Analyse: EV’s, veel toekomstmuziek maar nog weinig goud

Volkswagen voorop. Maar ook BMW, Daimler en nu Jaguar Land Rover. Autofabrikanten vallen de laatste tijd over elkaar heen om te vertellen hoe ‘elektrisch’ ze wel niet gaan worden. Maar als EV’s een gouden toekomst hebben, waarom houden de Amerikanen zich dan zo stil ? En een nog belangrijker vraag : wil de consument eigenlijk wel elektrisch gaan rijden?

Analyse: EV’s, veel toekomstmuziek maar nog weinig goud

Elektrische auto’s bouwen is in, dat kan je zonder meer zeggen. Volkswagen, dit jaar de tweede maar mogelijk toch nog de grootste autobouwer ter wereld, loopt duidelijk voorop, of dat nu uit schuldbesef over dieselgate is of niet. ‘’We willen leider zijn als het gaat om elektromobiliteit. Dat moet de kern worden van ons bedrijf. Als volumefabrikant willen we een bijdrage leveren aan de doorbraak van de elektrische auto. We willen geen nichepositie maar richten ons op het hart van de automarkt,” zegt VW-baas dr Herbert Diess in zijn toelichting op de nieuwe strategie Toekomst 2025. Tegen die tijd wil Volkswagen zeker een miljoen EV’s per jaar verkopen en daarmee op dat gebied marktleider in de hele wereld zijn. Al eerder liet Diess’ chef, CEO Matthias Müller van de Volkswagen Groep, zich in dezelfde zin uit.

Bij BMW is het van hetzelfde laken een pak. Daar spreekt topman Harald Krüger ook al van een ‘electrificatie strategie’. ‘’We gaan door met onze plannen om systematisch batterij-aangedreven EV’s bij al ons kernmerken in te voeren. De toenemende vraag van de klanten bewijst dat we op de goede weg zijn.” Krüger wijst er daarbij trots op dat er inmiddels meer dan 100.000 hybride of elektrische BMW’s rondrijden, maar dat is dan wel drie jaar sinds de eerste BMW i op de weg verscheen.

De collega’s van Daimler hebben net weer laten weten dat daar ook al 10 miljard geïnvesteerd gaat worden in de ontwikkeling van elektrische auto’s. ‘’Tussen nu en 2025 willen we 10 EV’s ontwikkelen,” vertelde hoofd ontwikkeling Thomas Weber dit weekend tegen de Stuttgarter Zeitung. Elders in Europa wil ook Volvo graag voorop lopen terwijl Jaguar Land Rover net heeft beloofd honderden miljoenen in EV’s te steken en en-passant 10.000 banen te creëren mits, en dat is een zware mits, de Britse regering wel even een half miljard in de infrastructuur in en om Birmingham investeert.

Maar buiten die ‘frontrunners’ blijft het eigenlijk aardig stil. Het is toch al weer een aardige tijd geleden dat we Carlos Ghosn over elektrische modellen hebben gehoord. Ghosn liep zelf duidelijk voorop toen hij al in 2009(!) aankondigde een volledige serie elektrische modellen op de markt te zullen zetten, iets wat hij met de Zoe, Kangoo Z.E. en de Twizy ook waar heeft gemaakt. Bij zijn ‘andere’ merk Nissan mag ook de Leaf tot de pioniers gerekend worden. Maar recent kan je Ghosn niet vaak betrappen op nieuwe uitspraken over EV’s. Elders in Parijs richt Carlos Tavares van PSA Peugeot-Citroën zich veel meer op mobiliteit dan op elektrisch.

Kijken we verder dan is topvrouw Mary Barra van General Motors maar zelden te betrappen op visionaire uitspraken over elektromobiliteit. Integendeel, lijkt het, want GM heeft juist aangekondigd dat GMC en Chevrolet binnenkort op de markt komen met nieuwe modellen die zijn omgebouwd voor LPG of natuurgas. Ford zegt wel 4,5 miljard dollar in EV’s te investeren – een stuk minder dus dan bijvoorbeeld Daimler – om tegen 2020 13 elektrische modellen in de showroom te hebben. Toyota investeert ook, maar dan met name in China, terwijl die autobouwer juist moet melden dat het met de hybride Prius helemaal niet zo goed gaat. Vooral Amerikanen laten de Prius door de lage brandstofprijzen lekker staan en stappen weer in een grote pick-up op ‘gasoline’.

