Verzekeringssite.nl: einde aan daling autopremie

Volgens de vergelijkingssite Verzekeringssite.nl gaan de autoverzekeraars hun premies verhogen om hun verliezen van 2009 te boven te komen. Daarmee komt een einde aan jaren van premiedalingen.

In 2009 incasseerden de autoverzekeraars samen een verlies van vijftien miljoen euro; in 2010 bedroeg de gezamenlijke winst 46 miljoen euro. Eerder al gaf De Nederlandsche Bank (DNB) aan zich zorgen te maken over de te lage autoverzekeringspremie. Volgens de toezichthouder kan de financiële positie van een verzekeraar in gevaar komen, zoals in oktober 2010 bij Ineas. Reden voor DNB bij alle autoverzekeraars aan te dringen op grotere reserves, om ook in financieel slechtere tijden te overleven.

Bij een aantal verzekeraars heeft het verzoek geleid tot snijden in kosten en tot premieverhogingen. Die variëren van enkele procenten tot wel vijftig procent. Bovendien stellen verzekeraars steeds preciezer premies vast, bijvoorbeeld op straatniveau in plaats van per regio. Als sterkste stijger noemt Verzekeringssite.nl het ‘Auto-online’ product van Acura, met een premieplus van vijftig procent en een toename van het eigen risico met 250 euro.

Verzekeringssite.nl: einde aan daling autopremie - Automobielmanagement.nl

Verzekeringssite.nl: einde aan daling autopremie

Volgens de vergelijkingssite Verzekeringssite.nl gaan de autoverzekeraars hun premies verhogen om hun verliezen van 2009 te boven te komen. Daarmee komt een einde aan jaren van premiedalingen.

In 2009 incasseerden de autoverzekeraars samen een verlies van vijftien miljoen euro; in 2010 bedroeg de gezamenlijke winst 46 miljoen euro. Eerder al gaf De Nederlandsche Bank (DNB) aan zich zorgen te maken over de te lage autoverzekeringspremie. Volgens de toezichthouder kan de financiële positie van een verzekeraar in gevaar komen, zoals in oktober 2010 bij Ineas. Reden voor DNB bij alle autoverzekeraars aan te dringen op grotere reserves, om ook in financieel slechtere tijden te overleven.

Bij een aantal verzekeraars heeft het verzoek geleid tot snijden in kosten en tot premieverhogingen. Die variëren van enkele procenten tot wel vijftig procent. Bovendien stellen verzekeraars steeds preciezer premies vast, bijvoorbeeld op straatniveau in plaats van per regio. Als sterkste stijger noemt Verzekeringssite.nl het ‘Auto-online’ product van Acura, met een premieplus van vijftig procent en een toename van het eigen risico met 250 euro.