De e- bestelwagen met semiautomatische rijfuncties belichaamt een compleet nieuw voertuigconcept voor het afleveren van post en goederen, zo stelt Volkswagen. De eerste stap bij de ontwikkeling van de eT was een analyse van de huidige logistieke processen en de wensen van klanten. Hieruit kwamen ideeën voort over de manier waarop bestelwagens zich in de toekomst verder zouden kunnen ontwikkelen. De nadruk lag daarbij op lokaal emissievrije aandrijving, het beperkte ruimteaanbod in grootstedelijke gebieden, semiautomatische rijfuncties die de bestuurder ondersteunen en werkprocessen vereenvoudigen, en de integratie van nieuwe communicatiemogelijkheden.
De Volkswagen eT is volledig elektrisch aangedreven. Hij maakt gebruik van in de wielen geïntegreerde elektromotoren. Om het werk van koeriers en postbezorgers eenvoudiger en veiliger te maken, kan de bestelauto onder bepaalde omstandigheden semiautomatisch functioneren. De auto kan de koerier/postbezorger van huis tot huis volgen en kan op commando zelfs naar de bestuurder terugkeren, zonder dat er iemand achter het stuur zit. De bestuurder kan de eT desgewenst vanaf de passagiersstoel bedienen met een drive stick. Dat is vooral handig omdat post en pakketjes doorgaans aan passagierszijde worden afgeleverd. Dankzij de elektrische schuifdeur en de compacte ‘staande’ zitplaats aan die kant is de in-/uitstap optimaal en kan de bestuurder snel bij bijvoorbeeld zijn poststukken. Bovendien is onnodig om de auto heen lopen hierdoor verleden tijd.
De eT zoals die is gepresenteerd, is vooral geschikt voor post- en koeriersbedrijven, zegt Volkswagen. Het studiemodel wordt binnenkort onderworpen aan praktijktesten en wordt aan de hand daarvan verder geanalyseerd.
laat maar komen die duurzame transporter