Weinig spektakel op Auto Show Detroit

De sfeer op de North American Auto Show, die maandag 11 januari van start is gegaan, is weliswaar optimistisch maar met minder exposanten en met onthullingen van weinig spannende modellen is het er ook een beetje tam.

buick avista

De show in Detroit ging van start met de wereldpremière van de Chrysler Pacifica, De Amerikanen zijn de pioniers van het ‘minivan-segment’ en verkochten in de hoogtijdagen jaarlijks twee miljoen exemplaren van dit type. De daling in populariteit is al geruime tijd aan de gang, hoewel van de huidige Town en Country altijd nog een half miljoen exemplaren worden verkocht. Met de luxueuzere en moderner vormgegeven Pacifica, die bovendien vol zit met innovaties en waarvan ook een hybride versie op de markt komt, hoopt Chrysler de verkopen weer aanzienlijk op te krikken. De Pacifica is inderdaad ruim, maar het ontwerp is niet spectaculair.

Dit geldt ook voor het overgrote deel van de nieuwe modellen die in Detroit ten tonele werden gevoerd. Alleen Buick kwam met een bijzonder mooie concept car Avista en ook de Genesis concept car van de nieuwe premiumdivisie van Hyundai mag er zijn. Maar dat zijn (nog) geen productiemodellen.

 

5 miljoen van Lutz

Niet alle merken zijn aanwezig, bijvoorbeeld Jaguar en Suzuki ontbreken. En bij Volkswagen ontbrak de Buzz-e, die nieuwe microbus die in Las Vegas op de Consumer Electronics Show was achtergebleven, maar velen willen die wel zien. Wél is er de geplande onthulling van de Tiguan GTE Active Concept, een studie voor een elektrische versie met vierwielaandrijving. Er zijn verder nog een paar fraaie sportwagens, zoals de Lexus LC 500 en de Infiniti Q60 en een leuke grote suv van Kia, namelijk de Telluride (spreek uit als ‘teljoeraid’).

Veel aandacht is er voor de officiële onthulling van de Volvo S90 en voor de  auto van de nieuwe gevormde firma VLF (Vilarreal Lutz Fisker). In een gesprek met Bob Lutz eraan voorafgaand, zei hij dat hij vroeger nooit zou hebben geloofd dat het mogelijk zou zijn met een investering van tien miljoen dollar (vijf miljoen door hemzelf en vijf miljoen door ondernemer Gilbert Villarreal) een nieuwe auto zou kunnen worden ontwikkeld. "Dat zou bij een grote fabrikant tweehonderd miljoen hebben gekost – of meer," aldus de oude rot, die zei zonder dergelijke projecten de zin van het bestaan niet zo in te zien. Lutz is inmiddels dik in de tachtig, maar komt nog steeds met succes door de keuring voor zijn vliegbrevet. Geen wonder ook dat VLF’s 745 pk sterke supersportwagen de naam Force 1 heeft meegekregen (naar het presidentiële vliegtuig Air Force 1). De Fisker Karma is door VLF aangepast en heet nu Destino. De auto moest worden verlaagd want hij maakt geen gebruik meer van het bijna zeshonderd kilogram zware accupakket zoals in het originele model.

 

E-Klasse

De meeste belangstelling trok de persconferentie van Mercedes-Benz voor de officiële wereldpremière van de E-Klasse en nog drie andere wereldpremières van wél begeerlijke modellen, de SLC, de AMG SLC 43, de AMG S65 en de S63 4Matic Cabriolet ‘Edition 130′. De laatste wordt wereldwijd in een beperkte oplage van honderddertig exemplaren aangeboden om te vieren dat het Carl Benz en Gottlieb Daimler honderddertig jaar geleden de auto uitvonden. Mercedes koos voor een cabriolet omdat de eerste Mercedes ook een model was zonder dak.

SLC is de nieuwe aanduiding voor de SLK die voor de gelegenheid een facelift kreeg en de laatste stand der techniek van Mercedes-Benz heeft meegekregen, zoals Dynamic Select, de mogelijkheid om met een druk op de knopte kiezen voor een wijziging van de karakteristieken voor motor, transmissie, besturing en wielophanging. ‘De open ruimtes ontstaan door het ontbreken van enkele merken als Jaguar en Suzuki. En de ontstane ruimte door downsizing van een aantal stands van andere merken is er opgevuld door enkele toeleveranciers (bijvoorbeeld ZF en Michelin) en met mediastands voor onder meer de radio en Robb Report. Al met al is er voor de ingekrompen autoshow in Cobo Hall voor het publiek genoeg te zien, maar Motown lijkt toch wel een deuk te hebben opgelopen door de presentaties van autofabrikanten op de CES, zo’n tweeduizend kilometer verderop in Las Vegas. (HHemmes)

