Nieuwe Volkswagen T6 heeft heel wat uit te leggen

Niet dat de nieuwe bestelauto van Volkswagen iets fout heeft gedaan, want hij doet bijna alles heel erg goed. Maar hij lijkt uiterlijk wel heel erg op zijn voorganger die is al sinds 2003 een bekend gezicht op de weg. De onderliggende boodschap van de VW-directie: de T5 was al goed, we hoefden ‘m alleen maar aan te passen om tot de perfecte T6 te komen.

Aan het eind van de persintroductie van de nieuwe Volkswagen Transporter in Stockholm bracht de shuttle service de bedrijfsautojournalisten terug naar het vliegveld. Natuurlijk met een colonne VW Multivan’s, de luxueuze broertjes van de Transporter en ogenschijnlijk gloednieuwe exemplaren. Maar waarom week het dashboard toch zo af van de testauto’s die we gisteren reden? Ach natuurlijk: we werden met het oude model vervoerd, met de T5.
Uiterlijke verschillen met de T6 zijn er nauwelijks maar het dashboard is wel flink aangepast. Ook zijn er nieuwe Euro6-motoren, allemaal met twee liter inhoud die op elektronische wijze, of door montage van een tweede turbo, voorzien zijn van vermogens van een bescheiden 84 pk tot een ontzagwekkende 204 pk. Verder is het onderstel aangepast en is Volkswagens middenklasse bestelwagen voorzien van de laatste snufjes op veiligheidsgebied. De wagen rijdt uitstekend; comfortabel en stil, op de rumoerige banden na. Het belangrijkste wat aan de nieuwe T6 ontbreekt, is het trotse gevoel dat je als bestuurder kunt hebben om in een geheel nieuw model auto te rijden. Tijdens het persevenement ging het dan ook bijkans meer over wat er niet veranderd was dan wel.

Familiegezicht

Klanten die graag jaar-in-jaar-uit dezelfde auto’s willen kopen, hebben aan de Transporter een goeie, vanwege het uiterlijk dat Volkswagen zo stug bij het oude heeft gelaten. Slechts een ander neusje, de voorste zijschermen en de achterklep zorgen voor enig onderscheid, zodat de bestelauto nu weer een actueel familiegezicht laat zien. Maar de zijkanten dan, was daar niets anders op te bedenken? "Neen", laten de woordvoerders massaal horen. "Onze klanten willen nu eenmaal dat de laadruimte hetzelfde bleef. Dan kom je vanzelf bij deze buitenkant uit." Tijdens de lunch was de vraag aan Klaus-Dieter Schürmann (directielid voor finance en it van VW Nutzfahrzeuge) hoe groot de kostenbesparing is nu er geen nieuwe mallen voor de zijpanelen hoefden te worden gemaakt. Hij antwoordde fel dat dit wel degelijk het geval is, omdat de zijkanten "scherper vormgegeven" zijn, waardoor er nieuwe machinerie nodig was. Dezelfde vraag aan de production manager  leverde een heel ander antwoord op maar toevallig mengde Schürmann zich in het gesprek en herhaalde hij zijn verhaal van die middag. Production manager overruled.

Op naar 29 procent

Aan het uiterlijk zal het evenwel niet liggen dat Volkswagen in Nederland vast wel weer z’n vertrouwde 29 procent marktaandeel (2010-2013) zal heroveren, nadat er vorig jaar een klein dipje naar 24 procent moest worden genoteerd. Prognoses voor de T6 worden door de importeur niet uitgesproken. Interessant: de populairste versie van de T5 was volgens Pon een redelijk krachtige en luxueuze uitvoering: met de lange wielbasis, de 103 kW-motor en DSG-transmissie. Medio deze maand staat de T6 bij de dealers, voor prijzen vanaf 17.900 euro. (JE)  

 

Nieuwe Volkswagen T6 heeft heel wat uit te leggen - Automobielmanagement.nl

Nieuwe Volkswagen T6 heeft heel wat uit te leggen

Niet dat de nieuwe bestelauto van Volkswagen iets fout heeft gedaan, want hij doet bijna alles heel erg goed. Maar hij lijkt uiterlijk wel heel erg op zijn voorganger die is al sinds 2003 een bekend gezicht op de weg. De onderliggende boodschap van de VW-directie: de T5 was al goed, we hoefden ‘m alleen maar aan te passen om tot de perfecte T6 te komen.

Aan het eind van de persintroductie van de nieuwe Volkswagen Transporter in Stockholm bracht de shuttle service de bedrijfsautojournalisten terug naar het vliegveld. Natuurlijk met een colonne VW Multivan’s, de luxueuze broertjes van de Transporter en ogenschijnlijk gloednieuwe exemplaren. Maar waarom week het dashboard toch zo af van de testauto’s die we gisteren reden? Ach natuurlijk: we werden met het oude model vervoerd, met de T5.
Uiterlijke verschillen met de T6 zijn er nauwelijks maar het dashboard is wel flink aangepast. Ook zijn er nieuwe Euro6-motoren, allemaal met twee liter inhoud die op elektronische wijze, of door montage van een tweede turbo, voorzien zijn van vermogens van een bescheiden 84 pk tot een ontzagwekkende 204 pk. Verder is het onderstel aangepast en is Volkswagens middenklasse bestelwagen voorzien van de laatste snufjes op veiligheidsgebied. De wagen rijdt uitstekend; comfortabel en stil, op de rumoerige banden na. Het belangrijkste wat aan de nieuwe T6 ontbreekt, is het trotse gevoel dat je als bestuurder kunt hebben om in een geheel nieuw model auto te rijden. Tijdens het persevenement ging het dan ook bijkans meer over wat er niet veranderd was dan wel.

Familiegezicht

Klanten die graag jaar-in-jaar-uit dezelfde auto’s willen kopen, hebben aan de Transporter een goeie, vanwege het uiterlijk dat Volkswagen zo stug bij het oude heeft gelaten. Slechts een ander neusje, de voorste zijschermen en de achterklep zorgen voor enig onderscheid, zodat de bestelauto nu weer een actueel familiegezicht laat zien. Maar de zijkanten dan, was daar niets anders op te bedenken? "Neen", laten de woordvoerders massaal horen. "Onze klanten willen nu eenmaal dat de laadruimte hetzelfde bleef. Dan kom je vanzelf bij deze buitenkant uit." Tijdens de lunch was de vraag aan Klaus-Dieter Schürmann (directielid voor finance en it van VW Nutzfahrzeuge) hoe groot de kostenbesparing is nu er geen nieuwe mallen voor de zijpanelen hoefden te worden gemaakt. Hij antwoordde fel dat dit wel degelijk het geval is, omdat de zijkanten "scherper vormgegeven" zijn, waardoor er nieuwe machinerie nodig was. Dezelfde vraag aan de production manager  leverde een heel ander antwoord op maar toevallig mengde Schürmann zich in het gesprek en herhaalde hij zijn verhaal van die middag. Production manager overruled.

Op naar 29 procent

Aan het uiterlijk zal het evenwel niet liggen dat Volkswagen in Nederland vast wel weer z’n vertrouwde 29 procent marktaandeel (2010-2013) zal heroveren, nadat er vorig jaar een klein dipje naar 24 procent moest worden genoteerd. Prognoses voor de T6 worden door de importeur niet uitgesproken. Interessant: de populairste versie van de T5 was volgens Pon een redelijk krachtige en luxueuze uitvoering: met de lange wielbasis, de 103 kW-motor en DSG-transmissie. Medio deze maand staat de T6 bij de dealers, voor prijzen vanaf 17.900 euro. (JE)