Als enige Nederlandse bedrijven staan Philips (32) en Shell (33) op de lijst. Bij het maken van de ranglijst keek Interbrand samen met Deloitte naar de publieke perceptie van duurzame merken en de daadwerkelijke groene prestaties, zoals die blijkt uit algemeen beschikbare informatie en gegevens. Consumenten in de tien grootste markten (VS, Japan, China, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Brazilië, Spanje en India) werd gevraagd welke invloed duurzaamheid heeft op hun aankoopbeslissingen en hun algehele begrip en beeldvorming van de groene activiteiten van het merk.
Toyota is een lichtend voorbeeld van een merk dat het milieu tot kernprioriteit heeft verheven en daarbij op betekenisvolle wijze de dialoog zoekt met doelgroepen over de hele wereld, zegt Interbrand. Er staan zeven automerken in de lijst, alle zeven in de Top 20 zelfs.
En de autosector krijgt een pluim: ‘De auto-industrie en de elektronicasector zijn richtinggevend in hun vermogen om duurzaamheidinitiatieven door hun hele organisatie te implementeren én in hun vermogen om hun inspanningen effectief voor het voetlicht te brengen.’ (bron: Interbrand, via MarketingTribune)
De volledige lijst
1 TOYOTA
2 3M
3 SIEMENS
4 JOHNSON & JOHNSON
5 HEWLETT-PACKARD
6 VOLKSWAGEN
7 HONDA
8 DELL
9 CISCO
10 PANASONIC
11 HYUNDAI
12 BMW
13 APPLE
14 DANONE
15 L’ORÉAL
16 MERCEDES-BENZ
17 NIKE
18 SONY
19 IBM
20 FORD
21 ALLIANZ
22 NOKIA
23 ADIDAS
24 GE
25 SAMSUNG
26 INTEL
27 COCA-COLA
28 CANON
29 PEPSI
30 MICROSOFT
31 XEROX ELECTRONICS
32 PHILIPS
33 SHELL
34 CATERPILLAR
35 CAMPBELL’S
36 KELLOGG’S
37 AVON
38 SAP
39 IKEA
40 SANTANDER
41 AXA
42 STARBUCKS
43 NINTENDO
44 CREDIT SUISSE
45 MCDONALD’S
46 CITI
47 BARCLAYS
48 HSBC
49 UPS
50 ACCENTURE