Toyota sloot tijdelijk drie fabrieken door aardbeving in Japan

Toyota heeft eerder vandaag drie fabrieken gesloten vanwege de aardbeving die Japan vrijdagochtend trof, gevolgd door een tsunami. Toyota opende nog maar zeer onlangs een nieuwe fabriek in Miyagi, een van de zwaarst getroffen gebieden. Er vielen veel gewonden in Miayagi, melden lokale media. Toyota heeft vanmiddag laten weten dat alle productielijnen weer in werking zijn gesteld.

In de hagelnieuwe fabriek wordt de Yaris gemaakt, met een capaciteit van 120 duizend auto’s per jaar.Dat meldt een woordvoerder aan persbureau Blooberg. Een woordvoerder van toeleverancier Toyota Boshoku meldt schade aan hun fabriek in Miyagi. In de buurt van de fabriek van auto-onderdelen zijn bovendien de wegen onbegaanbaar door de aardbeving. Denso, Japan’s grootste auto-onderdelenfabrikant, meldt dat een fabriek in aanbouw ten zuiden van Miyagi is beschadigd. Van de bouwvakkers is niemand gewond geraakt.

Door een ingestorte muur van een fabriek van Honda in de provindie Tochigi is een man omgekomen. Het is nog niet zeker of het een Honda-medewerker betreft. De aardbeving in Japan had een kracht van 8,9 op de schaal van Richter. Het epicentrum van de beving lag op 120 kilometer van de stad Sendai, in het noorden van Japan. Volgens Reuters is het de grootste aardbeving in Japan in de afgelopen 140 jaar. Beelden uit Japan laten enorme modderstromen zien waarbij auto’s, huizen en boten worden meegesleept.

De tsunami zorgde voor golven van meer dan tien meter hoog en de daarop volgende modderstromen wisten tot anderhalve kilometer landinwaarts te komen. In 2007 kampte Japan ook al met een zware aardbeving, op 16 juli. Toen moesten ook verschillende autobouwers hun fabrieken sluiten doordat er een tekort was ontstaan aan onderdelen. Eén van die fabrieken was van Riken, een van de belangrijkste toeleveranciers van auto-onderdelen in Japan. Het productieverlies liep op tot 68 duizend auto’s. Toyota werd het hardst geraakt met een productieverlies van 55 duizend auto’s verdeeld over twaalf fabrieken. (Bloomberg, Businessweek, ANP)

Toyota sloot tijdelijk drie fabrieken door aardbeving in Japan - Automobielmanagement.nl

Toyota sloot tijdelijk drie fabrieken door aardbeving in Japan

Toyota heeft eerder vandaag drie fabrieken gesloten vanwege de aardbeving die Japan vrijdagochtend trof, gevolgd door een tsunami. Toyota opende nog maar zeer onlangs een nieuwe fabriek in Miyagi, een van de zwaarst getroffen gebieden. Er vielen veel gewonden in Miayagi, melden lokale media. Toyota heeft vanmiddag laten weten dat alle productielijnen weer in werking zijn gesteld.

In de hagelnieuwe fabriek wordt de Yaris gemaakt, met een capaciteit van 120 duizend auto’s per jaar.Dat meldt een woordvoerder aan persbureau Blooberg. Een woordvoerder van toeleverancier Toyota Boshoku meldt schade aan hun fabriek in Miyagi. In de buurt van de fabriek van auto-onderdelen zijn bovendien de wegen onbegaanbaar door de aardbeving. Denso, Japan’s grootste auto-onderdelenfabrikant, meldt dat een fabriek in aanbouw ten zuiden van Miyagi is beschadigd. Van de bouwvakkers is niemand gewond geraakt.

Door een ingestorte muur van een fabriek van Honda in de provindie Tochigi is een man omgekomen. Het is nog niet zeker of het een Honda-medewerker betreft. De aardbeving in Japan had een kracht van 8,9 op de schaal van Richter. Het epicentrum van de beving lag op 120 kilometer van de stad Sendai, in het noorden van Japan. Volgens Reuters is het de grootste aardbeving in Japan in de afgelopen 140 jaar. Beelden uit Japan laten enorme modderstromen zien waarbij auto’s, huizen en boten worden meegesleept.

De tsunami zorgde voor golven van meer dan tien meter hoog en de daarop volgende modderstromen wisten tot anderhalve kilometer landinwaarts te komen. In 2007 kampte Japan ook al met een zware aardbeving, op 16 juli. Toen moesten ook verschillende autobouwers hun fabrieken sluiten doordat er een tekort was ontstaan aan onderdelen. Eén van die fabrieken was van Riken, een van de belangrijkste toeleveranciers van auto-onderdelen in Japan. Het productieverlies liep op tot 68 duizend auto’s. Toyota werd het hardst geraakt met een productieverlies van 55 duizend auto’s verdeeld over twaalf fabrieken. (Bloomberg, Businessweek, ANP)