Soortgelijke problemen achtervolgen Hyundai/Kia al tijden in de VS. Daar kondigde de vierde autobouwer ter wereld in november 2012 al aan de eigenaren van meer dan een miljoen auto’s een compensatie aan te bieden omdat ook hun wagens meer brandstof bleken te verbruiken dan in de brochures was vermeld. In de VS dreigt de schade voor het Zuid-Koreaanse concern al in de honderden miljoenen te lopen en daar komt nu de Zuid-Koreaanse schade-eis bij.

Volgens het ministerie van transport in Seoel komt het brandstofverbruik voor de Santa Fe 6,3 procent (gemiddeld) tot 8,5 procent (stadsverkeer) hoger uit dan wat de fabrikant opgeeft. Daarmee wordt de officieel toegelaten marge van vijf procent overschreden. Hyundai stelt op haar beurt dat  het meetproces voor de brandstof-efficiëntie altijd diepgaand en op vele manieren controleert. Dat gebeurt onder meer door een groot aantal testen bij door de regering erkende instellingen in Zuid-Korea. Het proces begint ook altijd al minstens een jaar voordat een nieuw model op de markt komt. Hyundai/Kia beschuldigt de Koreaanse overheid er bovendien van verwarring te zaaien door steeds met twee verschillende onderzoeken te zwaaien.