Wel zijn er sterke verschillen per merk. Renault- en Ford-rijders zijn meer te porren voor het idee dan eigenaren van een Audi en Mercedes. Opvallend: ook meer dan de helft van de ondervraagde BMW-bestuurders zou gebruikte vervangingsonderdelen accepteren.
De uitkomsten lopen weg uit een representatieve steekproef, gehouden door twee Duitse instellingen voor management en organisatie (HNW Consulting en MWF). De steekproef luistert naar de naam ‘After sales bekeken vanuit de voertuigeigenaar’. In heel Duitsland werd in augustus vorig jaar aan 1.062 auto-eigenaren gevraagd naar hun verwachtingen op het gebied van werkplaatsdiensten en verzekeringen. 48 procent vindt het prima als de verzekeraar gebruikte onderdelen benut. Het maakt overigens wel uit wat de leeftijd van het voertuig is: zegt bij de nieuwe voertuigen 38 procent van de eigenaren niet per se nieuwe onderdelen te hoeven, bij twee- tot vijf-jarige auto’s is 45 procent van de eigenaren pro-gebruikt.
denk ik wel belangrijk dat er in beide scenario’s helderheid is over de garantie op de reparatie.