ANWB: files in 2011 25 procent korter

Volgens berekeningen van de ANWB is de filezwaarte in 2011 met 27 procent gedaald ten opzichte van het gemiddelde in de afgelopen vijf jaar.

De filezwaarte is de lengte van een file maal de duur ervan. De daling in 2011 komt volgens de ANWB met name door het gunstige weer en de opening van spitsstroken.

Vooral automobilisten in de regio Amsterdam hebben geprofiteerd van de daling. Op de snelwegen rond Rotterdam waren de files niet veel korter, toch was daar de daling acht procent. De A2 Amsterdam -‘s-Hertogenbosch is uit de file top tien verdwenen. Extra rijstroken zorgen daar voor kortere files. De A4 tussen Amsterdam en Den Haag blijft het grootste knelpunt tijdens de spits. In tegenstelling tot de landelijke daling is de filezwaarte daar zelfs toegenomen. Ook op de A50 Arnhem -Eindhoven waren de files dit jaar weer langer. De drukste spitsen zijn de dinsdagochtend- en de donderdagavondspits.

ANWB: files in 2011 25 procent korter - Automobielmanagement.nl

ANWB: files in 2011 25 procent korter

Volgens berekeningen van de ANWB is de filezwaarte in 2011 met 27 procent gedaald ten opzichte van het gemiddelde in de afgelopen vijf jaar.

De filezwaarte is de lengte van een file maal de duur ervan. De daling in 2011 komt volgens de ANWB met name door het gunstige weer en de opening van spitsstroken.

Vooral automobilisten in de regio Amsterdam hebben geprofiteerd van de daling. Op de snelwegen rond Rotterdam waren de files niet veel korter, toch was daar de daling acht procent. De A2 Amsterdam -‘s-Hertogenbosch is uit de file top tien verdwenen. Extra rijstroken zorgen daar voor kortere files. De A4 tussen Amsterdam en Den Haag blijft het grootste knelpunt tijdens de spits. In tegenstelling tot de landelijke daling is de filezwaarte daar zelfs toegenomen. Ook op de A50 Arnhem -Eindhoven waren de files dit jaar weer langer. De drukste spitsen zijn de dinsdagochtend- en de donderdagavondspits.