Parkeergarage vaak te klein voor nieuwe auto’s

Veel parkeergarages en andere parkeerplaatsen zijn veel te klein voor de huidige SUV’s en andere grote auto’s. Dat leidt tot een hausse aan claims voor parkeerschade bij de autoverzekeraars.

Parkeergarage vaak te klein voor nieuwe auto’s

Het probleem, dat zeker ook voorkomt in veel Nederlandse parkeerruimten, is in kaart gebracht door de Britse organisatie voor schade-informatie Accident Exchange. Die stelt dat Britse gemeenten nog altijd uitgaan van een oude richtlijn van 4,8 bij 2,4 meter per plaats. Nieuwe SUV’s zoals de AudiQ7, de BMW X5 laat staan een Range Rover zijn echter langer dan vijf meter en meestal ook zo’n twee meter breed. Zelfs een Hyundai Santa Fe of een Opel Astra passen er met hun 4.70 meter eigenlijk niet in. Met de vaak scherpe bochten en de vele betonnen pijlers zijn veel parkeergarages in Engeland nu ook een ‘non-go’ voor eigenaren van dat soort grotere auto’s. Dat betekent dan wel dat ze elders hun heil moeten zoeken, vaak op een buitenterrein waar ze dan noodgedwongen meestal anderhalve plaats in beslag nemen.

Accident Exchange meldt dat het aantal gemelde parkeerschades in nog geen twee jaar tijd met meer dan 30 procent is gestegen. De gemiddelde rekening komt daarbij op zo’n 2.500 euro waardoor het bedrag aan parkeerschade al één-derde van het totale schadebedrag voor haar rekening neemt.

Reacties

Zelfs in gloednieuwe parkeergarages zijn de vakken te klein. Ook de in- en uitritten zijn vaak op Fiat 500 formaat. Pas met mijn Tiguan in een net geopende garage in Oosterhout (NB) geweest en mij verbaasd over de krapte.Kennelijk hebben de garage ontwerpers zelf geen auto…

Geplaatst door: Wim Ruberg op

Je hoeft helemaal geen grote SUV te hebben om krap te parkeren. De huidige kleine auto’s zijn al even groot als de middenklassers van 20 jaar geleden. De Fiat 500 lijkt qua formaat totaal niet meer op het rugzakje van vroeger. Maar ook de huidige Opel Karl is al even groot als een Opel Corsa B en de huidige VW Polo even groot als een VW Golf III. Probeer nu maar eens een Passat te parkeren.

Geplaatst door: Piet Warmerdam op

De ontwerper krijgt de opdracht binnen een bepaald budget “x” aantal plekken te tekenen. Laat maar in t midden wie de opdrachtgever is.

Geplaatst door: GKoekkoek op
Parkeergarage vaak te klein voor nieuwe auto’s - Automobielmanagement.nl

Parkeergarage vaak te klein voor nieuwe auto’s

Veel parkeergarages en andere parkeerplaatsen zijn veel te klein voor de huidige SUV’s en andere grote auto’s. Dat leidt tot een hausse aan claims voor parkeerschade bij de autoverzekeraars.

Parkeergarage vaak te klein voor nieuwe auto’s

Het probleem, dat zeker ook voorkomt in veel Nederlandse parkeerruimten, is in kaart gebracht door de Britse organisatie voor schade-informatie Accident Exchange. Die stelt dat Britse gemeenten nog altijd uitgaan van een oude richtlijn van 4,8 bij 2,4 meter per plaats. Nieuwe SUV’s zoals de AudiQ7, de BMW X5 laat staan een Range Rover zijn echter langer dan vijf meter en meestal ook zo’n twee meter breed. Zelfs een Hyundai Santa Fe of een Opel Astra passen er met hun 4.70 meter eigenlijk niet in. Met de vaak scherpe bochten en de vele betonnen pijlers zijn veel parkeergarages in Engeland nu ook een ‘non-go’ voor eigenaren van dat soort grotere auto’s. Dat betekent dan wel dat ze elders hun heil moeten zoeken, vaak op een buitenterrein waar ze dan noodgedwongen meestal anderhalve plaats in beslag nemen.

Accident Exchange meldt dat het aantal gemelde parkeerschades in nog geen twee jaar tijd met meer dan 30 procent is gestegen. De gemiddelde rekening komt daarbij op zo’n 2.500 euro waardoor het bedrag aan parkeerschade al één-derde van het totale schadebedrag voor haar rekening neemt.

Reacties

Zelfs in gloednieuwe parkeergarages zijn de vakken te klein. Ook de in- en uitritten zijn vaak op Fiat 500 formaat. Pas met mijn Tiguan in een net geopende garage in Oosterhout (NB) geweest en mij verbaasd over de krapte.Kennelijk hebben de garage ontwerpers zelf geen auto…

Geplaatst door: Wim Ruberg op

Je hoeft helemaal geen grote SUV te hebben om krap te parkeren. De huidige kleine auto’s zijn al even groot als de middenklassers van 20 jaar geleden. De Fiat 500 lijkt qua formaat totaal niet meer op het rugzakje van vroeger. Maar ook de huidige Opel Karl is al even groot als een Opel Corsa B en de huidige VW Polo even groot als een VW Golf III. Probeer nu maar eens een Passat te parkeren.

Geplaatst door: Piet Warmerdam op

De ontwerper krijgt de opdracht binnen een bepaald budget “x” aantal plekken te tekenen. Laat maar in t midden wie de opdrachtgever is.

Geplaatst door: GKoekkoek op