Weinig spektakel op Auto Show Detroit - Automobielmanagement.nl

Weinig spektakel op Auto Show Detroit

De sfeer op de North American Auto Show, die maandag 11 januari van start is gegaan, is weliswaar optimistisch maar met minder exposanten en met onthullingen van weinig spannende modellen is het er ook een beetje tam.

buick avista

De show in Detroit ging van start met de wereldpremière van de Chrysler Pacifica, De Amerikanen zijn de pioniers van het ‘minivan-segment’ en verkochten in de hoogtijdagen jaarlijks twee miljoen exemplaren van dit type. De daling in populariteit is al geruime tijd aan de gang, hoewel van de huidige Town en Country altijd nog een half miljoen exemplaren worden verkocht. Met de luxueuzere en moderner vormgegeven Pacifica, die bovendien vol zit met innovaties en waarvan ook een hybride versie op de markt komt, hoopt Chrysler de verkopen weer aanzienlijk op te krikken. De Pacifica is inderdaad ruim, maar het ontwerp is niet spectaculair.

Dit geldt ook voor het overgrote deel van de nieuwe modellen die in Detroit ten tonele werden gevoerd. Alleen Buick kwam met een bijzonder mooie concept car Avista en ook de Genesis concept car van de nieuwe premiumdivisie van Hyundai mag er zijn. Maar dat zijn (nog) geen productiemodellen.

 

5 miljoen van Lutz

Niet alle merken zijn aanwezig, bijvoorbeeld Jaguar en Suzuki ontbreken. En bij Volkswagen ontbrak de Buzz-e, die nieuwe microbus die in Las Vegas op de Consumer Electronics Show was achtergebleven, maar velen willen die wel zien. Wél is er de geplande onthulling van de Tiguan GTE Active Concept, een studie voor een elektrische versie met vierwielaandrijving. Er zijn verder nog een paar fraaie sportwagens, zoals de Lexus LC 500 en de Infiniti Q60 en een leuke grote suv van Kia, namelijk de Telluride (spreek uit als ‘teljoeraid’).

Veel aandacht is er voor de officiële onthulling van de Volvo S90 en voor de  auto van de nieuwe gevormde firma VLF (Vilarreal Lutz Fisker). In een gesprek met Bob Lutz eraan voorafgaand, zei hij dat hij vroeger nooit zou hebben geloofd dat het mogelijk zou zijn met een investering van tien miljoen dollar (vijf miljoen door hemzelf en vijf miljoen door ondernemer Gilbert Villarreal) een nieuwe auto zou kunnen worden ontwikkeld. "Dat zou bij een grote fabrikant tweehonderd miljoen hebben gekost – of meer," aldus de oude rot, die zei zonder dergelijke projecten de zin van het bestaan niet zo in te zien. Lutz is inmiddels dik in de tachtig, maar komt nog steeds met succes door de keuring voor zijn vliegbrevet. Geen wonder ook dat VLF’s 745 pk sterke supersportwagen de naam Force 1 heeft meegekregen (naar het presidentiële vliegtuig Air Force 1). De Fisker Karma is door VLF aangepast en heet nu Destino. De auto moest worden verlaagd want hij maakt geen gebruik meer van het bijna zeshonderd kilogram zware accupakket zoals in het originele model.

 

E-Klasse

De meeste belangstelling trok de persconferentie van Mercedes-Benz voor de officiële wereldpremière van de E-Klasse en nog drie andere wereldpremières van wél begeerlijke modellen, de SLC, de AMG SLC 43, de AMG S65 en de S63 4Matic Cabriolet ‘Edition 130′. De laatste wordt wereldwijd in een beperkte oplage van honderddertig exemplaren aangeboden om te vieren dat het Carl Benz en Gottlieb Daimler honderddertig jaar geleden de auto uitvonden. Mercedes koos voor een cabriolet omdat de eerste Mercedes ook een model was zonder dak.

SLC is de nieuwe aanduiding voor de SLK die voor de gelegenheid een facelift kreeg en de laatste stand der techniek van Mercedes-Benz heeft meegekregen, zoals Dynamic Select, de mogelijkheid om met een druk op de knopte kiezen voor een wijziging van de karakteristieken voor motor, transmissie, besturing en wielophanging. ‘De open ruimtes ontstaan door het ontbreken van enkele merken als Jaguar en Suzuki. En de ontstane ruimte door downsizing van een aantal stands van andere merken is er opgevuld door enkele toeleveranciers (bijvoorbeeld ZF en Michelin) en met mediastands voor onder meer de radio en Robb Report. Al met al is er voor de ingekrompen autoshow in Cobo Hall voor het publiek genoeg te zien, maar Motown lijkt toch wel een deuk te hebben opgelopen door de presentaties van autofabrikanten op de CES, zo’n tweeduizend kilometer verderop in Las Vegas. (HHemmes)