Volkswagen Duitsland heeft over de eerste twee kwartalen van dit jaar samen 145 miljoen euro besteed aan reclame, dat is een plus van 22,5 procent tegenover de eerste zes maanden van 2013, zo berekende het onderzoekbureau Nielsen voor het Duitse vakblad Automobilwoche. In totaal heeft de Duitse voertuigbranche in het tweede kwartaal 599 miljoen euro uitgegeven aan reclame (+2,5%). Over het eerste halfjaar is het cumulatief 1,16 miljard euro (+4,2%).
Volkswagen staat in Duitsland qua reclamebestedingen al jaren aan de top. Daimler gaf in het tweede kwartaal zo’n 41 miljoen euro aan reclame uit (+14,9%). Nummer 3 was Ford met een budget van 33,6 miljoen.
In Nederland liggen de verhoudingen anders want Volkswagen-importeur Pon staat bekend als bijzonder zuinig. Over het hele jaar 2013 bijvoorbeeld besteedde Pon voor Volkswagen 22 miljoen euro aan reclame en verkocht vijftigduizend auto’s waarmee de bestedingen per verkochte Volkswagen slechts 442 euro waren. Ter vergelijk: in Nederland stond Opel aan kop met 35,5 miljoen euro op 23,7 duizend auto’s ofwel 1.498 euro per auto). Het laagste bedrag per auto gaf BMW Nederland uit, namelijk 280 euro.

 

Zie ook: marketingbaas Volkswagen neemt ontslag