Uit de Opiness analyse blijkt dat een persoonlijke benadering en creativiteit van het autoschadebedrijf hoog worden gewaardeerd. In de klantbeoordelingen worden zaken genoemd als het bijleveren van een kinderzitje in de leenauto, het vooraf laten warmdraaien van de auto, snelheid en een heldere toelichting op de reparatie. Ook een kop koffie, een rondleiding op de werkplaats en een foto van de reparatie via Whatsapp worden gewaardeerd met hoge rapportcijfers. De resultaten van de analyse werden bekendgemaakt tijdens de toekenning van de Autoschade Awards 2016, een verkiezing in samenwerking met Automotive Insiders.
Denis Maessen, voorzitter van de Focwa: "Reviews helpen de sector om de klant meer centraal te stellen. Dankzij het rekening houden met het klantperspectief zullen we beter in staat zijn om tot die optimale prestaties te komen die in onze maatschappij bredere waardering zullen oogsten."

 

Top 5 klantwensen
1. Attent zijn: Het daadwerkelijk inleven in de klant wordt het vaakst genoemd in de reviews. Voorbeelden die genoemd worden zijn onder meer een kinderzitje dat wordt bijgeleverd, het warmdraaien van de auto, koffie die klaarstaat en een passende leenauto voor leaserijders die veel kilometers maken.
2. Ontzorgen: Consumenten stellen het op prijs dat het hele schadeproces uit handen wordt genomen. Vanaf het thuis ophalen van de auto tot en met de afhandeling bij de verzekeraar.
3. Duidelijke afspraken: Het naleven van de gemaakte afspraken over ophalen, eindresultaat en kosten. Ook een heldere toelichting van de reparatie wordt op prijs gesteld.
4. Snelheid: Snel langs kunnen komen en een snelle reparatie, maar ook snel reageren.
5. Extra service: Een extraatje wordt gewaardeerd. Genoemd worden onder meer het keurig schoongemaakt afleveren van de auto, het via Whatsapp sturen van een foto van het reparatieproces, en het laten zien van de werkplaats.
Schadebedrijf van het jaar is Schadenet Rosenboom uit Utrecht geworden. De beste keten 2016 is ABS Autoherstel.