Klachtenstroom over VW TSI-motoren

Op diverse auto en consumentenfora regent het momenteel klachten over de 1,2 TSI- en 1,4-TSI-motoren van Volkswagen. Probleem is de distributieketting. De VW-importeur zegt al veel gevallen verholpen te hebben.

De klachtenstroom kwam aanvankelijk alleen uit Duitsland, meldt de ANWB op haar site. Maar inmiddels zijn er dus ook een aantal Nederlandse klachten bekend.

Over de oorzaak van de problemen met de distributieketting – die tussen de 40.000 en 70.000 kilometer schijnen te ontstaan – is nog niets bekend. Het gaat in Nederland volgens een woordvoerder van Pon voornamelijk om 1,2 TSI-motoren die zijn gebouwd vanaf 2010. Maar ook de 1,4 TSI-motoren uit 2006 en 2007 zouden dezelfde problemen kunnen hebben.

 ‘De serie- en chassisnummers waarom het in ons land gaat zijn bekend. Bij 85 procent ervan is het tijdens een onderhoudsbeurt al kosteloos vervangen’, aldus de woordvoerder op de website van de ANWB. Het gaat om zo’n 941 VW’s, 242 Skoda’s, 70 Audi’s en 14 Seats.

In een enkel geval gaat het volgens de zegsman ook om de 1,4 TSI-motor. De meeste van de motoren zitten nog in de garantie. Is dat niet meer het geval dan is er een coulanceregeling van kracht.

De VW-woordvoerder: ‘Als de distributieketting niet meer onder de juiste spanning staat kan de motor uiteindelijk uit zijn timing gaan lopen. Maar er zal altijd een lampje op het dashboard gaan branden en dan moet je natuurlijk wel naar de garage gaan. Doe je dat niet dan kan in het ergste geval voor duizenden euro’s aan motorschade ontstaan.’

In principe zou een distributieketting bij normaal gebruik een autoleven lang mee moeten gaan.

Bron: ANWB, Autoleasewereld

Reacties

Een heel autoleven, hoe zit dat dan met alle Audi’s A6 2.4 V6 en 3.2 FSI.

Geplaatst door: VAG Specialist op

Het verwijzen naar garantiebepalingen en de ruimhartige toepassing van coulance is nogal misplaatst. Als er sprake is van ondeugdelijkheid, en daar lijkt het toch wel sterk op, dan is de leverancier wettelijk verplicht het euvel gratis te herstellen. Doet de leverancier dat niet dan kan de klant ontbinding van de koopovereenkomst verlangen.

Geplaatst door: Roel Hindriks op

Ik heb hem in mijn vorige Volvo toch een keer moeten laten vervangen. Maar ja, die rijden ook langer dan een gemiddeld autoleven.
Overigens een gouden tip om de garantiebepalingen erop na te lezen voordat je een (dure) reparatie betaalt.

Geplaatst door: Monique Bakx op
Klachtenstroom over VW TSI-motoren - Automobielmanagement.nl

Klachtenstroom over VW TSI-motoren

Op diverse auto en consumentenfora regent het momenteel klachten over de 1,2 TSI- en 1,4-TSI-motoren van Volkswagen. Probleem is de distributieketting. De VW-importeur zegt al veel gevallen verholpen te hebben.

De klachtenstroom kwam aanvankelijk alleen uit Duitsland, meldt de ANWB op haar site. Maar inmiddels zijn er dus ook een aantal Nederlandse klachten bekend.

Over de oorzaak van de problemen met de distributieketting – die tussen de 40.000 en 70.000 kilometer schijnen te ontstaan – is nog niets bekend. Het gaat in Nederland volgens een woordvoerder van Pon voornamelijk om 1,2 TSI-motoren die zijn gebouwd vanaf 2010. Maar ook de 1,4 TSI-motoren uit 2006 en 2007 zouden dezelfde problemen kunnen hebben.

 ‘De serie- en chassisnummers waarom het in ons land gaat zijn bekend. Bij 85 procent ervan is het tijdens een onderhoudsbeurt al kosteloos vervangen’, aldus de woordvoerder op de website van de ANWB. Het gaat om zo’n 941 VW’s, 242 Skoda’s, 70 Audi’s en 14 Seats.

In een enkel geval gaat het volgens de zegsman ook om de 1,4 TSI-motor. De meeste van de motoren zitten nog in de garantie. Is dat niet meer het geval dan is er een coulanceregeling van kracht.

De VW-woordvoerder: ‘Als de distributieketting niet meer onder de juiste spanning staat kan de motor uiteindelijk uit zijn timing gaan lopen. Maar er zal altijd een lampje op het dashboard gaan branden en dan moet je natuurlijk wel naar de garage gaan. Doe je dat niet dan kan in het ergste geval voor duizenden euro’s aan motorschade ontstaan.’

In principe zou een distributieketting bij normaal gebruik een autoleven lang mee moeten gaan.

Bron: ANWB, Autoleasewereld

Reacties

Een heel autoleven, hoe zit dat dan met alle Audi’s A6 2.4 V6 en 3.2 FSI.

Geplaatst door: VAG Specialist op

Het verwijzen naar garantiebepalingen en de ruimhartige toepassing van coulance is nogal misplaatst. Als er sprake is van ondeugdelijkheid, en daar lijkt het toch wel sterk op, dan is de leverancier wettelijk verplicht het euvel gratis te herstellen. Doet de leverancier dat niet dan kan de klant ontbinding van de koopovereenkomst verlangen.

Geplaatst door: Roel Hindriks op

Ik heb hem in mijn vorige Volvo toch een keer moeten laten vervangen. Maar ja, die rijden ook langer dan een gemiddeld autoleven.
Overigens een gouden tip om de garantiebepalingen erop na te lezen voordat je een (dure) reparatie betaalt.

Geplaatst door: Monique Bakx op