‘Topman Takada van airbagfabrikant Takata stapt op’

Topman Shigehisa Takada (49) van de belaagde fabrikant van airbags Takata stapt op. Tot nu toe weigerde hij te vertrekken wegens het explosieschandaal rond ‘zijn’ airbags maar na een gesprek met andere bestuursleden zou de kleinzoon van de oprichter van het bedrijf nu toch bereid zijn zijn biezen te pakken.

‘Topman Takada van airbagfabrikant Takata stapt op’

Dat meldt de Financial Times. Takata maakt behalve airbags ook veiligheidsriemen, sturen en andere auto-onderdelen en is daarmee één van de grotere toeleveranciers voor de auto-industrie. De verhoudingen zijn echter ernstig verstoord nadat bekend werd dat airbags van Takata kunnen exploderen. Bij enkele van die incidenten zijn in de VS al dodelijke slachtoffers gevallen. De problemen hebben in de VS geleid tot het terugroepen van 23 miljoen auto’s van veel vooraanstaande merken. Vorige week deelde de Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst mee dat nog eens 5 miljoen auto’s terug moeten naar de dealer. 

Het schandaal heeft Takata aan de rand van de afgrond gebracht. Het bedrijf lijkt alleen nog te redden als de grote autofabrikanten waaronder Honda en Toyota bereid zouden zijn de helft van de kosten van de terugroep-operatie voor hun rekening te nemen. Dat zou dan wel afhankelijk zijn van het vertrek van de veelal op de achtergrond blijvende Takada die sinds 2007 bestuursvoorzitter is.

‘Topman Takada van airbagfabrikant Takata stapt op’ - Automobielmanagement.nl

‘Topman Takada van airbagfabrikant Takata stapt op’

Topman Shigehisa Takada (49) van de belaagde fabrikant van airbags Takata stapt op. Tot nu toe weigerde hij te vertrekken wegens het explosieschandaal rond ‘zijn’ airbags maar na een gesprek met andere bestuursleden zou de kleinzoon van de oprichter van het bedrijf nu toch bereid zijn zijn biezen te pakken.

‘Topman Takada van airbagfabrikant Takata stapt op’

Dat meldt de Financial Times. Takata maakt behalve airbags ook veiligheidsriemen, sturen en andere auto-onderdelen en is daarmee één van de grotere toeleveranciers voor de auto-industrie. De verhoudingen zijn echter ernstig verstoord nadat bekend werd dat airbags van Takata kunnen exploderen. Bij enkele van die incidenten zijn in de VS al dodelijke slachtoffers gevallen. De problemen hebben in de VS geleid tot het terugroepen van 23 miljoen auto’s van veel vooraanstaande merken. Vorige week deelde de Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst mee dat nog eens 5 miljoen auto’s terug moeten naar de dealer. 

Het schandaal heeft Takata aan de rand van de afgrond gebracht. Het bedrijf lijkt alleen nog te redden als de grote autofabrikanten waaronder Honda en Toyota bereid zouden zijn de helft van de kosten van de terugroep-operatie voor hun rekening te nemen. Dat zou dan wel afhankelijk zijn van het vertrek van de veelal op de achtergrond blijvende Takada die sinds 2007 bestuursvoorzitter is.