Onbekend is wat Van Vugt gaat doen. Duidelijk is wel dat de in februari 2011 aangetreden Nederlander er niet in slaagde de meest recente, ambitieuze verkoopdoelstelling waar te maken. Wat overigens niet betekent dat Van Vugt onsuccesvol was: van ruim 36 duizend verkochte auto’s in 2010 groeide Kia in Duitsland naar ruim 55 duizend stuks vorig jaar. Dat was echter minder dan de zeventigduizend die het merk toen had willen verkopen.

Als oorzaken voor de achtergebleven verkoop gelden de ook in Duitsland moeilijker wordende marktomstandigheden en de rigoureuze herstructurering van het Kia-netwerk. Door de opzegging van dealers gingen vorig jaar 120 outlets dicht; slechts de helft ervan kon heringevuld worden. Bovendien kwam bij de opgezegde Kia-dealers het verkoopvolume niet hoger dan vijftien procent van voorheen, terwijl gerekend was op vijftig procent.

Martin van Vugt werkte in Nederland onder meer bij Volvo Cars (marketing director Benelux), De Jong Automotive (managing director) en Mitsubishi Motors Europe B.V. (vice president sales, marketing & supply chain).

Bron: Automobilwoche.