Datadieven tuk op patenten auto-industrie

Een op de vijf ondernemingen in de Duitse auto-industrie kampt met misbruik van patenten en diefstal van innovaties.

Daarmee is het blijkens onderzoek van PwC-Forensic Services de sector die het sterkst slachtoffer is van industriële spionage. Het gemiddelde bij alle Duitse bedrijven is namelijk slechts twee procent.

Aan het onderzoek deden ruim zeshonderd bedrijven mee, waarvan 33 uit de auto-industrie. De daders blijken geen op afstand opererende cybercriminelen maar eigen medewerkers die toegang hebben tot de betreffende ruimtes in het bedrijf. Daarbij kan het gaan om gegevens kopiëren maar ook om naar een nieuwe werkgever meegenomen documenten. Zware investeringen in R&D op het gebied van voertuigtechnologie om koploper te blijven gaan daardoor verloren.

Van de automotive bedrijven voert 58 procent intern een anti-corruptieprogramma. Onvoldoende, vindt PwC, aangezien bijna een kwart ervan overtuigd is al eens eerder een tender te hebben verloren als gevolg van eigen corrupte medewerkers. Toch gaat het volgens de onderzoekers de goede kant uit. Dankzij extra preventie en controle is het percentage misbruikklachten vanuit de auto-industrie gedaald van 55 procent (2011) naar 42 procent in 2013. Ongeveer tachtig procent van de bedrijven hanteert intussen interne regels voor toegang tot concurrentiegevoelige data.

Datadieven tuk op patenten auto-industrie - Automobielmanagement.nl

Datadieven tuk op patenten auto-industrie

Een op de vijf ondernemingen in de Duitse auto-industrie kampt met misbruik van patenten en diefstal van innovaties.

Daarmee is het blijkens onderzoek van PwC-Forensic Services de sector die het sterkst slachtoffer is van industriële spionage. Het gemiddelde bij alle Duitse bedrijven is namelijk slechts twee procent.

Aan het onderzoek deden ruim zeshonderd bedrijven mee, waarvan 33 uit de auto-industrie. De daders blijken geen op afstand opererende cybercriminelen maar eigen medewerkers die toegang hebben tot de betreffende ruimtes in het bedrijf. Daarbij kan het gaan om gegevens kopiëren maar ook om naar een nieuwe werkgever meegenomen documenten. Zware investeringen in R&D op het gebied van voertuigtechnologie om koploper te blijven gaan daardoor verloren.

Van de automotive bedrijven voert 58 procent intern een anti-corruptieprogramma. Onvoldoende, vindt PwC, aangezien bijna een kwart ervan overtuigd is al eens eerder een tender te hebben verloren als gevolg van eigen corrupte medewerkers. Toch gaat het volgens de onderzoekers de goede kant uit. Dankzij extra preventie en controle is het percentage misbruikklachten vanuit de auto-industrie gedaald van 55 procent (2011) naar 42 procent in 2013. Ongeveer tachtig procent van de bedrijven hanteert intussen interne regels voor toegang tot concurrentiegevoelige data.