Laten we dan eens naar de markt kijken. In de eerste negen maanden van dit jaar werden er in de EU volgens autokoepel Acea 45.403 batterij-aangedreven elektrische auto’s verkocht, dat is 18 procent meer dan een jaar eerder. Daarnaast werden er 58.070 plug-hybrides aan de man gebracht, een toename met 20,5 procent. Samen komen we dan aan 105.473 elektrische auto’s, wat nog altijd nog geen vol procent is van de 11,25 miljoen personenauto’s die er in die periode in totaal in de EU werden afgezet. Bij die cijfers is overigens Noorwegen, de kampioen van elektrisch rijden, niet meegenomen. In de Verenigde Staten zijn de cijfers pas bekend tot eind juni. In dat eerste halfjaar werden daar niet meer dan 64.296 EV’s verkocht, 19 procent meer dan een jaar eerder. Absolute koploper is de Tesla Model S met 11.500 stuks gevolgd door de Chevy Volt, de elektrische Ford Fusion en die andere Tesla, Model X.

Wat is de conclusie? Onderzoeksbureau JATO heeft het in een recent rapport (zie onderstaande bijlage) goed verwoord: ‘’Ondanks de snelle opkomst van EV’s blijft de consument zorgen houden. De prijs in combinatie met de zwakke infrastructuur is nog altijd de grootste belemmering. Ondanks de lage olieprijzen richt de auto-industrie zich duidelijk op het opvoeren van het aantal auto’s op alternatieve brandstof. We zien hoe belangrijk die zijn voor de plannen voor de komende 10 tot 15 jaar. Europa en China worden de grootste markten, dankzij de steun van de overheid. In de VS en in Japan zal het veel langzamer gaan. Voor de toekomst hangt veel af van de vraag hoe praktisch, haalbaar en uiteindelijk betaalbaar EV’s te bouwen, te bezitten en te rijden zijn. De technologie is er, maar pakken we het ook op? (Ruud Peys)
 

 JATO White Paper EV Hybrids Global Markets 2016.

 

Analyse: EV’s, veel toekomstmuziek maar nog weinig goud - Automobielmanagement.nl

Analyse: EV’s, veel toekomstmuziek maar nog weinig goud

Volkswagen voorop. Maar ook BMW, Daimler en nu Jaguar Land Rover. Autofabrikanten vallen de laatste tijd over elkaar heen om te vertellen hoe ‘elektrisch’ ze wel niet gaan worden. Maar als EV’s een gouden toekomst hebben, waarom houden de Amerikanen zich dan zo stil ? En een nog belangrijker vraag : wil de consument eigenlijk wel elektrisch gaan rijden?

Analyse: EV’s, veel toekomstmuziek maar nog weinig goud

Elektrische auto’s bouwen is in, dat kan je zonder meer zeggen. Volkswagen, dit jaar de tweede maar mogelijk toch nog de grootste autobouwer ter wereld, loopt duidelijk voorop, of dat nu uit schuldbesef over dieselgate is of niet. ‘’We willen leider zijn als het gaat om elektromobiliteit. Dat moet de kern worden van ons bedrijf. Als volumefabrikant willen we een bijdrage leveren aan de doorbraak van de elektrische auto. We willen geen nichepositie maar richten ons op het hart van de automarkt,” zegt VW-baas dr Herbert Diess in zijn toelichting op de nieuwe strategie Toekomst 2025. Tegen die tijd wil Volkswagen zeker een miljoen EV’s per jaar verkopen en daarmee op dat gebied marktleider in de hele wereld zijn. Al eerder liet Diess’ chef, CEO Matthias Müller van de Volkswagen Groep, zich in dezelfde zin uit.

Bij BMW is het van hetzelfde laken een pak. Daar spreekt topman Harald Krüger ook al van een ‘electrificatie strategie’. ‘’We gaan door met onze plannen om systematisch batterij-aangedreven EV’s bij al ons kernmerken in te voeren. De toenemende vraag van de klanten bewijst dat we op de goede weg zijn.” Krüger wijst er daarbij trots op dat er inmiddels meer dan 100.000 hybride of elektrische BMW’s rondrijden, maar dat is dan wel drie jaar sinds de eerste BMW i op de weg verscheen.

