BTW-correctie: miljoenenstrop dreigt, zuinige auto dupe

De nieuwe regels rondom de btw-correctie voor het privégebruik van de auto van de zaak, dreigt voor bedrijven met grote wagenparken uit te draaien op een miljoenenstrop, zegt de VNF.

Bovendien worden ‘zuinige auto’s’ extra hard getroffen. "De stimulans om een wagenpark te vergroenen, krijgt een forse deuk".

De nieuwe BTW-regels hadden eigenlijk kostenneutraal moeten uitpakken. Dat het echter zo in de papieren dreigt te lopen, komt volgens Martin Lans, voorzitter van de Verenigde Nederlandse Fleetowners (VNF), doordat de woon-werkkilometers in de nieuwe regeling als privé worden aangeduid. Onder de bijtellingregels zijn die kilometers zakelijk. "Daardoor vallen vrijwel alle auto’s onder het nieuwe regime. Ook die waarvoor een verklaring geen privégebruik is afgegeven."

Bovendien geldt nu (met terugwerkende kracht vanaf juli) een vaste jaarlijkse BTW-correctie van 2,7% van de catalogusprijs. Voorheen was die correctie gekoppeld aan de hoogte van het bijtellingtarief. Hoe zuiniger de auto, hoe minder correctie. Lans: "Ook die wijziging pakt duurder uit. Vooral als het park uit zuinige auto’s bestaat."

Volgens de VNF krijgt de stimulans voor bedrijven om hun wagenpark te vergroenen, een forse deuk. "Via de achterdeur wordt de werkgever nu belast of gecorrigeerd voor wat eerst door de voordeur werd gegeven", aldus Lans.

Vorige week maakte het Financieele Dagblad bekend dat de fiscus wordt overspoeld door bezwaarschriften. Een woordvoerder van de Belastingdienst bevestigt inderdaad de vloedgolf aan bezwaarschriften.

Ook enkele VNF-leden vrezen voor een flinke strop. Een bedrijf met zo’n 2000 leaseauto’s zou er een miljoen euro bij inschieten als de regels worden doorgezet. Vooral bedrijven die de btw-correctie toepasten over de werkelijke autokosten, gaan er heel hard op achteruit.

Ter illustratie voert Lans een auto op met een catalogusprijs van 25.000 euro. Onder de nieuwe regels moet een correctie worden toegepast van 2,7%, ofwel 675 euro. Als dat een auto uit de zuinige 14% categorie betreft, is die correctie 255 euro minder dan voorheen (420 euro). In de 20% categorie is het nog altijd 75 euro minder (600 euro) wat kan worden verrekend. Alleen als de auto onder de gewone bijtelling valt, wordt de correctie 750 euro. Een voordeel van 75 euro.

Reacties

Als de indruk ontstaat dat de BTW van kosten van woon-werkverkeer eerder wel kon worden verrekend, is dat onjuist. Het is altijd al zo dat BTW van woon-werkkosten niet verrekenbaar is. Tweede bewering die niet helemaal klopt is dat zuinige auto’s extra gepakt worden. Zuinige auto’s hebben een lagere BPM heffing en hebben dan ook een relatief lagere cat. prijs met als gevolg daarvan een lagere BTW correctie. (2,7% van een lager bedrag)
Wel is de forfaitaire BTW correctie in nogal wat gevallen onredelijk, vooral bij auto’s met lage jaarkilometrages. Het loont altijd de moeite om de BTW correctie te vergelijken met de daadwerkelijke verrekening in dat jaar. Soms blijkt dat de BTW correctie hoger dan het totale BTW bedrag van het betreffende jaar en dan is met succes bezwaar aan te tekenen. Ook voor auto’s met weinig woon-werk kms (dus relatief veel zakelijke kms) is de onredelijkheid van de BTW correctie snel bereikt. Een BTW correctie op basis van de verhouding wel en niet zakelijke kms is vaak de betere weg en wordt dan (mits onderbouwd) niet tegengewerkt door de fiscus.

