Kodiaq: de beer is los bij Skoda

Je zou bijna zeggen dat de beer los is na de onthulling van de nieuwe Kodiaq. Letterlijk en figuurlijk, want zijn naam is een knipoog naar het grootste soort bruine beer die er is, zoals die op het Canadese eiland Kodiak voorkomen. Ook de Kodiaq is een forse jongen binnen de Skodalijn.

Kodiaq: de beer is los bij Skoda

Sales en marketing topman Werner Eichhorn maakte gunstige verkoopcijfers over het eerste halfjaar bekend: ‘We verkochten tot en met juni ruim 569 duizend auto’s, dat is een plus van 4,6 procent en tevens een record voor Skoda.’

Saillant detail: omzet en winst groeiden zelfs nog meer. Kennelijk slaat de balans steeds meer naar grotere en kostbaarder auto’s door.

 Ons jonge modellenpalet spreekt nieuwe doelgroepen en -kopers aan. De Kodiaq past daar uitstekend bij. Hij maakt overigens onderdeel uit van een SUV-offensief dat een van de sleutels naar de toekomst wordt. Er komt dus nog meer nieuws op dat front.’

Leverbaar in vijf- en zevenpersoonsversie ziet Skoda de Kodiaq als een volgende cruciale stap in de evolutie van het Tsjechische merk. Misschien wel het vlaggenschip zelfs. Gortdroog geredeneerd profiteert hun R&D-afdeling van techniek zoals we die al kennen van VW Tiguan en Seat Ateca & Co, maar het valt niet te ontkennen dat de grote crossover het merk weer een treetje opwaardeert. En dat de ontwerpers het op hun traditionele wijze allemaal net even anders, met veel praktische details aanpakken.

In de Tour de France was de Kodiaq in prototype vermomming al als teaser te zien. Inmiddels is hij tijdens een opmerkelijk groots opgezet evenement met 800 internationale gasten in een Berlijnse fabriekshal onthuld en wordt duidelijk dat Skoda snode plannen heeft. Enerzijds opent hij de aanval op modellen als de Sorento en Santa Fe, maar de 470 centimeter lange crossover is zo ruim en dermate luxueus én slim uitgevoerd dat ook kopers van Duitse merken en wellicht ook in de klasse van pakweg Volvo en misschien ook wel Land Rover hem weleens indringend konden gaan bekijken.

Prijzen? Die worden vanzelfsprekend nog zorgvuldig vermeden, wellicht meer daarover op de Autosalon van Parijs eind deze maand. Als we diverse uitspraken van directeur Klaas Pieter Roemeling en sales en marketing topman Werner Eichhorn bij elkaar puzzelen praat je met een educated guess over een vergelijkbaar bedrag als een aardige Superb Combi. Als dat klopt lijkt Skoda een belangrijke troefkaart in handen te hebben.

Volgens Roemeling mikt de grote Skoda in elk geval op zakelijke én particuliere kopers.
‘Hij kon feitelijk niet op een mooier moment komen. Voor de zakelijke groep is het echter wel van belang dat de Kodiaq officieel wordt ingeschaald als stationwagen, omdat SUV’s vaak niet op de autolijsten voor komen bij bedrijven. Hij heeft door zijn ruimte en uitstraling veel in huis om te scoren bij de kopers die gewoon zelf kiezen, maar zeker ook in de nieuwe zakenautomarkt zoals die na 1 januari zal ontstaan.’ (RvG)

Kodiak 

Kodiaq: de beer is los bij Skoda - Automobielmanagement.nl

Kodiaq: de beer is los bij Skoda

Je zou bijna zeggen dat de beer los is na de onthulling van de nieuwe Kodiaq. Letterlijk en figuurlijk, want zijn naam is een knipoog naar het grootste soort bruine beer die er is, zoals die op het Canadese eiland Kodiak voorkomen. Ook de Kodiaq is een forse jongen binnen de Skodalijn.

Kodiaq: de beer is los bij Skoda

Sales en marketing topman Werner Eichhorn maakte gunstige verkoopcijfers over het eerste halfjaar bekend: ‘We verkochten tot en met juni ruim 569 duizend auto’s, dat is een plus van 4,6 procent en tevens een record voor Skoda.’

Saillant detail: omzet en winst groeiden zelfs nog meer. Kennelijk slaat de balans steeds meer naar grotere en kostbaarder auto’s door.

 Ons jonge modellenpalet spreekt nieuwe doelgroepen en -kopers aan. De Kodiaq past daar uitstekend bij. Hij maakt overigens onderdeel uit van een SUV-offensief dat een van de sleutels naar de toekomst wordt. Er komt dus nog meer nieuws op dat front.’

Leverbaar in vijf- en zevenpersoonsversie ziet Skoda de Kodiaq als een volgende cruciale stap in de evolutie van het Tsjechische merk. Misschien wel het vlaggenschip zelfs. Gortdroog geredeneerd profiteert hun R&D-afdeling van techniek zoals we die al kennen van VW Tiguan en Seat Ateca & Co, maar het valt niet te ontkennen dat de grote crossover het merk weer een treetje opwaardeert. En dat de ontwerpers het op hun traditionele wijze allemaal net even anders, met veel praktische details aanpakken.

In de Tour de France was de Kodiaq in prototype vermomming al als teaser te zien. Inmiddels is hij tijdens een opmerkelijk groots opgezet evenement met 800 internationale gasten in een Berlijnse fabriekshal onthuld en wordt duidelijk dat Skoda snode plannen heeft. Enerzijds opent hij de aanval op modellen als de Sorento en Santa Fe, maar de 470 centimeter lange crossover is zo ruim en dermate luxueus én slim uitgevoerd dat ook kopers van Duitse merken en wellicht ook in de klasse van pakweg Volvo en misschien ook wel Land Rover hem weleens indringend konden gaan bekijken.

Prijzen? Die worden vanzelfsprekend nog zorgvuldig vermeden, wellicht meer daarover op de Autosalon van Parijs eind deze maand. Als we diverse uitspraken van directeur Klaas Pieter Roemeling en sales en marketing topman Werner Eichhorn bij elkaar puzzelen praat je met een educated guess over een vergelijkbaar bedrag als een aardige Superb Combi. Als dat klopt lijkt Skoda een belangrijke troefkaart in handen te hebben.

Volgens Roemeling mikt de grote Skoda in elk geval op zakelijke én particuliere kopers.
‘Hij kon feitelijk niet op een mooier moment komen. Voor de zakelijke groep is het echter wel van belang dat de Kodiaq officieel wordt ingeschaald als stationwagen, omdat SUV’s vaak niet op de autolijsten voor komen bij bedrijven. Hij heeft door zijn ruimte en uitstraling veel in huis om te scoren bij de kopers die gewoon zelf kiezen, maar zeker ook in de nieuwe zakenautomarkt zoals die na 1 januari zal ontstaan.’ (RvG)

Kodiak