ABS Autoherstel werkt aan nieuw schademeldplatform voor maximale efficiency

brand story

Het is best omslachtig om na schade eerst naar het schadeherstelbedrijf te rijden voor een inspectie, vervolgens de auto weg te brengen en later weer op te halen. Met een nieuw meldplatform haalt ABS die eerste stap weg, de inspectie kan voortaan digitaal plaatsvinden.

Met het nieuwe platform dat in ontwikkeling is, kunnen berijders schade online melden en vervolgens direct een afspraak maken voor herstel. “Nu moeten mensen altijd naar een vestiging om de schade te laten inspecteren,” aldus Edward Reinderts, Operationeel Manager bij ABSAutoherstel. “Door die eerste stap weg te nemen, zetten we stappen op het gebied van klantbeleving, duurzaamheid en personeelsbezetting. En als je bedenkt dat we ongeveer 160.000 schades per jaar doen, dan kun je je voorstellen hoeveel CO2-uitstoot het scheelt als je per klant 2 ritten van 10 of 15 kilometer wegneemt.”

Ook particulieren

In de coronatijd vroegen veel klanten of ze de foto’s van de schade niet konden opsturen, zodat ze niet naar de vestiging hoefden. “Toen hebben we gemerkt dat dit eigenlijk wel heel efficiënt is,” aldus Reinderts. “Het is overigens een misvatting dat vooral zakelijke klant dit op waarde weten te schatten. Ook particuliere klanten maken er in toenemende mate gebruik van.” Een deel van de klanten kiest ervoor om de schade bij de vestigingen te laten bekijken, en die mogelijkheid blijft bestaan. Reinderts: “Mensen werken meer thuis en kunnen dus gemakkelijker langskomen. Dan pakken ze even een leenfiets mee.” Als een klant haast heeft, kan hij in plaats van de dichtstbijzijnde vestiging overigens ook kiezen voor een vestiging op bijvoorbeeld 50 kilometer afstand als daar eerder plek is. Door de personeels- en materiaalschaarste kan het soms langer duren dan gebruikelijk is om een afspraak te maken, maar volgens Reinderts hebben klanten daar best begrip voor. “Als je het uitlegt, snappen ze het wel. Maar we proberen het natuurlijk tot een minimum te beperken.”

Dichter naar schadeherstel

ABS is van oudsher sterk in ruitherstel, maar door de toenemende complexiteit van autoruiten schuift autoruit- herstel steeds dichter naar autoschadeherstel toe. “Er is meer kennis en kunde nodig om een ruit te repareren of te vervangen dan 5 jaar geleden,” vertelt Reinderts. “Met onze Totaalherstelpropositie zorgen we ervoor dat alle schades altijd op de juiste manier en volgens fabrieksnormen worden hersteld. Voor ruitschades volgen we ditzelfde proces.” In de afgelopen jaren heeft ABS veel geïnvesteerd in zowel kalibratie- en uitlijnapparatuur als in kennis en opleidingen om ook complexe ruitherstel te kunnen uit- voeren. “De techniek in auto’s verandert ongekend snel,” stelt Reinderts. “De autoruit is hiermee steeds meer een onderdeel van de carrosserieschade geworden. En laten wij daar nou net specialist in zijn.”

ABS Autoherstel werkt aan nieuw schademeldplatform voor maximale efficiency - Automobielmanagement.nl

ABS Autoherstel werkt aan nieuw schademeldplatform voor maximale efficiency

brand story

Het is best omslachtig om na schade eerst naar het schadeherstelbedrijf te rijden voor een inspectie, vervolgens de auto weg te brengen en later weer op te halen. Met een nieuw meldplatform haalt ABS die eerste stap weg, de inspectie kan voortaan digitaal plaatsvinden.

Met het nieuwe platform dat in ontwikkeling is, kunnen berijders schade online melden en vervolgens direct een afspraak maken voor herstel. “Nu moeten mensen altijd naar een vestiging om de schade te laten inspecteren,” aldus Edward Reinderts, Operationeel Manager bij ABSAutoherstel. “Door die eerste stap weg te nemen, zetten we stappen op het gebied van klantbeleving, duurzaamheid en personeelsbezetting. En als je bedenkt dat we ongeveer 160.000 schades per jaar doen, dan kun je je voorstellen hoeveel CO2-uitstoot het scheelt als je per klant 2 ritten van 10 of 15 kilometer wegneemt.”

Ook particulieren

In de coronatijd vroegen veel klanten of ze de foto’s van de schade niet konden opsturen, zodat ze niet naar de vestiging hoefden. “Toen hebben we gemerkt dat dit eigenlijk wel heel efficiënt is,” aldus Reinderts. “Het is overigens een misvatting dat vooral zakelijke klant dit op waarde weten te schatten. Ook particuliere klanten maken er in toenemende mate gebruik van.” Een deel van de klanten kiest ervoor om de schade bij de vestigingen te laten bekijken, en die mogelijkheid blijft bestaan. Reinderts: “Mensen werken meer thuis en kunnen dus gemakkelijker langskomen. Dan pakken ze even een leenfiets mee.” Als een klant haast heeft, kan hij in plaats van de dichtstbijzijnde vestiging overigens ook kiezen voor een vestiging op bijvoorbeeld 50 kilometer afstand als daar eerder plek is. Door de personeels- en materiaalschaarste kan het soms langer duren dan gebruikelijk is om een afspraak te maken, maar volgens Reinderts hebben klanten daar best begrip voor. “Als je het uitlegt, snappen ze het wel. Maar we proberen het natuurlijk tot een minimum te beperken.”

Dichter naar schadeherstel

ABS is van oudsher sterk in ruitherstel, maar door de toenemende complexiteit van autoruiten schuift autoruit- herstel steeds dichter naar autoschadeherstel toe. “Er is meer kennis en kunde nodig om een ruit te repareren of te vervangen dan 5 jaar geleden,” vertelt Reinderts. “Met onze Totaalherstelpropositie zorgen we ervoor dat alle schades altijd op de juiste manier en volgens fabrieksnormen worden hersteld. Voor ruitschades volgen we ditzelfde proces.” In de afgelopen jaren heeft ABS veel geïnvesteerd in zowel kalibratie- en uitlijnapparatuur als in kennis en opleidingen om ook complexe ruitherstel te kunnen uit- voeren. “De techniek in auto’s verandert ongekend snel,” stelt Reinderts. “De autoruit is hiermee steeds meer een onderdeel van de carrosserieschade geworden. En laten wij daar nou net specialist in zijn.”