Fiat Powertrain produceert 4 miljoenste MultiJet-motor

Fiat Powertrain begon met de productie van de kleine dieselmotor in 2003. Destijds was het de eerste motor ooit die voorzien was van de innovatieve MultiJet technologie. MultiJet is de doorontwikkelde versie van het Common Rail systeem dat in 1997 ook door Fiat werd uitgevonden.

De 1.3-16V MultiJet, tegenwoordig MultiJet II vanwege de constante vernieuwingen van de techniek, heeft internationaal onderscheidingen en prijzen ontvangen, waaronder die van ‘Engine of the Year’ in 2005. De compacte 1.3-dieselmotor is verkrijgbaar met verschillende vermogens: van 75 pk met vaste geometrische turbo tot 85 en zelfs 95 pk. Deze laatste allebei voorzien van een variabele geometrische turbo.

Alle versies garanderen topprestaties, een laag verbruik en lange onderhoudsintervallen. Zo hoeft pas bij 35 duizend kilometer de olie vervangen te worden.
De MultiJet-motor wordt gebruikt in veel van de Fiat Group Automobiles-modellen, van de Lancia Ypsilon tot de Alfa Romeo MiTo tot de Fiat Panda, Qubo en 500. Voor dit laatste model werd de viermiljoenste 1.3 MultiJet geproduceerd. Deze rolde afgelopen vrijdag 4 februari in de Poolse Fiat Powertrain-fabriek in Bielsko Biala van de band.

 

Fiat Powertrain produceert 4 miljoenste MultiJet-motor - Automobielmanagement.nl

Fiat Powertrain produceert 4 miljoenste MultiJet-motor

Fiat Powertrain begon met de productie van de kleine dieselmotor in 2003. Destijds was het de eerste motor ooit die voorzien was van de innovatieve MultiJet technologie. MultiJet is de doorontwikkelde versie van het Common Rail systeem dat in 1997 ook door Fiat werd uitgevonden.

De 1.3-16V MultiJet, tegenwoordig MultiJet II vanwege de constante vernieuwingen van de techniek, heeft internationaal onderscheidingen en prijzen ontvangen, waaronder die van ‘Engine of the Year’ in 2005. De compacte 1.3-dieselmotor is verkrijgbaar met verschillende vermogens: van 75 pk met vaste geometrische turbo tot 85 en zelfs 95 pk. Deze laatste allebei voorzien van een variabele geometrische turbo.

Alle versies garanderen topprestaties, een laag verbruik en lange onderhoudsintervallen. Zo hoeft pas bij 35 duizend kilometer de olie vervangen te worden.
De MultiJet-motor wordt gebruikt in veel van de Fiat Group Automobiles-modellen, van de Lancia Ypsilon tot de Alfa Romeo MiTo tot de Fiat Panda, Qubo en 500. Voor dit laatste model werd de viermiljoenste 1.3 MultiJet geproduceerd. Deze rolde afgelopen vrijdag 4 februari in de Poolse Fiat Powertrain-fabriek in Bielsko Biala van de band.