Nederlandse ondernemer bedenkt nieuwe brandstofbesparende versnelling

De Nederlandse ondernemer Stefan van Eijk ontwikkelde een kettingwiel dat fietsers sneller laat schakelen. Het schakelsysteem werkt ook bij auto’s, die er brandstof mee kunnen besparen. ‘Ik hoop miljoenen te gaan omzetten’, zegt Van Eijk, die de technologie ontwikkelde met zijn startup Strala.

Zijn innovatieve systeem maakt de derailleur (schakelsysteem bij het kettingwiel) overbodig. Een kettingwiel, dat groter en kleiner kan worden, verkleint de schakeltijd. De basis van het versnellingssysteem is ook toe te passen bij auto’s, vrachtwagens en tractoren, die dankzij de techniek zo’n vijf tot vijftien procent zuiniger zouden kunnen rijden.

Van Eijk richt zich met zijn kettingwiel eerst op de fietsindustrie. "Ik heb eind 2010 een deal gesloten met een gevestigde onderdelenfabrikant in de fietsindustrie, die op basis van mijn octrooi en prototype het systeem in productie zal nemen en distribueren in de markt", vertelt het ondernemersmagazine Sprout. Een toekomstige investeerder is ook belangrijk voor Van Eijk, die zijn versnellingssysteem wil vermarkten onder zijn tweede startup Exket. Van Eijk praat met een investeerder die een netwerk in de auto-industrie heeft. In 2015 hoopt hij dat een eerste licentienemer in de auto-industrie zijn techniek gaat vermarkten.

In 2013 komen de eerste fietsen op de markt met zijn versnellingssysteem.

Nederlandse ondernemer bedenkt nieuwe brandstofbesparende versnelling - Automobielmanagement.nl

Nederlandse ondernemer bedenkt nieuwe brandstofbesparende versnelling

De Nederlandse ondernemer Stefan van Eijk ontwikkelde een kettingwiel dat fietsers sneller laat schakelen. Het schakelsysteem werkt ook bij auto’s, die er brandstof mee kunnen besparen. ‘Ik hoop miljoenen te gaan omzetten’, zegt Van Eijk, die de technologie ontwikkelde met zijn startup Strala.

Zijn innovatieve systeem maakt de derailleur (schakelsysteem bij het kettingwiel) overbodig. Een kettingwiel, dat groter en kleiner kan worden, verkleint de schakeltijd. De basis van het versnellingssysteem is ook toe te passen bij auto’s, vrachtwagens en tractoren, die dankzij de techniek zo’n vijf tot vijftien procent zuiniger zouden kunnen rijden.

Van Eijk richt zich met zijn kettingwiel eerst op de fietsindustrie. "Ik heb eind 2010 een deal gesloten met een gevestigde onderdelenfabrikant in de fietsindustrie, die op basis van mijn octrooi en prototype het systeem in productie zal nemen en distribueren in de markt", vertelt het ondernemersmagazine Sprout. Een toekomstige investeerder is ook belangrijk voor Van Eijk, die zijn versnellingssysteem wil vermarkten onder zijn tweede startup Exket. Van Eijk praat met een investeerder die een netwerk in de auto-industrie heeft. In 2015 hoopt hij dat een eerste licentienemer in de auto-industrie zijn techniek gaat vermarkten.

In 2013 komen de eerste fietsen op de markt met zijn versnellingssysteem.