Noodklok over sterk gestegen kosten schadeherstel

FOCWA en BOVAG luiden de noodklok over de sterk gestegen kosten voor schadeherstelbedrijven. “Zij zullen niet meer in staat zijn om schadeherstel goed en veilig te blijven uitvoeren tenzij deze gestegen kosten worden gecompenseerd door opdrachtgevers,” verklaren beide organisaties.

Inmiddels zijn de energieprijzen in de afgelopen twee maanden wederom sterk gestegen, met nog eens zo'n 70 procentfocwa (2021)

Een eerder dit jaar in opdracht van Focwa en Bovag uitgevoerd onderzoek gaf inzicht in de grote impact van gestegen energiekosten op de schadebranche. Veel opdrachtgevers hebben daarop besloten om gedurende lopende overeenkomsten een energietoeslag per uitgevoerde opdracht aan schadeherstelbedrijven toe te kennen.

Inmiddels zijn de energieprijzen in de afgelopen twee maanden wederom sterk gestegen, met nog eens zo’n 70 procent. Ook andere kosten stijgen flink. De huidige cao zorgt voor een stijging van de lonen met 2,75 procent in 2022 en 3,25 procent in 2023, naast enkele vaste uitkeringen aan medewerkers per juli 2022. Bovendien zorgt het huidige personeelstekort er voor dat veel bedrijven zich genoodzaakt zien fors boven de cao te betalen om personeel binnen te houden of te krijgen. Uitstekend opgeleid schadepersoneel wordt anders weggekocht door andere (technische) branches.

De sterk gestegen brandstofkosten zorgen ervoor dat vaak aangeboden diensten als vervangend vervoer en haal-en-breng-service eveneens een steeds grotere kostenpost worden. Onder andere door corona en de oorlog in de Oekraïne bestaat er daarnaast een tekort aan onderdelen, waardoor voertuigen langer in het schadeherstelbedrijf moeten blijven staan en daarmee niet efficiënt hersteld kunnen worden. Bovendien zijn grondstoffen en onderdelen door de genoemde crises veelal duurder geworden.

Meer kennis en expertise nodig

Door toename van EV-voertuigen en auto’s met ADAS (actieve rijhulpsystemen) is meer kennis en expertise nodig om schadeherstel goed uit te kunnen voeren. Daarvoor investeren schadeherstelbedrijven steeds meer in opleidingen van medewerkers. Dat kost werktijd en extra geld.

“Deze ontwikkelingen hebben grote impact op alle sectoren binnen de schadeherstelbranche. Naast autoschadeherstellers, worden ook voor caravan- en camper- schadeherstelbedrijven, autoruit-schadeherstelbedrijven en truck-schadeherstelbedrijven getroffen. Focwa en Bovag roepen alle partijen op om 25 jaar oude paradigma’s over boord te gooien en mee te werken aan een reset van afspraken tussen schadeherstellers en opdrachtgevers. Want de schadebranche wordt hard geraakt door de verschillende crises. Dat vraagt om een andere blik op de contracten van de toekomst, met meer flexibiliteit, en waar mogelijk extra ruimte binnen lopende contracten. Kortom een reset van de afspraken in branche.”

Lees ook:

Bovag waarschuwt: ‘wis’ EV na verhuur 

Noodklok over sterk gestegen kosten schadeherstel - Automobielmanagement.nl

Noodklok over sterk gestegen kosten schadeherstel

FOCWA en BOVAG luiden de noodklok over de sterk gestegen kosten voor schadeherstelbedrijven. “Zij zullen niet meer in staat zijn om schadeherstel goed en veilig te blijven uitvoeren tenzij deze gestegen kosten worden gecompenseerd door opdrachtgevers,” verklaren beide organisaties.

Inmiddels zijn de energieprijzen in de afgelopen twee maanden wederom sterk gestegen, met nog eens zo'n 70 procentfocwa (2021)

Een eerder dit jaar in opdracht van Focwa en Bovag uitgevoerd onderzoek gaf inzicht in de grote impact van gestegen energiekosten op de schadebranche. Veel opdrachtgevers hebben daarop besloten om gedurende lopende overeenkomsten een energietoeslag per uitgevoerde opdracht aan schadeherstelbedrijven toe te kennen.

Inmiddels zijn de energieprijzen in de afgelopen twee maanden wederom sterk gestegen, met nog eens zo’n 70 procent. Ook andere kosten stijgen flink. De huidige cao zorgt voor een stijging van de lonen met 2,75 procent in 2022 en 3,25 procent in 2023, naast enkele vaste uitkeringen aan medewerkers per juli 2022. Bovendien zorgt het huidige personeelstekort er voor dat veel bedrijven zich genoodzaakt zien fors boven de cao te betalen om personeel binnen te houden of te krijgen. Uitstekend opgeleid schadepersoneel wordt anders weggekocht door andere (technische) branches.

De sterk gestegen brandstofkosten zorgen ervoor dat vaak aangeboden diensten als vervangend vervoer en haal-en-breng-service eveneens een steeds grotere kostenpost worden. Onder andere door corona en de oorlog in de Oekraïne bestaat er daarnaast een tekort aan onderdelen, waardoor voertuigen langer in het schadeherstelbedrijf moeten blijven staan en daarmee niet efficiënt hersteld kunnen worden. Bovendien zijn grondstoffen en onderdelen door de genoemde crises veelal duurder geworden.

Meer kennis en expertise nodig

Door toename van EV-voertuigen en auto’s met ADAS (actieve rijhulpsystemen) is meer kennis en expertise nodig om schadeherstel goed uit te kunnen voeren. Daarvoor investeren schadeherstelbedrijven steeds meer in opleidingen van medewerkers. Dat kost werktijd en extra geld.

“Deze ontwikkelingen hebben grote impact op alle sectoren binnen de schadeherstelbranche. Naast autoschadeherstellers, worden ook voor caravan- en camper- schadeherstelbedrijven, autoruit-schadeherstelbedrijven en truck-schadeherstelbedrijven getroffen. Focwa en Bovag roepen alle partijen op om 25 jaar oude paradigma’s over boord te gooien en mee te werken aan een reset van afspraken tussen schadeherstellers en opdrachtgevers. Want de schadebranche wordt hard geraakt door de verschillende crises. Dat vraagt om een andere blik op de contracten van de toekomst, met meer flexibiliteit, en waar mogelijk extra ruimte binnen lopende contracten. Kortom een reset van de afspraken in branche.”

Lees ook:

Bovag waarschuwt: ‘wis’ EV na verhuur