‘Belgische tolheffing in strijd met Europese wetgeving’

De ANWB twijfelt of de nieuwe Belgische tolheffing voor buitenlandse chauffeurs, die vanaf 2013 ingaat, wel in overeenstemming is met de Europese wetgeving.

Specialisten van de ANWB gaan de nieuwe Belgische wetgeving de komende dagen nader bestuderen. “Deze maatregel betekent ontegenzeggelijk een lastenverzwaring voor iedereen die wel eens door België rijdt”, stelt de zegsman. “Maar de maatregel is ook vooral niet in overeenstemming met de Europese gedachte, die vrij verkeer van goederen en personen voorschrijft. De invoering van dit vignet betekent een belemmering van dat vrije vervoer. Wij denken niet dat de Europese Commissie hiermee akkoord gaat”. 
Daarnaast vindt de ANWB het systeem van het plakken van vignetten hopeloos achterhaald. “Als meer landen dit systeem gaan hanteren, rijd je straks als Nederlandse automobilist met een ruit vol stickers en plakkers door Europa. Daar moet toch een andere techniek voor te bedenken zijn in dit moderne digitale tijdperk”. De automobilistenorganisatie hoopt nog deze maand concrete stappen tegen het Belgische vignet bekend te maken. Vlaanderen wilde eerder samen met Nederland een kilometerheffing introduceren, maar moest dat plan laten varen door de komst van het kabinet Rutte. Anders dan haar voorganger ziet de huidige regering niets in een kilometerheffing.

Reacties

Iedereen die wel “eens” door België rijdt. Dit zinnetje alleen al maakt duidelijk dat de specialisten van de ANWB nog niet ter plekke zijn komen kijken naar de hoeveelheid buitenlandse vrachtwagens die hier in België rondrijden. En inderdaad de wegen sneller doen verslijten doordat ze dikwijls met overbeladen voertuigen rondrijden zodat de assen overbelast zijn en hierdoor niet alleen een gevaar op de weg vormen maar ook het wegdek sneller kapot rijden. En waarom rijden ze overbelast? Om de prijzen te drukken en de bonafide firma’s het leven zuur te maken. En bestaat er in Oostenrijk ook niet zoiets als een wegenvignet, beste ANWB specialisten?

Geplaatst door: Willy Vermuyten op
‘Belgische tolheffing in strijd met Europese wetgeving’ - Automobielmanagement.nl

‘Belgische tolheffing in strijd met Europese wetgeving’

De ANWB twijfelt of de nieuwe Belgische tolheffing voor buitenlandse chauffeurs, die vanaf 2013 ingaat, wel in overeenstemming is met de Europese wetgeving.

Specialisten van de ANWB gaan de nieuwe Belgische wetgeving de komende dagen nader bestuderen. “Deze maatregel betekent ontegenzeggelijk een lastenverzwaring voor iedereen die wel eens door België rijdt”, stelt de zegsman. “Maar de maatregel is ook vooral niet in overeenstemming met de Europese gedachte, die vrij verkeer van goederen en personen voorschrijft. De invoering van dit vignet betekent een belemmering van dat vrije vervoer. Wij denken niet dat de Europese Commissie hiermee akkoord gaat”. 
Daarnaast vindt de ANWB het systeem van het plakken van vignetten hopeloos achterhaald. “Als meer landen dit systeem gaan hanteren, rijd je straks als Nederlandse automobilist met een ruit vol stickers en plakkers door Europa. Daar moet toch een andere techniek voor te bedenken zijn in dit moderne digitale tijdperk”. De automobilistenorganisatie hoopt nog deze maand concrete stappen tegen het Belgische vignet bekend te maken. Vlaanderen wilde eerder samen met Nederland een kilometerheffing introduceren, maar moest dat plan laten varen door de komst van het kabinet Rutte. Anders dan haar voorganger ziet de huidige regering niets in een kilometerheffing.

Reacties

Iedereen die wel “eens” door België rijdt. Dit zinnetje alleen al maakt duidelijk dat de specialisten van de ANWB nog niet ter plekke zijn komen kijken naar de hoeveelheid buitenlandse vrachtwagens die hier in België rondrijden. En inderdaad de wegen sneller doen verslijten doordat ze dikwijls met overbeladen voertuigen rondrijden zodat de assen overbelast zijn en hierdoor niet alleen een gevaar op de weg vormen maar ook het wegdek sneller kapot rijden. En waarom rijden ze overbelast? Om de prijzen te drukken en de bonafide firma’s het leven zuur te maken. En bestaat er in Oostenrijk ook niet zoiets als een wegenvignet, beste ANWB specialisten?

Geplaatst door: Willy Vermuyten op