Focwa Jaarbericht 2010 legt schade kredietcrisis bloot

De kredietcrisis heeft voor het tweede achtereenvolgende jaar diepe sporen achtergelaten in de Nederlandse schadeherstelbranche.

Dit blijkt uit het Focwa Jaarbericht. Kort gezegd is de schadelast gedaald, de werkgelegenheid afgenomen en daalt het aantal schadebedrijven. "2010 was voor menig Focwa-lid een lastig jaar: Een haperende economie en ingrijpende marktverschuivingen."

Het aantal schadecalculaties daalde licht, tot 705.499 stuks. Ook het gemiddelde schadebedrag ging omlaag, met zo’n drie procent tot 1.267 euro. "De totale schadelast kromp dus, van 1.033 miljoen euro in 2009 tot 990 miljoen euro in 2010", aldus het jaarbericht. Als oorzaak van de daling noemt Focwa de prijsdruk vanuit grotere opdrachtgevers en een groeiend marktaandeel van kleinere voertuigen. De afname van het aantal schades wordt  gewijd aan het toenemende effect van verkeersmanagement en technische hulpmiddelen in de hedendaagse voertuigen. Ook noemt Focwa de herschikking van Achmea’s netwerk van schadeherstelbedrijven in 2010. "Dit leidde voor een aantal bedrijven tot een soms forse omzetdaling."

Focwa Jaarbericht 2010 legt schade kredietcrisis bloot - Automobielmanagement.nl

Focwa Jaarbericht 2010 legt schade kredietcrisis bloot

De kredietcrisis heeft voor het tweede achtereenvolgende jaar diepe sporen achtergelaten in de Nederlandse schadeherstelbranche.

Dit blijkt uit het Focwa Jaarbericht. Kort gezegd is de schadelast gedaald, de werkgelegenheid afgenomen en daalt het aantal schadebedrijven. "2010 was voor menig Focwa-lid een lastig jaar: Een haperende economie en ingrijpende marktverschuivingen."

Het aantal schadecalculaties daalde licht, tot 705.499 stuks. Ook het gemiddelde schadebedrag ging omlaag, met zo’n drie procent tot 1.267 euro. "De totale schadelast kromp dus, van 1.033 miljoen euro in 2009 tot 990 miljoen euro in 2010", aldus het jaarbericht. Als oorzaak van de daling noemt Focwa de prijsdruk vanuit grotere opdrachtgevers en een groeiend marktaandeel van kleinere voertuigen. De afname van het aantal schades wordt  gewijd aan het toenemende effect van verkeersmanagement en technische hulpmiddelen in de hedendaagse voertuigen. Ook noemt Focwa de herschikking van Achmea’s netwerk van schadeherstelbedrijven in 2010. "Dit leidde voor een aantal bedrijven tot een soms forse omzetdaling."