Dit blijkt uit halfjaarlijks onderzoek van AutoScout24 in België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Rusland en Spanje. De occasionsite vergeleek in die periode de zoekopdrachten op zijn websites in genoemde landen.

Het onderzoek laat ook zien dat Nederland een buitenbeentje met vierwielaandrijving. Alleen bij ons staat deze accessoire niet in de top 5 van gewenste extra’s. Ook bevestigt het onderzoek het stereotype beeld van de Nederlander die erop uit trekt met de caravan: op Duitsland na is de trekhaak in geen enkele van de andere landen voor kopers een belangrijk criterium. Europees gezien is deze accessoire maar voor twee procent van de kopers relevant, terwijl de nummer één -lederen bekleding – op bijna tien procent kan rekenen. Hoewel een zwarte auto net zoals een half jaar geleden in ons land op veel voorkeur kan rekenen, springt nog een andere kleur in het oog. In vergelijking met de ons omringende landen worden in Nederland opvallend veel blauwe auto’s gevraagd en aangeboden.

Jurgen Vugts, algemeen directeur bij AutoScout24 Nederland: "Ondanks dat Nederland op veel gebieden zeer progressief is, zijn we in onze autovoorkeuren juist het tegenovergestelde. Terwijl in andere Europese landen een verschuiving te bemerken is in merkvoorkeur en de keuze in accessoires aan seizoenen en trends onderhevig is, zijn Nederlanders conservatiever. De zwarte Volkswagen Golf met airconditioning blijft de meest gewilde auto. Het is opvallend dat Nederlanders zoveel waarde hechten aan airco. In de Zuid-Europese landen in het onderzoek, waar het klimaat toch meer om verkoeling vraagt, staat deze accessoire pas op de laatste plaats."