Dacia-scheldfilm leidt tot commotie (met filmpje)

Een Nederlandse reclamefilm voor Dacia leidt in Roemenië tot veel commotie. In de commercial wordt een Roemeense autohandelaar stereotypisch neergezet. Dit riep direct vragen op en daardoor werd de film – er wordt nogal wat in gescholden en gemarchandeerd – een YouTube-hit met inmiddels driehonderdduizend views.

Opmerkelijk: de film is niet in opdracht van Dacia gemaakt maar is een op eigen initiatief gemaakte viral door de Amsterdamse productiemaatschappij Artcore. Producer Christine Anderton van Artcore had het niet voorzien, zegt ze tegen reclamevakblad Adformatie. "Het gebruiken van stereotypes voor een humoristisch effect is natuurlijk zo oud als de weg naar Rome. We hebben een gevoelige snaar geraakt doordat de stereotypering de spijker blijkbaar op zijn kop slaat. Een Roemeense krant heeft ons zelfs gevraagd of wij een Romeense bron hadden, die heeft geholpen tijdens het schrijven van het script."

Artcore-regisseur Berend Boorsma schreef het script en draaide de film om te laten zien ‘hoe je op onconventionele manier reuring kan creëren rondom een merk. "De hilarische film is bedoeld als showcase voor de productiemaatschappij. We wilden eerst bewijzen dat deze commercial opgepikt zou worden en dat is zeker gebeurd", zegt Anderton. "Op YouTube is ie in twee dagen tijd meer dan driehonderdduizend keer bekeken. Daarbij zijn er ontzettend veel blogs die de commercial hebben opgepikt. We hebben de commercial overigens wel bij een Renault-dealer gedraaid. Die was ook enthousiast over het idee."

Reacties

Alles wat met reclame te maken heeft met een flinke korrel zout nemen. Waar ligt het belang van reuring? Toch alleen maar bij de maker. Daar zit zijn volgende opdracht! Reclame is fake!

Geplaatst door: C. Caster op

Berend, echt een fantastische prestatie. Hulde. Het woord hilarisch heeft door jou een nieuwe betekenis gekregen……….

Geplaatst door: H.J. van den Wetering op
Dacia-scheldfilm leidt tot commotie (met filmpje) - Automobielmanagement.nl

Dacia-scheldfilm leidt tot commotie (met filmpje)

Een Nederlandse reclamefilm voor Dacia leidt in Roemenië tot veel commotie. In de commercial wordt een Roemeense autohandelaar stereotypisch neergezet. Dit riep direct vragen op en daardoor werd de film – er wordt nogal wat in gescholden en gemarchandeerd – een YouTube-hit met inmiddels driehonderdduizend views.

Opmerkelijk: de film is niet in opdracht van Dacia gemaakt maar is een op eigen initiatief gemaakte viral door de Amsterdamse productiemaatschappij Artcore. Producer Christine Anderton van Artcore had het niet voorzien, zegt ze tegen reclamevakblad Adformatie. "Het gebruiken van stereotypes voor een humoristisch effect is natuurlijk zo oud als de weg naar Rome. We hebben een gevoelige snaar geraakt doordat de stereotypering de spijker blijkbaar op zijn kop slaat. Een Roemeense krant heeft ons zelfs gevraagd of wij een Romeense bron hadden, die heeft geholpen tijdens het schrijven van het script."

Artcore-regisseur Berend Boorsma schreef het script en draaide de film om te laten zien ‘hoe je op onconventionele manier reuring kan creëren rondom een merk. "De hilarische film is bedoeld als showcase voor de productiemaatschappij. We wilden eerst bewijzen dat deze commercial opgepikt zou worden en dat is zeker gebeurd", zegt Anderton. "Op YouTube is ie in twee dagen tijd meer dan driehonderdduizend keer bekeken. Daarbij zijn er ontzettend veel blogs die de commercial hebben opgepikt. We hebben de commercial overigens wel bij een Renault-dealer gedraaid. Die was ook enthousiast over het idee."

Reacties

Alles wat met reclame te maken heeft met een flinke korrel zout nemen. Waar ligt het belang van reuring? Toch alleen maar bij de maker. Daar zit zijn volgende opdracht! Reclame is fake!

Geplaatst door: C. Caster op

Berend, echt een fantastische prestatie. Hulde. Het woord hilarisch heeft door jou een nieuwe betekenis gekregen……….

Geplaatst door: H.J. van den Wetering op