Opel adverteert eerste prijzen Ampera-e

Opel ziet Nederland als een van de meest belangrijke markten voor zijn Ampera-e, maar we moeten Noorwegen wat dat betreft toch voor laten gaan. Daar wordt de auto vanaf maart leverbaar. Als eerste is daarom de Noorse prijs van deze long range elektrische Opel bekend gemaakt.

Opel adverteert eerste prijzen Ampera-e

Op dit moment kan daar de Ampera-E Premium versie worden besteld voor 299 duizend kronen. Daarin is overigens de complete beschikbare uitrusting verwerkt.

Omgerekend heb je het dan over een bedrag rond de 33 mille in euro’s, maar belangrijk detail is dan wel dat de Noorse overheid elektrische auto’s vrijstelt van belastingen. Ook voor particuliere kopers. Zij willen volgend jaar al naar 50 duizend elektrische auto’s in hun land. Ook in Nederland is de Ampera-E vrij van BPM en zal hoofdzakelijk worden geleverd aan zakelijke rijder die de BTW kunnen aftrekken. Voor hen zullen de prijzen normaal gesproken dus op dat Noorse niveau liggen.

Tijdens een bezoek aan de ontwikkelingsafdeling in Warren en de fabriek in Orion Lake noteerden we overigens dat er plannen zijn voor een tweede model dat dan waarschijnlijk een compacte SUV op dezelfde basis wordt. Maar ook een Ampera-E-uitvoering met een minder krachtig batterijpakket. Met aanzienlijk minder kostbare accucellen.

Daarmee zou Opel naast de ‘Tesla-killer’ dan ook een model in huis hebben om ook concurrenten als de Zoe en Leaf weerwoord te geven. Vanuit Rüsselsheim zijn ook al geluiden gehoord over een leaseconcept waarmee de auto ook binnen bereik komt van privérijders die nu nog voor een diesel kiezen.
Tijdens een eerste korte rijdende kennismaking noteren we dat de elektrische Opel ondanks zijn handzame afmetingen toch verrassend ruim is. Een voordeel van het concept met een zeer platte in staal verpakte batterijunit als dragend onderdeel van de bodemgroep. Dat wordt mogelijk door het gebruik van speciaal ontwikkelde lage en langwerpige cellen.

Overigens tekent het Koreaanse LG in feite voor alle elektrische- en aandrijfcomponenten in de auto, die kant en klaar worden aangeleverd. Inclusief regelelektronica en ingebouwde laders.
Kennelijk de allernieuwste stand van de techniek, want de Ampera-E levert niet alleen gespierde prestaties, maar biedt als bekend ook een niet eerder vertoonde actieradius voor een elektrisch volumemodel. In theorie ruim 500 kilometer, maar de eerst testen door Amerikaanse media die we ter plaatse spraken geven ook intrigerende resultaten. Bij normaal gebruik met airco ingeschakeld haalden zij rond de 380 kilometer en bij een snelwegrit op constant tempo – rond de 120 – kwam de Ampera-E nog altijd zo’n 300 kilometer ver. Zeker voor een klein land als het onze zou ‘actieradiusangst’ daarmee verleden tijd zijn. Hij kan overigens met een snellader worden ‘bijgetankt.’ (Rob van Ginneken)

Opel adverteert eerste prijzen Ampera-e - Automobielmanagement.nl

Opel adverteert eerste prijzen Ampera-e

Opel ziet Nederland als een van de meest belangrijke markten voor zijn Ampera-e, maar we moeten Noorwegen wat dat betreft toch voor laten gaan. Daar wordt de auto vanaf maart leverbaar. Als eerste is daarom de Noorse prijs van deze long range elektrische Opel bekend gemaakt.

Opel adverteert eerste prijzen Ampera-e

Op dit moment kan daar de Ampera-E Premium versie worden besteld voor 299 duizend kronen. Daarin is overigens de complete beschikbare uitrusting verwerkt.

Omgerekend heb je het dan over een bedrag rond de 33 mille in euro’s, maar belangrijk detail is dan wel dat de Noorse overheid elektrische auto’s vrijstelt van belastingen. Ook voor particuliere kopers. Zij willen volgend jaar al naar 50 duizend elektrische auto’s in hun land. Ook in Nederland is de Ampera-E vrij van BPM en zal hoofdzakelijk worden geleverd aan zakelijke rijder die de BTW kunnen aftrekken. Voor hen zullen de prijzen normaal gesproken dus op dat Noorse niveau liggen.

Tijdens een bezoek aan de ontwikkelingsafdeling in Warren en de fabriek in Orion Lake noteerden we overigens dat er plannen zijn voor een tweede model dat dan waarschijnlijk een compacte SUV op dezelfde basis wordt. Maar ook een Ampera-E-uitvoering met een minder krachtig batterijpakket. Met aanzienlijk minder kostbare accucellen.

Daarmee zou Opel naast de ‘Tesla-killer’ dan ook een model in huis hebben om ook concurrenten als de Zoe en Leaf weerwoord te geven. Vanuit Rüsselsheim zijn ook al geluiden gehoord over een leaseconcept waarmee de auto ook binnen bereik komt van privérijders die nu nog voor een diesel kiezen.
Tijdens een eerste korte rijdende kennismaking noteren we dat de elektrische Opel ondanks zijn handzame afmetingen toch verrassend ruim is. Een voordeel van het concept met een zeer platte in staal verpakte batterijunit als dragend onderdeel van de bodemgroep. Dat wordt mogelijk door het gebruik van speciaal ontwikkelde lage en langwerpige cellen.

Overigens tekent het Koreaanse LG in feite voor alle elektrische- en aandrijfcomponenten in de auto, die kant en klaar worden aangeleverd. Inclusief regelelektronica en ingebouwde laders.
Kennelijk de allernieuwste stand van de techniek, want de Ampera-E levert niet alleen gespierde prestaties, maar biedt als bekend ook een niet eerder vertoonde actieradius voor een elektrisch volumemodel. In theorie ruim 500 kilometer, maar de eerst testen door Amerikaanse media die we ter plaatse spraken geven ook intrigerende resultaten. Bij normaal gebruik met airco ingeschakeld haalden zij rond de 380 kilometer en bij een snelwegrit op constant tempo – rond de 120 – kwam de Ampera-E nog altijd zo’n 300 kilometer ver. Zeker voor een klein land als het onze zou ‘actieradiusangst’ daarmee verleden tijd zijn. Hij kan overigens met een snellader worden ‘bijgetankt.’ (Rob van Ginneken)