Geplaatst door: Roel Hindriks op
BTW-correctie: miljoenenstrop dreigt, zuinige auto dupe - Automobielmanagement.nl

BTW-correctie: miljoenenstrop dreigt, zuinige auto dupe

De nieuwe regels rondom de btw-correctie voor het privégebruik van de auto van de zaak, dreigt voor bedrijven met grote wagenparken uit te draaien op een miljoenenstrop, zegt de VNF.

Bovendien worden ‘zuinige auto’s’ extra hard getroffen. "De stimulans om een wagenpark te vergroenen, krijgt een forse deuk".

De nieuwe BTW-regels hadden eigenlijk kostenneutraal moeten uitpakken. Dat het echter zo in de papieren dreigt te lopen, komt volgens Martin Lans, voorzitter van de Verenigde Nederlandse Fleetowners (VNF), doordat de woon-werkkilometers in de nieuwe regeling als privé worden aangeduid. Onder de bijtellingregels zijn die kilometers zakelijk. "Daardoor vallen vrijwel alle auto’s onder het nieuwe regime. Ook die waarvoor een verklaring geen privégebruik is afgegeven."

Bovendien geldt nu (met terugwerkende kracht vanaf juli) een vaste jaarlijkse BTW-correctie van 2,7% van de catalogusprijs. Voorheen was die correctie gekoppeld aan de hoogte van het bijtellingtarief. Hoe zuiniger de auto, hoe minder correctie. Lans: "Ook die wijziging pakt duurder uit. Vooral als het park uit zuinige auto’s bestaat."

Volgens de VNF krijgt de stimulans voor bedrijven om hun wagenpark te vergroenen, een forse deuk. "Via de achterdeur wordt de werkgever nu belast of gecorrigeerd voor wat eerst door de voordeur werd gegeven", aldus Lans.

Vorige week maakte het Financieele Dagblad bekend dat de fiscus wordt overspoeld door bezwaarschriften. Een woordvoerder van de Belastingdienst bevestigt inderdaad de vloedgolf aan bezwaarschriften.

Ook enkele VNF-leden vrezen voor een flinke strop. Een bedrijf met zo’n 2000 leaseauto’s zou er een miljoen euro bij inschieten als de regels worden doorgezet. Vooral bedrijven die de btw-correctie toepasten over de werkelijke autokosten, gaan er heel hard op achteruit.

Ter illustratie voert Lans een auto op met een catalogusprijs van 25.000 euro. Onder de nieuwe regels moet een correctie worden toegepast van 2,7%, ofwel 675 euro. Als dat een auto uit de zuinige 14% categorie betreft, is die correctie 255 euro minder dan voorheen (420 euro). In de 20% categorie is het nog altijd 75 euro minder (600 euro) wat kan worden verrekend. Alleen als de auto onder de gewone bijtelling valt, wordt de correctie 750 euro. Een voordeel van 75 euro.

Reacties

Als de indruk ontstaat dat de BTW van kosten van woon-werkverkeer eerder wel kon worden verrekend, is dat onjuist. Het is altijd al zo dat BTW van woon-werkkosten niet verrekenbaar is. Tweede bewering die niet helemaal klopt is dat zuinige auto’s extra gepakt worden. Zuinige auto’s hebben een lagere BPM heffing en hebben dan ook een relatief lagere cat. prijs met als gevolg daarvan een lagere BTW correctie. (2,7% van een lager bedrag)
Wel is de forfaitaire BTW correctie in nogal wat gevallen onredelijk, vooral bij auto’s met lage jaarkilometrages. Het loont altijd de moeite om de BTW correctie te vergelijken met de daadwerkelijke verrekening in dat jaar. Soms blijkt dat de BTW correctie hoger dan het totale BTW bedrag van het betreffende jaar en dan is met succes bezwaar aan te tekenen. Ook voor auto’s met weinig woon-werk kms (dus relatief veel zakelijke kms) is de onredelijkheid van de BTW correctie snel bereikt. Een BTW correctie op basis van de verhouding wel en niet zakelijke kms is vaak de betere weg en wordt dan (mits onderbouwd) niet tegengewerkt door de fiscus.

Geplaatst door: Roel Hindriks op