Wie kan Winterkorn opvolgen als grote baas Volkswagen?

Volgens branche-experts hangt het Volkswagen-concern heel erg aan ceo Martin Winterkorn en aan Ferdinand Piëch, de voorzitter van de raad van toezicht. Wie moet ‘Wiko’ in 2016 opvolgen?

Sinds maart van dit jaar is de gemiddelde leeftijd van de raad van bestuur weer net onder de 60 gezakt. Dat is sinds de oudste uit het bestuur (bedrijfswagenchef Leif Östling van 69 jaar) per 1 maart is vertrokken en Martin Winterkorn met 67 jaar nu de oudste is. BMW liet eind 2014 een kort en bondig bericht uitsturen voor de aanstaande benoeming van Harald Krüger tot ceo, maar het vertrek van Östling bij Volkswagen zorgde voor een verrassing – er werd met geen woord over gesproken door personeelszaken. Nu is Östling niet Winterkorn maar zijn doodgezwegen val is niet echt een goed voorbeeld van een transparante, geplande strategie.
Het VW-concern staat bekend als strak hiërarchisch geleid. In zijn biografie beschrijft Ferdinand Piëch het als volgt: ‘Het idee van een 24 karaats topteam van vijf tot tien man, waarvan het samenspel weer door één enkele topman tot in detail wordt aangestuurd, heeft mij een leven lang niet losgelaten. Het is voor mij het belangrijkste recept om daadwerkelijk voorsprong te houden op de concurrentie’.
Moet men in deze tijd nog steeds op zo’n manier een bedrijf leiden? In het tijdschrift Stern zegt Winterkorn daarover: "Uiteindelijk moet er één de beslissing nemen. Je kunt niet eeuwig blijven discussiëren over hoe een koplamp eruit moet gaan zien." Deze manier van werken, zou een garantie voor succes zijn. "Volkswagen heeft het met een sterke persoonlijkheid aan de top niet slecht gedaan." Dat is ontegenzeggelijk een feit, want afzet, omzet en aantal medewerkers zijn sinds Winterkorn aan de macht kwam om het werk van Piëch voort te zetten, enorm gegroeid.

 

Renschler en Diess 

Er wordt al heel lang gespeculeerd over wie Winterkorn zou kunnen opvolgen. Er wordt daarbij vooral over twee interne kandidaten gesproken, namelijk de nieuwe chef bedrijfswagens Andreas Renschler (56, komt van Daimler) en Herbert Diess (56, komt van BMW) die vanaf juli de nieuwe topman wordt van het kernmerk Volkswagen.  Maar de beide nieuwelingen hebben zware taken:  Diess moet de winstgevendheid van het Volkswagen-merk drastisch verhogen en Renschler moet van de drie bedrijfswagendochters Scania, MAN en Volkswagen een slagvaardige alliantie smeden die marktleider Daimler van de troon kan stoten. Bij gebleken succes, zouden beide functies als springplank naar de top kunnen dienen. Maar daarvoor iets meer dan een jaar tijd hebben, is misschien een beetje weinig om je als kroonprins te kunnen profileren.  "Beiden mannen moeten zich eerst nog intern in het concern bewijzen. Ze hebben nog geen netwerk  en geen  ‘hausmacht’.  Hun kansen zijn daarom niet erg groot", denkt branche-expert Bratzel.  Maar dat kan veranderen als Winterkorn twee jaar langer zou blijven. In 2018 worden zowel  Diess als Renschler 60 jaar, dus dat kan nog.          

 

Econoom Stadler

Als het om de leeftijd gaat, heeft Rupert Stadler van de goudmijn Audi wellicht betere papieren.  Hij wordt volgende maand nog maar 52 jaar, wat voor de hoogste managementlaag van Volkswagen jong is. Hij zelf heeft nooit meer over de kwestie gezegd dan ‘dat de zaak zich niet voor doet’. Maar het zou natuurlijk ook niet goed zijn, jezelf naar voren te schuiven. Voor Stadler spreekt, dat hij niet alleen een  vertrouweling van Winterkorn is maar ook van Piëch, van wie hij jarenlang het secretariaat leidde.  Aan de andere kant is er een serieus probleem dat tegen hem werkt, want de machtige OR-voorzitter Bernd Osterloh vindt dat de opvolger van ‘Wiko’ een technische achtergrond als ingenieur moet hebben –  een bedrijfseconoom komt wat hem betreft niet in aanmerking. En Rupert Stadler is bedrijfseconoom.   