De collega’s van Daimler hebben net weer laten weten dat daar ook al 10 miljard geïnvesteerd gaat worden in de ontwikkeling van elektrische auto’s. ‘’Tussen nu en 2025 willen we 10 EV’s ontwikkelen,” vertelde hoofd ontwikkeling Thomas Weber dit weekend tegen de Stuttgarter Zeitung. Elders in Europa wil ook Volvo graag voorop lopen terwijl Jaguar Land Rover net heeft beloofd honderden miljoenen in EV’s te steken en en-passant 10.000 banen te creëren mits, en dat is een zware mits, de Britse regering wel even een half miljard in de infrastructuur in en om Birmingham investeert.

Maar buiten die ‘frontrunners’ blijft het eigenlijk aardig stil. Het is toch al weer een aardige tijd geleden dat we Carlos Ghosn over elektrische modellen hebben gehoord. Ghosn liep zelf duidelijk voorop toen hij al in 2009(!) aankondigde een volledige serie elektrische modellen op de markt te zullen zetten, iets wat hij met de Zoe, Kangoo Z.E. en de Twizy ook waar heeft gemaakt. Bij zijn ‘andere’ merk Nissan mag ook de Leaf tot de pioniers gerekend worden. Maar recent kan je Ghosn niet vaak betrappen op nieuwe uitspraken over EV’s. Elders in Parijs richt Carlos Tavares van PSA Peugeot-Citroën zich veel meer op mobiliteit dan op elektrisch.

Kijken we verder dan is topvrouw Mary Barra van General Motors maar zelden te betrappen op visionaire uitspraken over elektromobiliteit. Integendeel, lijkt het, want GM heeft juist aangekondigd dat GMC en Chevrolet binnenkort op de markt komen met nieuwe modellen die zijn omgebouwd voor LPG of natuurgas. Ford zegt wel 4,5 miljard dollar in EV’s te investeren – een stuk minder dus dan bijvoorbeeld Daimler – om tegen 2020 13 elektrische modellen in de showroom te hebben. Toyota investeert ook, maar dan met name in China, terwijl die autobouwer juist moet melden dat het met de hybride Prius helemaal niet zo goed gaat. Vooral Amerikanen laten de Prius door de lage brandstofprijzen lekker staan en stappen weer in een grote pick-up op ‘gasoline’.

Laten we dan eens naar de markt kijken. In de eerste negen maanden van dit jaar werden er in de EU volgens autokoepel Acea 45.403 batterij-aangedreven elektrische auto’s verkocht, dat is 18 procent meer dan een jaar eerder. Daarnaast werden er 58.070 plug-hybrides aan de man gebracht, een toename met 20,5 procent. Samen komen we dan aan 105.473 elektrische auto’s, wat nog altijd nog geen vol procent is van de 11,25 miljoen personenauto’s die er in die periode in totaal in de EU werden afgezet. Bij die cijfers is overigens Noorwegen, de kampioen van elektrisch rijden, niet meegenomen. In de Verenigde Staten zijn de cijfers pas bekend tot eind juni. In dat eerste halfjaar werden daar niet meer dan 64.296 EV’s verkocht, 19 procent meer dan een jaar eerder. Absolute koploper is de Tesla Model S met 11.500 stuks gevolgd door de Chevy Volt, de elektrische Ford Fusion en die andere Tesla, Model X.

Wat is de conclusie? Onderzoeksbureau JATO heeft het in een recent rapport (zie onderstaande bijlage) goed verwoord: ‘’Ondanks de snelle opkomst van EV’s blijft de consument zorgen houden. De prijs in combinatie met de zwakke infrastructuur is nog altijd de grootste belemmering. Ondanks de lage olieprijzen richt de auto-industrie zich duidelijk op het opvoeren van het aantal auto’s op alternatieve brandstof. We zien hoe belangrijk die zijn voor de plannen voor de komende 10 tot 15 jaar. Europa en China worden de grootste markten, dankzij de steun van de overheid. In de VS en in Japan zal het veel langzamer gaan. Voor de toekomst hangt veel af van de vraag hoe praktisch, haalbaar en uiteindelijk betaalbaar EV’s te bouwen, te bezitten en te rijden zijn. De technologie is er, maar pakken we het ook op? (Ruud Peys)
 

 JATO White Paper EV Hybrids Global Markets 2016.