Ex-Ferrari designchef Ramaciotti naar Lancia en Chrysler

De 63-jarige Lorenzo Ramaciotti is door Fiat SpA teruggehaald uit zijn pensioen om voor een frisse nieuwe designkoers te zorgen.

En dat zal een lastige klus worden want Ramaciotti moet een goede combinatie zien te vinden van Italiaanse flair en Amerikaans gevoel. Hij noemt zelf de toekomstige koers voor het ontwerp van Lancia en Chrysler "een enorm moeilijke uitdaging". Beide merken zijn als enige binnen de in 2009 gefuseerde autoconcerns volledig samengesmolten en moeten in de toekomst zowel de Europeaan als de Amerikaan gaan aanspreken.

Opvolgers van de 300 (Thema), 200 (Flavia) en Voyager, maar ook de volgende generatie Delta, zullen aantonen hoe dit zal gaan uitpakken. Dat Amerikanen zich er in moeten kunnen vinden is misschien wel de kleinste uitdaging. Een veel groter ‘probleem’ is dat de roemruchte stilistische geschiedenis van het 105 jaar oude merk uit Turijn niet al te veel geweld mag worden aangedaan. Dat laatste is vooral voor het stevige Italiaanse marktaandeel belangrijk, ook al voldoet de nieuwe Thema natuurlijk ook nauwelijks aan deze eisen. Het vergt dus een waar hoogstandje uit de voornamelijk door Italiaanse tekenaars bezette designkeukens in Turijn en Detroit. Er staat bovendien veel op het spel; Chrysler en Lancia verkopen als premiummerken momenteel samen 300.000 auto’s op jaarbasis. In 2014 moeten dit zelfs rond de 800.000 zijn.

Reacties

De geschiedenis heeft de merken gemaakt tot wat ze zijn. Weinig florissant met een veel te smalle basis. Beide merken hebben een rijke traditie, waarbij ze bakens verzet hebben en vaker van koers veranderd zijn. Luxe en comfort zijn kernwoorden die aan beide merken verbonden zijn. Waarom openen met de opmerking dat het een lastige klus zal worden? The best of both worlds zou veel beter passen. The american dream in italian style, globalisering in optima forma. Voor beide merken de toegangspoort naar een bredere basis en de kans wederom bakens te verzetten en geschiedenis te schrijven. Met het juiste beleid de ingrediënten voor een mooi en interessant merk in de toekomst!

Geplaatst door: Peter op
Ex-Ferrari designchef Ramaciotti naar Lancia en Chrysler - Automobielmanagement.nl

Ex-Ferrari designchef Ramaciotti naar Lancia en Chrysler

De 63-jarige Lorenzo Ramaciotti is door Fiat SpA teruggehaald uit zijn pensioen om voor een frisse nieuwe designkoers te zorgen.

En dat zal een lastige klus worden want Ramaciotti moet een goede combinatie zien te vinden van Italiaanse flair en Amerikaans gevoel. Hij noemt zelf de toekomstige koers voor het ontwerp van Lancia en Chrysler "een enorm moeilijke uitdaging". Beide merken zijn als enige binnen de in 2009 gefuseerde autoconcerns volledig samengesmolten en moeten in de toekomst zowel de Europeaan als de Amerikaan gaan aanspreken.

Opvolgers van de 300 (Thema), 200 (Flavia) en Voyager, maar ook de volgende generatie Delta, zullen aantonen hoe dit zal gaan uitpakken. Dat Amerikanen zich er in moeten kunnen vinden is misschien wel de kleinste uitdaging. Een veel groter ‘probleem’ is dat de roemruchte stilistische geschiedenis van het 105 jaar oude merk uit Turijn niet al te veel geweld mag worden aangedaan. Dat laatste is vooral voor het stevige Italiaanse marktaandeel belangrijk, ook al voldoet de nieuwe Thema natuurlijk ook nauwelijks aan deze eisen. Het vergt dus een waar hoogstandje uit de voornamelijk door Italiaanse tekenaars bezette designkeukens in Turijn en Detroit. Er staat bovendien veel op het spel; Chrysler en Lancia verkopen als premiummerken momenteel samen 300.000 auto’s op jaarbasis. In 2014 moeten dit zelfs rond de 800.000 zijn.

Reacties

De geschiedenis heeft de merken gemaakt tot wat ze zijn. Weinig florissant met een veel te smalle basis. Beide merken hebben een rijke traditie, waarbij ze bakens verzet hebben en vaker van koers veranderd zijn. Luxe en comfort zijn kernwoorden die aan beide merken verbonden zijn. Waarom openen met de opmerking dat het een lastige klus zal worden? The best of both worlds zou veel beter passen. The american dream in italian style, globalisering in optima forma. Voor beide merken de toegangspoort naar een bredere basis en de kans wederom bakens te verzetten en geschiedenis te schrijven. Met het juiste beleid de ingrediënten voor een mooi en interessant merk in de toekomst!

Geplaatst door: Peter op