   

Wie kan Winterkorn opvolgen als grote baas Volkswagen? - Automobielmanagement.nl

Wie kan Winterkorn opvolgen als grote baas Volkswagen?

Volgens branche-experts hangt het Volkswagen-concern heel erg aan ceo Martin Winterkorn en aan Ferdinand Piëch, de voorzitter van de raad van toezicht. Wie moet ‘Wiko’ in 2016 opvolgen?

Sinds maart van dit jaar is de gemiddelde leeftijd van de raad van bestuur weer net onder de 60 gezakt. Dat is sinds de oudste uit het bestuur (bedrijfswagenchef Leif Östling van 69 jaar) per 1 maart is vertrokken en Martin Winterkorn met 67 jaar nu de oudste is. BMW liet eind 2014 een kort en bondig bericht uitsturen voor de aanstaande benoeming van Harald Krüger tot ceo, maar het vertrek van Östling bij Volkswagen zorgde voor een verrassing – er werd met geen woord over gesproken door personeelszaken. Nu is Östling niet Winterkorn maar zijn doodgezwegen val is niet echt een goed voorbeeld van een transparante, geplande strategie.
Het VW-concern staat bekend als strak hiërarchisch geleid. In zijn biografie beschrijft Ferdinand Piëch het als volgt: ‘Het idee van een 24 karaats topteam van vijf tot tien man, waarvan het samenspel weer door één enkele topman tot in detail wordt aangestuurd, heeft mij een leven lang niet losgelaten. Het is voor mij het belangrijkste recept om daadwerkelijk voorsprong te houden op de concurrentie’.
Moet men in deze tijd nog steeds op zo’n manier een bedrijf leiden? In het tijdschrift Stern zegt Winterkorn daarover: "Uiteindelijk moet er één de beslissing nemen. Je kunt niet eeuwig blijven discussiëren over hoe een koplamp eruit moet gaan zien." Deze manier van werken, zou een garantie voor succes zijn. "Volkswagen heeft het met een sterke persoonlijkheid aan de top niet slecht gedaan." Dat is ontegenzeggelijk een feit, want afzet, omzet en aantal medewerkers zijn sinds Winterkorn aan de macht kwam om het werk van Piëch voort te zetten, enorm gegroeid.

 

Renschler en Diess 

Er wordt al heel lang gespeculeerd over wie Winterkorn zou kunnen opvolgen. Er wordt daarbij vooral over twee interne kandidaten gesproken, namelijk de nieuwe chef bedrijfswagens Andreas Renschler (56, komt van Daimler) en Herbert Diess (56, komt van BMW) die vanaf juli de nieuwe topman wordt van het kernmerk Volkswagen.  Maar de beide nieuwelingen hebben zware taken:  Diess moet de winstgevendheid van het Volkswagen-merk drastisch verhogen en Renschler moet van de drie bedrijfswagendochters Scania, MAN en Volkswagen een slagvaardige alliantie smeden die marktleider Daimler van de troon kan stoten. Bij gebleken succes, zouden beide functies als springplank naar de top kunnen dienen. Maar daarvoor iets meer dan een jaar tijd hebben, is misschien een beetje weinig om je als kroonprins te kunnen profileren.  "Beiden mannen moeten zich eerst nog intern in het concern bewijzen. Ze hebben nog geen netwerk  en geen  ‘hausmacht’.  Hun kansen zijn daarom niet erg groot", denkt branche-expert Bratzel.  Maar dat kan veranderen als Winterkorn twee jaar langer zou blijven. In 2018 worden zowel  Diess als Renschler 60 jaar, dus dat kan nog.          

 

Econoom Stadler

Als het om de leeftijd gaat, heeft Rupert Stadler van de goudmijn Audi wellicht betere papieren.  Hij wordt volgende maand nog maar 52 jaar, wat voor de hoogste managementlaag van Volkswagen jong is. Hij zelf heeft nooit meer over de kwestie gezegd dan ‘dat de zaak zich niet voor doet’. Maar het zou natuurlijk ook niet goed zijn, jezelf naar voren te schuiven. Voor Stadler spreekt, dat hij niet alleen een  vertrouweling van Winterkorn is maar ook van Piëch, van wie hij jarenlang het secretariaat leidde.  Aan de andere kant is er een serieus probleem dat tegen hem werkt, want de machtige OR-voorzitter Bernd Osterloh vindt dat de opvolger van ‘Wiko’ een technische achtergrond als ingenieur moet hebben –  een bedrijfseconoom komt wat hem betreft niet in aanmerking. En Rupert Stadler is bedrijfseconoom.