrengsten worden meegeteld. "De berekeningen van het kabinet zijn totale doelberekeningen", stelt het CDA. Kamerlid Pieter Omtzigt wil dat eventueel het CPB nu berekent hoeveel er nu daadwerkelijk is opgebracht. Hij stelt al enige tijd vragen over de kwestie. Feit is dat hetzelfde kabinet veel belastinggeld laat liggen met haar beleid voor (stekker)hybride auto’s die in de praktijk veel kilometers op benzine rijden.

Het ministerie van Financiën kan nog niet op de zaak ingaan. "Er is een set schriftelijke vragen gesteld, de antwoorden daarop zullen we eerst aan de Kamer laten weten", aldus een zegsman. Wanneer de antwoorden komen is nog niet bekend. Ondertussen neemt het chagrijn bij (voormalige) oldtimer bezitters toe. Zij spreken van doorgeschoten burger pesten en een overheid die liefhebbers hun hobby ontneemt. Dat neemt niet weg dat oldtimers bovengemiddeld milieuvervuilend zijn en dat hier best een prijskaartje aan gehangen mag worden. De huidige emissie regelgeving is niet voor niets ingevoerd.

En de overheid is er voor om belastingontwijking (en daar was in veel gevallen sprake van) te voorkomen. Echte oldtimer liefhebbers laten geen LPG tank inbouwen. Of kiezen niet voor een Mercedes-Benz 200D als dagelijks transportmiddel. Overigens, dat de populariteit van klassiekers onder druk staat en liefhebbers hun oldtimer van de hand doen, heeft niet alleen met belastingvrijstelling te maken. Ook lokale overheden (zoals bijvoorbeeld de stad Utrecht) dragen er met hun wet/regelgeving op het gebied van milieu aan bij dat oude auto’s in een kwade reuk komen te staan.

Bron: Autointernationaal